Letadlová loď USS Nimitz míří ke konci své slavné kariéry: téměř 50 let v akci

26.03.2025 1 příspěvek

Jaderná letadlová loď USS Nimitz se blíží ke konci své téměř padesátileté služby. Po aktivním nasazení v mnoha konfliktech a ikonické účasti ve filmech, loď předává štafetu nové generaci lodí.

Letadlová loď USS Nimitz (CVN 68)
Letadlová loď USS Nimitz (CVN 68) (Zdroj: Wikipedia)

Jaderná letadlová loď USS Nimitz (CVN 68), jedna z nejznámějších lodí Námořnictva Spojených států amerických, se pomalu přibližuje ke konci téměř padesátileté kariéry. Letos vyplula na jednu z posledních operací: nasazení v Indopacifické oblasti. Jaká byla její historie, čím se vyznačuje ve vojenském námořnictvu a co loď čeká v budoucnosti?

Od založení k unikátní třídě

Stavba USS Nimitz začala položením kýlu v roce 1968. Loď byla spuštěna na vodu v roce 1972 a do aktivní služby nastoupila v roce 1975 jako druhá americká letadlová loď na jaderný pohon. Byla první lodí své třídy, celkem vzniklo deset lodí třídy Nimitz.

Ve srovnání s předchozím plavidlem USS Enterprise (CVN 65), které mělo komplikovaný pohon tvořený osmi reaktory typu A2W, mají lodě třídy Nimitz jednodušší a efektivnější systém se dvěma tlakovodními jadernými reaktory Westinghouse A4W. Ty jsou koncipovány tak, aby během plánovaných 50 let služby potřebovaly jen jedno doplnění paliva.

Loď v letech 1998 až 2001 prošla komplexním procesem doplnění paliva a generální opravou (tzv. Refueling and Complex Overhaul – RCOH), čímž se prodloužila její životnost a zachovaly se její operační schopnosti.

Součástí bojového svazu plavidel

USS Nimitz je vlajkovou lodí bojového svazu Carrier Strike Group 11 (CSG 11), jehož součástí je Eskadra torpédoborců 9 (Destroyer Squadron 9 – DESRON 9) a Letecké křídlo 17 (Carrier Air Wing 17 – CVW-17).

V rámci bojového svazu slouží čtyři moderní raketové torpédoborce třídy Arleigh Burke – USS Curtis Wilbur (DDG 54), USS Gridley (DDG 101), USS Wayne E. Meyer (DDG 108) a USS Lenah Sutcliffe Higbee (DDG 123).

Letecké křídlo 17 se skládá z devíti leteckých eskader vybavených stíhačkami F/A-18E/F Super Hornet, letouny elektronického boje EA-18G Growler, letouny včasné výstrahy E-2D Hawkeye a vrtulníky MH-60S/R Seahawk. K transportním úkolům Carrier Onboard Delivery (COD) je určena jednotka VRC-30 využívající letouny C-2A Greyhound.

Bojová zkušenost z mnoha konfliktů

Během služební kariéry se USS Nimitz účastnila řady významných vojenských operací. Mezi nejvýznamnější patří podpora Operace Pouštní bouře v Perském zálivu v roce 1991, následná operace Jižní hlídka v 90. letech a později Operace Trvalá svoboda v Afghánistánu a Iráku. V roce 2017 byla loď nasazena během operace Inherent Resolve proti Islámskému státu (ISIS). Nezapomenutelným milníkem bylo i dosažení jubilea 350 000 úspěšných přistání na palubě, k čemuž došlo v roce 2023.

Z válečné paluby až na hollywoodská plátna

USS Nimitz se zapsala nejen do vojenských dějin, ale i do filmové historie. V roce 1980 se objevila v klasickém hollywoodském filmu „Tajemná záře nad Pacifikem“ (The Final Countdown). Film vypráví příběh o záhadné bouři, která loď přenese zpět v čase pár dní před útokem na Pearl Harbor v roce 1941.

Loď se také spojila s kultovní klasikou „Top Gun“ z roku 1986. Reálná situace nad Sidrským zálivem, kdy stíhači z Nimitzu sestřelili dvě libyjské stíhačky Su-22, inspirovala slavnou závěrečnou scénu filmu.

Co se tehdy stalo?

Dvě americké stíhačky F-14 Tomcat z letadlové lodi USS Nimitz (stejná jako ve filmu) byly napadeny dvěma libyjskými Su-22 „Fitter“. Libyjský pilot odpálil raketu na americké F-14, ale netrefil. Američané reagovali a obě libyjská letadla sestřelili. I když film Top Gun z roku 1986 neuvádí přesné detaily (neříká, kdo je nepřítel), finální letecký souboj se dvěma protivníky, záchrana parťáka a celková atmosféra čerpají inspiraci právě z této události.

Budoucnost Nimitzu: odpočinek v Norfolku a nová generace lodí

Původní plán vyřazení USS Nimitz v roce 2025 byl o rok odložen, takže definitivní deaktivace začne v květnu 2026. Loď se přesune do svého nového domovského přístavu v Norfolku ve Virginii, odkud zamíří na dlouhý proces dekontaminace a odstranění jaderného paliva v loděnicích společnosti Newport News Shipbuilding. Tento proces potrvá několik let vzhledem ke značné velikosti lodi a složitosti jaderného systému pohonu.

USS Nimitz ve službě nahradí nová letadlová loď třídy Gerald R. Ford – USS John F. Kennedy (CVN 79). Kennedy má být uvedena do služby již v roce 2025, i když její operační nasazení se pravděpodobně uskuteční až s několikaletým odstupem. Dalšími důležitými loděmi této nové generace budou USS Enterprise (CVN 80), USS Doris Miller (CVN 81) a USS William J. Clinton (CVN 82). Všechny lodě této třídy již budou od počátku připraveny na provoz nejnovějších stíhacích letounů F-35C Lightning II, kterých testovací přistání na USS Nimitz proběhla, avšak k operačnímu nasazení s nimi již tato legenda nedospěla.

Odcházející legenda a její trvalý odkaz

S blížícím se koncem její služby lze říci, že USS Nimitz není jen obyčejná jaderná letadlová loď – stala se ikonou americké námořní síly, vyzkoušenou v desítkách konfliktů, vyznamenanou služebním rekordem a navždy zvěčněnou v populární kultuře. Její odkaz v konstrukci letadlových lodí, vojenských operacích a technologických inovacích zůstává klíčovou kapitolou historie moderního amerického námořnictva.

Zdroj: USNI News, The Aviationist, oficiální web U.S. Navy, Newport News Shipbuilding

Mohlo by vás zajímat

Témata

USA


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Vodík, opravdu?

27.03.2025 v 8:54 Radek

Nimitz je legenda. Snad už jim třída Ford funguje jak má.

Nefunguje diskuse u vodíkového jetu, takže: vidím to mnohem méně zářivě. Vodík je a bude velký problém - potvora pořád uniká, takže žádné normální hangáry. Dále bez baterií musí mít vodíkové články předimenzované pro start a přistání, takže velké a drahé. Musíte počítat s výpadkem při startu (a la start na jeden motor). U jetu je velký rozdíl mexi max. a cestovním výkonem. Vodíkové články nejlíp pracují na stálý výkon, u letadel nemožné (proto ostatní potřebují baterie pro podporu při maximální zátěži). Dál není vysvětlené, jak mohou malé lehké nádrže na stlačený vodík na koncích křídel pojmout tolik vodíku, aby mělo letadlo udávaný dolet.

Odpovědět

Přidat komentář