Ředitel amerického federálního úřadu pro civilní letectví Robert Sturgell dal v pondělí zelenou celostátnímu rozmístění systému, který umožní sledovat letadla pomocí satelitů, narozdíl od dnešního použití radarů.
Tento krok úřadu pro civilní letectví, dle vlastního vyjádření, zvýší efektivitu letecké dopravy.
Dle vyjádření úřadu pro civilní letectví, Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B), jak se systém nazývá, sníží riziko kolizí ve vzduchu a nehod způsobených nepříznivým počasím. Bude poskytovat účinnější postupy a nabízet alternativní cesty při nepříznivém počasí a zlepší celkové povědomí pilotů o aktuální situaci a okolním provozu.
Nová generace letecké dopravy
"Nová generace letecké dopravy je zde," řekl Sturgell. "ADS-B je páteří budoucnosti řízení letového provozu. NextGen je reálný a ode dneška, NextGen je skutečností. President Bush právě před týdnem uvedl, že modernizace našeho systému letecké dopravy je naléhavá výzva a dnešní vyjádření demonstruje, že Ministerstvo dopravy a FAA přijímají konkrétní kroky k splnění tohoto požadavku."
Nařízení presidenta podepsané presidentem Bushem 18. listopadu 2008 urychlilo implementaci NextGen systému a potvrdilo tak snahu Spojených státu zřídit a udržet systém letecké dopravy, který vyhoví současným i boucím potřebám letecké dopravy.
Co to umí?
Sturgellovo uvedení do provozu základních služeb pro ADS-B na Floridě, otevírá cestu pro celostátní rozmístění systému do roku 2013. Instalace jedenácti pozemních stanic na Floridě umožňuje pilotům sledovat na displejích v letadlech stejné informace, jaké mají k dispozici řídící letového provozu. Další službou je automatické stahování aktualizovaného přehledu meteorologické situace z National Weather Service (Národní Meteorologické Služby), stejně jako kritické letové informace, dočasná letová omezení, zakázané a aktivované prostory apod.
Prostě se podíváte na obrazovku a hned vidíte, kde je okolní provoz.
Systém ADS-B / www.dynavtech.com
Tyto kroky postupně dovolí Spojeným státům vyhovět rostoucímu počtu letounů na americkém nebi a budou pomáhat při tvorbě účinnější a bezpečnější letecké dopravy.
Uvedení do provozu označuje FAA jako významný milník v jejím programu rozmísťování ADS-B. Do roku 2013 bude 794 pozemních stanic poskytovat ADS-B služby všude tam, kde je dnes radarové pokrytí, včetně míst, kde se dnes pokrytí radarem postrádá (Mexický záliv, Aljaška).
Příklad zobrazení dat ADS-B na palubě / FAA
Pracujeme na místech dalších klíčových milníků pro ADS-B služby. Juneau, Alaska, Louisville, Ky., the Gulf of Mexico and Philadelphia, mají naplánované datum dokončení ke konci roku 2010. To dovolí leteckým kontrolorům začít používat ADS-B pro řízení letového provozu, letecký dozor a separaci.
Příklad zobrazení dat ADS-B na palubě / FAA
Velice poutavé video, kde technik FAA vysvětluje princip ADS-B a jeho praktické použití:
Více o ADS-B se dozvíte zde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Dependent_Surveillance-Broadcast
Zdroj: www.aviationnews.net