Aero L-29 Delfín: legendární stroj slaví 66 let od prvního vzletu

05.04.2025 8 příspěvků

Prvním československým proudovým letounem se stal na samotném konci 50. let minulého století celokovový dvoumístný středoplošník L-29 vyráběný společností Středočeské strojírny, n. p. (dnešní Aero Vodochody). Začala tak další etapa progrese vojenského letectví, která znamenala pro mnohé vrchol leteckého průmyslu v ČSSR. Den D pro „devětadvacítku“ připadl na 5. duben roku 1959.

Záběr na letící L-29 s imatrikulací OM-SLK
Záběr na letící L-29 s imatrikulací OM-SLK (Zdroj: L29 Delfin s.r.o.)

Letoun Aero L-29 Delfín, který byl vyvinut jako náhrada za pístové cvičné letouny československého, ale i sovětského letectva, se stal prvním proudovým letounem československé provenience. Vývoj tohoto letounu začal v roce 1955, a první prototyp byl dokončen v prosinci 1958, kdy probíhaly statické zkoušky na prvním prototypu. První let L-29 se uskutečnil právě 5. dubna 1959 s druhým postaveným exemplářem, poháněným britským motorem Bristol Siddelley Viper. Až v roce 1960 byl do letounu nainstalován tehdy nový český motor s označením Motorlet M-701. Kromě této změny se prototyp od sériové verze lišil také pitotovou trubicí na kořeni vertikální ocasní plochy a přistávacím reflektorem v přední části letounu. Letoun dostal v rámci NATO kódové označení Maya. L-29 byl navržen jako univerzální stroj, který měl sloužit nejen pro výcvik pilotů, ale i pro různé vojenské účely, včetně operování na nezpevněných přistávacích plochách.

Prototyp Delfína s označením XL-29.02 (Zdroj: VHÚ Praha)
Prototyp Delfína s označením XL-29.02 (Zdroj: VHÚ Praha)

Provoz L-29 v československém letectvu trval více než dvě desetiletí. Letoun měl přetlakovou kabinu se synchronizovanými vystřelovacími sedadly, což zajišťovalo bezpečnost posádky v krizových situacích. Přední kryt kabiny se odklápěl do strany, zatímco zadní se odsouval dozadu. Tento design umožňoval snadný přístup do kokpitu. Jak již bylo zmíněno, Delfín byl schopen operovat z různých typů povrchů, včetně travnatých, písčitých a podmáčených ploch, což z něj činilo flexibilní stroj vhodný pro různé výcvikové a bojové scénáře. Výzbroj tvořil zaměřovač s fotokulometem ASP-3MN/U, a na křídelní závěsníky (pylony) o nosnosti 100 kg bylo možné zavěsit rakety, kulomety ráže 7,62 mm nebo cvičné i ostré pumy. Tato kombinace vlastností umožnila L-29 nejen efektivní výcvik, ale právě také nácvik bojových operací.

Slovenská L-29 na leteckém dni v J. Hradci (Zdroj: archiv autora)
Slovenská L-29 na leteckém dni v J. Hradci (Zdroj: archiv autora)

V roce 1961 se „devětadvacítka“ stala vítězem mezinárodní soutěže o standardní cvičný letoun pro země Varšavské smlouvy. V soutěži porazila polský TS-11 Iskra a sovětský Jak-30, přičemž výjimkou bylo právě Polsko, které pokračovalo v používání Iskry. Soutěž se konala na letišti v Moninu v Sovětském svazu, kde TS-11 vykazoval vyšší přistávací rychlost a velkou citlivost v řízení, což ho činilo méně vhodným pro výcvik. L-29 se ukázala jako ideální volba pro výcvik pilotů díky své jednoduchosti v řízení a obsluze při startu i přistání, lepšímu výhledu z kabiny a možnosti nést zbraně. Do roku 1974, kdy skončila výroba, bylo vyrobeno celkem 3 665 kusů Delfína, z nichž dvě třetiny byly dodány do Sovětského svazu. L-29 se tak stala jedním z nejrozšířenějších cvičných letounů v zemích tehdejšího východního bloku.

Detailní pohled na letící L-29 s nezaměnitelným tvarem (Zdroj: portál Vojsko)
Detailní pohled na letící L-29 s nezaměnitelným tvarem (Zdroj: portál Vojsko)

Po šedesáti šesti letech od svého prvního záletu zůstává Aero L-29 Delfín stále symbolem československého letectví. I po ukončení sériové výroby a vyřazení z aktivní služby zůstává tento letoun cenným historickým dědictvím. Několik exemplářů tohoto legendárního stroje je stále v provozu, a to nejen v muzeích, ale také u soukromých sběratelů a leteckých nadšenců, kteří se o ně starají a využívají je k historickým ukázkám a leteckým přehlídkám na nejrůznějších leteckých dnech. Zajímavostí je například nedávná modernizace jednoho kusu v USA, kdy tamní inženýři nainstalovali do systémů letadla software s umělou inteligencí, který zajišťuje autonomní řízení (obdobně jako u dronů a jiných bezpilotních systémů). Pilot tak řídí z jiné stíhačky onu L-29, ve které však nikdo nesedí. Testuje se tak možnost využití stíhacích letounů jako doplněk konvenčních dronů. Pokud patříte mezi skalní fanoušky Delfínů, možností jsou také seznamovací adrenalinové lety, které se uskutečňují jak v ČR, tak na Slovensku. Cena se pohybuje v desítkách tisíc korun a pytlíky s sebou! Ostatně i dnes se letoun těší velkému uznání mezi leteckými odborníky a je považován za jednu z nejvýznamnějších československých leteckých konstrukcí, která v historii výcviku pilotů zanechala nezaměnitelný otisk. Věříme, že to tak bude i nadále.

Zdroje: Portál E15, Ministerstvo obrany ČR, Muzeum Kunovice

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Letěl jsem v něm

06.04.2025 v 18:14 Vladimir

Měl jsem možnost v Delfínovi letět, ještě když byl v Žatci. Neskutečný zážitek včetně akrobacie. Škoda, že to tam tak tragicky skončilo. Nevím už o nikom, kdo by jej u nás provozoval. Někdo snad ano? Nebo L-39?

Odpovědět

RE: Letěl jsem v něm

07.04.2025 v 8:05 Ondra Suchánek

Jestli se nepletu, tak L-29 (a také L-39) provozuje Blue Sky Service v Brně.

Odpovědět

RE: Letěl jsem v něm

07.04.2025 v 11:26 N. B.

Když pominu L-39 CLV, tak v Tuřanech určitě létá L-39 OK-DDR a myslím, že tam létala (a možná ještě létá) i L-29 OK-AJW. V Líních je ještě L-39 OK-JET. Nevím o tom, že by létala, ale objevovala se na těch protestech proti zrušení letiště a podle leteckého rejstříku byla v únoru opět zaregistrována, takže možná létat bude.

Odpovědět

ach jo

06.04.2025 v 23:27 ach jo

koho bavi tohle porad cist o  tech trech letadlech 29,39,410 co se tady kdysi vyrobily ? 

Odpovědět

RE: ach jo

07.04.2025 v 3:40 Vladimír

Nás ano. A o čem chceš číst ty? O neexistujících ruských letadlech? 

Odpovědět

RE: ach jo

07.04.2025 v 16:10 čáp

No jo, něco na tom je. Bylo a je tady tolik dalších krásných a zajímavých letadel, co by stály za zmínku.

Odpovědět

RE: ach jo

07.04.2025 v 19:50 Pavel

Tak to nečti, nás to baví

Odpovědět

RE: ach jo

10.04.2025 v 13:56 Peter

treba me to bavi, diky za pekne pripomenuti, jen clanek mohl byt delsi. L-29 byl muj prvni model z Kovozavodu Prostejov, i po 50 letech si zive vzpominam jak mi sla na nervy ta trojita antena pod kabinou...

Dovolim si rypnout - bud tyto clanky preskakujte, nebo idealne napiste neco zajimaveho... 

Odpovědět

Přidat komentář