Z různých úprav motocyklových a automobilových motorů bych vybral ty druhé. Motorka potřebuje maximální výkon jen k prudké akceleraci po dobu jednotek či desítek vteřin. Vytrvalost bych od, sice lehkých a velmi výkonných motocyklových motorů, nečekal. Auto na dálnici (na příklad v noci Evropou) využívá po celé hodiny až 90% výkonu motoru s životností přes 2000 hodin. Minule jsem svým virtuálním létajícím člunem rozesmál konstruktéra letounů. Dnes mám příležitost naštvat konstruktéry a výrobce ultramotorů. Jsou drahé a oproti automobilovým zastaralé. Ukažte mi na novém autě karburátor.
Vybral jsem si motor Škoda. Chtěl bych šestiventilový tříválec 1,2. Je poměrně lehký a s výkonem 44kW/60k by splnil mé očekávání. Žel, stojí okolo 90 tisíc Kč. Levnější je Š 1,4 MPI, pouze 60 tisíc. Je o třetinu těžší, ale výkon má 59kW/80k jako R 912 UL standard nebo motory Verner. Tuším, že budu muset 20 kg ušetřit na váze draku nebo se zhubnout a přibírat jen štíhlé blondýnky. Za to získám pětkrát levněji modernější motor s trojnásobnou životností.
Pro skrblíky je tu ještě jedna varianta. Motor z Favorita se dá sehnat za „litr“. Při generálce přebrousit na 1,4 l a vybavit vstřikováním, pokud ho neměl. Potom záleží na odlehčení motoru a získání vhodného reduktoru. To vše se dá pořídit za 25 až 30 tisícovek a na to by uspořil i důchodce.
Myslím, že těch Favoritů a Fabií už tady pár poletuje. Pochlubte se se svými zkušenostmi a napište do Aerowebu. A nakonec několik veršíků. Zase jsem se neudržel. Letu zdar, přátelé.
ty letecké motory.
Chceš-li nahoru to hnát,
zaprská a skrblí tahem.
Začneš propadat.
Hledej chyby šmahem
na motoru (tobě) drahém.