Mez povolení

11.12.2008

Ta tehdejší elementárka byla zvláštní. Pokaždé jim skočím na špek. Na čtvrteční poradě se mluvčí skupiny Jirka ozval nahlas, že cítí jako újmu kritiku starších kolegů, kteří poukazují na skutečnost, že žáci chodí na letiště pozdě.

Mez  povolení
Mez povolení (Zdroj: Aeroweb.cz)

Tak zavázal všechny přítomné k příchodům na půl osmou. 

Dáváme jim co proto

Iniciativa pro mne nepřijatelná, jsem noční pták, ale přece jim nezkazím dobrou snahu o efektivní využití dne. Jsem na letišti první a odemykám ve čtvrt na osm. Úderem půl se objevuje ještě kolega instruktor František. Ráno je sice zatažené, ale bez větru, pravá žákovská lať. Jenže pak s Františkem do osmi sakrujeme, protože jsme na letišti sice včas, ale sami.

Po osmé se trousí letuchtivý tým. Dáváme jim co proto a než nás to přestane bavit, začíná drobně pršet. Tak jsme zase na koni. Nic méně, i přes drobný déšť, zahajujeme letový den vysokými vleky a vývrtkami.

Orlík - vládce nebes

Blaník se ve vzduchu ani nehne. Vlečná sedí jako přilepená na horizontu a nebýt kapek vody, které mi občas ukápnou tu na koleno, tu na hlavu, z netěsnící kabiny, je docela pohoda. Výkon letové skupiny je odpovídající nezáludnému, i když vlhkému počasí. Jde jim to. Tak že ve chvilce na zemi sleduji žáka Jirku, který letěl s kolegou Martinem a napadá mě, že je čas ho vypustit samostatně. Martin návrh schvaluje a tak opatrnými dotazy Jirku připravujeme k přezkoušení. Nezklamal a byl ze  skupiny prvním sólistou. Blahopřejeme ! 

Mezitím letím kontrolní let s pilotem, kontrolní let, před přeškolením na vládce nebes, Orlíka VT 116. Další prvenství, tentokrát skupiny loňské.  Byl v pravý čas na pravém místě a při letu kontrolním, nezadal důvod něco mu vytknout. Tak ho vážeme do dřevěného oře, zapínáme  vlečné lano a on letí. Musím uznat, že dobře. 

Kbelský dispečer občas omezuje naše působení z důvodu přístrojových přiblížení do Kbel. Je zvláštní pocit z meze povolení, když opakujeme, že nebudeme klesat pod 2000 stop nad letištěm Kbely. Bodejť bychom klesali níž, to bychom domů ani nedoletěli. To bychom museli do Kbel přistát taky a jsem přesvědčen, že i s vrtulníkem na finále dráhy 24 bychom se na  jejich letiště bezpečně vešli.

Jenže mez povolení, ta je svatá, tak raději přistáváme zase doma.

Vývrtky v Blaníku

Přicházejí dva pánové od ultralightů z Letova, s přáním, zda by si mohli s námi skočit s Blaníkem vývrtky, že z hlediska uceleného poznání jim to na ultralehkých strojích chybí. Žádost mě překvapila, mohu říci že mile, tak bez váhání souhlasím a k nemalé radosti pánů, kteří cítí, že kolegy nepřehlížíme, a pohostíme je i na palubách Blaníků, při prvcích, které by si měl každý letec vyzkoušet.

Poslední let dnešního provozu, letíme s Jirkou. S tím, který mě přinutil vstát tak brzy. Nemstím se, už jsem na to zapomněl. Jirka váží dost a tvrdí, že s některými kolegy vyšší hmotnosti a s ním, Blaník odmítá vrtat. Tak to zkoušíme a zkoušíme, až to najednou jde. Snad si stroj a člověk na sebe zvykli, snad si člověk a stroj našli přijatelné podmínky pro své potřeby, stejně, jako si i na sebe zvykli lidé vstávající v odlišný čas, a pak si  našli přijatelné podmínky pro společné působení. A je úplně jedno, jestli se jedná o pilota přeškolujícího se na první jednosedadlovku, nebo pilota ultralehkého stroje, nebo o dispečera řídícího provoz Czech Air Force, pilota velícího letu dopravní společnosti, který musí prudčeji klesat, protože je aktivován magický prostor LT 4.

Jde přece jenom o to, zkoušet to tak dlouho, až to přece jenom dokážeme. A s tímto pocitem odjíždím zase na týden z letiště s nadějí, že se do příštího letového dne nic podstatného nezmění.

 

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář