Od nepaměti chtěl člověk létat, v devatenáctém století to bylo vymožeností několika málo vynálezců či dobrodruhů, ve dvacátém století se díky světovým válkám z letectví vyvinul lukrativní a běžně známý obor, avšak určený jen hrstce vyvolených profesionálů. Kromě několika aeroklubových spolků nadšenců to byl bohužel široké veřejnosti neznámý a mnohdy uzavřený svět. Avšak pozor, přichází jednadvacáté století a létání včetně motorového se může stát koníčkem a sportem pro širokou veřejnost. Z kdysi těžko představitelného snu se díky ultra lehkým letadlům (ULL) stalo osobní, soukromé, sportovní létání běžně dostupnou záležitostí.
Jak se tedy stát pilotem ULL a co je k tomu třeba?
Pro začátek si musíte položit otázku, čím je pro vás létání. Pokud si odpovíte: „ Chci si jednou coby pilot sednout do Airbusu s desítkami lidí za zády“, pak můžete s klidem ULL přeskočit a rovnou si připravte něco k půldruhému milionu a vydejte se na kurz PPL.
Pokud jste si ale odpověděli, že nepomýšlíte na profesionální kariéru pilota a přesto byste se rádi v krásných letních dnech proletěli nad krajinou, navštívili příbuzné na druhé straně republiky nebo chtěli případně uchvátit nějakou slečnu pohledem na její rodný dům z ptačí perspektivy, tak je pro vás ULL jako dělané.
Dnešní ultralehká letedla využívají vyspělé technologie
Možná když slyšíte pojem ULL, máte dojem, že to jsou taková ta letadla, co na nich sedíte s helmou, prší na vás a každé druhé se ve větru zřítí. To je ovšem, přátelé, dávná historie, no možná ne dávná, ale určitě to není soudobá realita. Sice se i dnes najdou nadšenci, stavící si sami ULL doma, ale i dnes stavěné domácí ULL můžou být již solidní letadla.
Nicméně, v tomto článku věnujeme prostor ULL stavěným profesionálními firmami, zabývajícími se stavbou letadel. Věřte, že dnešní ULL jsou až překvapivě sofistikovaná letadla, s mnoha vyspělými technologiemi. V dnešní době není žádný problém sehnat ULL s plně vybaveným kokpitem, kde nechybí GPS, autopilot a jsou i modely se zatahovacími podvozky, dosahující překvapivých rychlostí přes 200 km/h a ohromujícím doletem okolo tisíce kilometrů.
Ze zkušenosti mohu potvrdit, že vybavenost některých ULL je lepší a výkonnější než některých tzv. motorových letadel.
Zdravotní způsobilost
Rozhodli jste se tedy pro ULL. V této chvíli nastává otázka vaší zdravotní způsobilosti. Na pilotáž ULL musíte absolvovat takzvanou zdravotní prohlídku druhého stupně, postačí nižší třídy. Právo provádět tuto prohlídku má v republice mnoho doktorů a každá ULL škola má povětšinou již nějakého dohodnutého nebo vám nějakého poradí. Po úspěšné zdravotní prohlídce, kde vám jen odeberou vzorky klasických tělních tekutin, zjistí jestli slyšíte (žádnou odbornou metodou, na mě osobně jen promluvili do pravého a levého ucha zvlášť), ověří si, že nejste slepí jak krtek a zkusí na vás z knížky test percepčního vnímání. Žádných psychologických, či fyzických testů se bát nemusíte, ty absolvujte jen na prohlídku první třídy a ta k ULL není třeba.
Průkaz radiotelefonisty
Pak nastává dle mého osobního názoru zcela zbytečná záležitost - tzv. průkaz radiotelefonisty. K létání v ČR (podotýkám v ČR a zřejmě i SR, protože jinde na světě jsem o tom neslyšel a piloti z ciziny nechápou o čem to mluvíme), je zapotřebí „Průkaz radiotelefonisty“. Pro létání po ČR postačí takzvaný „Omezený“. Oproti všeobecnému neobsahuje zkoušku z angličtiny. Vydává se na ČTU (Český telekomunikační úřad), po úspěšném složení písemného testu (vyzkoušejte si tento test zde na Aerowebu) a zaplacení poplatku. Na zkoušku je třeba se hlásit minimálně měsíc dopředu a doporučuji i déle, pro případ opakování, jelikož mezi pokusy musí být měsíční pauza.
PS: připravte se na byrokracii, je to ÚŘAD jak se patří :-)
Jak si vybrat leteckou školu?
Přichází hlavní bod, volba ULL školy. Je několik možností, jak k tomu přistoupit. Během výcviku nalétáte minimálně 20 hodin (minimální počet dle osnov LAA). Teorii můžete zvládnout sami doma, je tedy podle mě stěžejní, zda máte na celý kurz peníze po hromadě nebo jej hodláte postupně splácet. Běžná cena se pohybuje okolo 45 000,- Kč dle typu ULL na kterém trénujete, ale věřím, že by neměla přesáhnout 50 000,- Kč.
V případě, že máte sumu v kuse připravenou, můžete kurz zvládnout zhruba za dva měsíce. Pak je tedy jedno, zda jej děláte v nějaké škole ve vašem okolí a nebo zda za ním cestujete půl republiky, protože kdo dá tyto peníze za pilotní kurz, jistě ho již nezastaví cestovní náklady přes půl republiky na těch pár návštěv. Když si to dobře dohodnete a zorganizujete, můžete kurz zvládnout v pěti návštěvách plus jedna přezkušovací.
Pokud hodláte kurz splácet postupně z měsíční mzdy, doporučuji hledat školu v dosahu bydliště. Můžete vybírat ze přehledu pilotních škol na Aerowebu, nicméně znám mnoho instruktorů, kteří zde uvedení nejsou. Pokud budete volit školu v dosahu bydliště, být vámi, zašel bych o víkendu na nejbližší polní letiště a poptal se po nějakém instruktorovi či škole.
Kvalitní instruktor
Dalším aspektem je, dle mého názoru, instruktor. Osobně bych dával přednost ULL školám přidruženým k větší škole, která poskytuje i výcviky vyšších kvalifikací. Nejen, že mívají lepší zázemí, ale instruktoři bývají piloti velkých letadel, s mnoha nalétanými hodinami. Osnova a praktická část výcviku by sice teoreticky měla být stejná, jako jen čistě u ULL instruktora, který nikdy ve velkém éru nepilotoval, ale myslím, že zkušenosti pilotů z letadel se projeví i v ULL. Není vůbec nic neslušného, když se instruktora zeptáte na to, s čím kdy létal, kolik má nalétáno a podobné otázky, protože, přátelé, jde i o život. Nutno také podotknout, že osobně znám několik velmi kvalitních ULL instruktorů, kteří v žádné škole na vyšší kvalifikace neučí. Prostě je to individální.
... A světe div se, v zásadě je to všechno. Máte zdravotní prohlídku platnou dva roky, průkaz radiotelefonisty, projdete si kurzem, naučíte se teorii ( zde na Aerowebu), dojedete si na teoretickou zkoušku a po jejím splnění složíte praktickou zkoušku. Následně vám LAA (Letecká amatérská asociace) za pár stovek vydá pilotní licenci a hurá do oblak.
Jediným překvapením by snad po skončení kurzu mohlo být, že dokud nemáte nalétáno min. 50 hod ve funkci tzv. velícího pilota, nesmíte si k sobě brát pasažéra.