Jak levně přijít k motoru pro ULL

15.05.2008

Každý není zavátý bankovkami po krk, aby si mohl koupit nové letadlo, ale chce létat. Musí se tedy spokojit s „oletěninou“ na konci životnosti nebo se, s odvahou sobě vlastní, pustit do stavby. Za několik desítek tisíc korun a několik stovek hodin práce pořídíte drak letounu a potom potřebujete motor. Jenže, ultralehký motor nezískáte za lehké koruny, ale za ultratěžká eura v počtu od 7 do 20 tisíc. V tu chvíli pochopíte, že jste, slušně řečeno, namydlený.

Jak levně přijít k motoru pro ULL
Jak levně přijít k motoru pro ULL (Zdroj: Aeroweb.cz)
Ve skutečnosti jste v … jo, až tam. Nezbývá, než se poohlédnout po nějaké „letecké úpravě“ z garáže či domácí dílny. Kupodivu jsou některé docela zdařilé. Donedávna kraloval Trabant v různých variantách úprav ve všelikých létacích strojích. Ten už, stařík opírající se o hůlku, odchází pomalu ze scény. Kromě toho má nevelký výkon, vhodný spíš jen pro jednosedadlovku. Pilot, létající pro radost, nebývá samotářem, aby toužil po uzavření do kokpitu jako na samotku. Chce někoho svézt, předvést se a trochu se pochlubit. Potřebuje silnější motor.



Z různých úprav motocyklových a automobilových motorů bych vybral ty druhé. Motorka potřebuje maximální výkon jen k prudké akceleraci po dobu jednotek či desítek vteřin. Vytrvalost bych od, sice lehkých a velmi výkonných motocyklových motorů, nečekal. Auto na dálnici (na příklad v noci Evropou) využívá po celé hodiny až 90% výkonu motoru s životností přes 2000 hodin. Minule jsem svým virtuálním létajícím člunem rozesmál konstruktéra letounů. Dnes mám příležitost naštvat konstruktéry a výrobce ultramotorů. Jsou drahé a oproti automobilovým zastaralé. Ukažte mi na novém autě karburátor.



Vybral jsem si motor Škoda. Chtěl bych šestiventilový tříválec 1,2. Je poměrně lehký a s výkonem 44kW/60k by splnil mé očekávání. Žel, stojí okolo 90 tisíc Kč. Levnější je Š 1,4 MPI, pouze 60 tisíc. Je o třetinu těžší, ale výkon má 59kW/80k jako R 912 UL standard nebo motory Verner. Tuším, že budu muset 20 kg ušetřit na váze draku nebo se zhubnout a přibírat jen štíhlé blondýnky.            Za to získám pětkrát levněji modernější motor s trojnásobnou životností.

Pro skrblíky je tu ještě jedna varianta. Motor z Favorita se dá sehnat za „litr“. Při generálce přebrousit na 1,4 l a vybavit vstřikováním, pokud ho neměl. Potom záleží na odlehčení motoru a získání vhodného reduktoru. To vše se dá pořídit za 25 až 30 tisícovek a na to by uspořil i důchodce.

Myslím, že těch Favoritů a Fabií už tady pár poletuje. Pochlubte se se svými zkušenostmi a napište do Aerowebu. A nakonec několik veršíků. Zase jsem se neudržel. Letu zdar, přátelé.

Zlomyslné potvory
ty letecké motory.
Chceš-li nahoru to hnát,
zaprská a skrblí tahem.
Začneš propadat.
Hledej chyby šmahem
na motoru (tobě) drahém.  

Mohlo by vás zajímat

Témata

Ultralighty


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář