Přátelé plachtaři.
Dnes jsem si na upozornění přečetl článek Václava Chvály na webu a v časopise LAA s názvem "Aerovleky kluzáků". (pozn. red.: více o aerovlecích pomocí ULL ZDE)
Asi nebylo cílem ani úmyslem pisatele někoho poškodit, ale celkový dojem po přečtení se nedá jinak nazvat, než „Ukradené vítězství". Jakoby LAA za výbor AeČR tuto problematiku vyřešilo a my jsme ještě "lavírovali" s pomocí. Opak je pravdou a není mojim cílem nijak úlohu LAA v konečném řešení zlehčit. Pravda je jen jedna a věřte, že by bylo zcela kontraproduktivní popisovat cestu k vítězství, neboť některé záležitosti a cesty jsou zkrátka nepublikovatelné. Plachtaři jsou národem vnímavým, proto pochopí. Jedním z mojich osobních a taky hlavních úkolů nového výboru, které jsme si uložili při nástupu do funkce, bylo vlekání UL.
Cituji z článku pana Chvály:
V roce 2002 jsme na žádost Aeroklubu požadavek na vlekání „velkých" kluzáků předali ÚCL. Nejprve jsme narazili na nepřekonatelné bariéry jak na Úřadu, tak i na určité lavírování Aeroklubu. Některé skupiny měly o vlekání zájem, některé byly ostře proti. Ale zájem LAA není prioritně provádět aerovleky.
Na umožnění aerovleků ultralehkými letadly se aktivně podíleli pracovníci Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy. I když jsme občas měli každý jiné představy - my jsme praktici, oni měli zase zájem o legislativní čistotu - vypracovali jsme nakonec společně postup, určující jaká letadla budou moci vlekat a co k tomu bude potřeba.
Ledy se ale hnuly až po nástupu nového ředitele Úřadu pro civilní letectví. Najednou to šlo. ÚCL vypracoval dodatek Q k předpisu L 2 a tímto se naprosto čistě legislativně umožňuje použít ultralehkých letounů k aerovlekům kluzáků. Plachtaři by měli panu generálnímu řediteli ing. Radovi poděkovat, že jim pomohl zlevnit létání.
airshows.org.uk
Správná verze a geneze ale je:
-Již v roce 2002 byl ing.Josefem Martínkem, tehdejším letovým ředitelem AeČR, zaslán dopis na ÚCL s touto tematikou. Výsledkem byl výše zmíněný oběžník, který říkal, že vlečený letoun musí být vždy lehčí než vlečný. Ten byl vydán 1.6.2003.
Asi uznáte, že to musel vymyslet magor ( i když to je pilot ). Horší bylo, že se s tím nemohlo nic dělat, neb svůj osobní názor si tento úředník ÚCL nechal pomalu vytesat do kamene.
- V září 2006 jsem inicioval a zorganizoval letové zkoušky za spolupráce LAA na letišti v Roudnici n.L. a výsledky náš kolega Ondra Hoskovec zpracoval do tabulek a celý materiál s materiálem od LAA získaným z Německa a jejich vlastním se předal na MD a ÚCL. Následovala společná jednání na půdě MD, kterých se zúčastnila i LAA. Bohužel v závěru pak, pro nás z nepochopitelných důvodů, poslali zástupci LAA na MD dopis, ve kterém se distancovali od další spolupráce na řešení a prohlásili tuto věc za záležitost a problém AeČR. Důvod jsem vytušil a pochopil, postoj ke společné práci však nikoliv.
-Věc jsme nepustili ze zřetele a já jsem osobně dál vyvíjel tlak na všechny zúčastněné z OCL MD a ÚCL a jako výbor jsme intenzivně pracovali na konečném řešení a mohu konstatovat, že práce OCL MD a ÚCL (v novém obsazení ) zaslouží náš dík. A jsem rád, že se nakonec LAA ke společnému postupu vrátila a spolupracovala.
Vlastimil Dvořák, president Aeroklubu ČR