Trh s obecným letectvím (General Aviation, GA) v Evropě prochází obdobím dynamického růstu. Podle aktuálních předpovědí dosáhne jeho velikost v roce 2029 hodnoty až 8,5 miliardy EUR, přičemž mezi roky 2024 až 2029 bude růst průměrným ročním tempem (CAGR) 3,42 %. Tento vývoj je podporován rostoucím počtem majetných jednotlivců (tzv. HNWI a UHNWI), kteří preferují soukromé obchodní proudové letouny, tzv. business jety, pro své cesty.
V roce 2021 dominovala firma Bombardier evropskému trhu obchodních proudových letounů s dodávkami přibližně 36 strojů, následována výrobci jako Embraer či Pilatus.
Největší hráči na evropském trhu obecného letectví
Německo představuje největší trh sektoru GA v Evropě a tvoří téměř 18 % z celkové evropské flotily business jetů. Další klíčové trhy představují Spojené království (s podílem asi 11 %), Francie (kolem 10 %) a Rusko (cca 8 %).
Technologie a legislativa jako klíčové faktory rozvoje
Výrazný technologický pokrok, zejména v oblastech avioniky a pohonných jednotek, přináší zlepšení výkonu a spolehlivosti letadel. Jedním z příkladů spolupráce na poli inovací je strategické partnerství, uzavřené v prosinci 2024 mezi společnostmi Honeywell a Bombardier. Obě firmy plánují implementovat moderní řešení, jako je nová avionická sada Honeywell Anthem a pokročilé pohonné jednotky, což jasně demonstruje inovační potenciál sektoru.
K podpoře dalšího růstu navíc Evropská unie intenzivně pracuje na zlepšení letištní infrastruktury a integraci provozu GA s komerčními leteckými provozovateli. Tato infrastruktura je klíčová zejména pro rozvoj konceptů obchodní letecké přepravy a urgentní lékařské přepravy.
Tržní dominance hlavních výrobců letadel
Evropský trh obecného letectví je poměrně koncentrovaný – jen pět hlavních výrobců kontroluje přibližně 75,5 % trhu. Tato skupina zahrnuje společnosti Airbus SE, Bombardier Inc., General Dynamics Corporation (Gulfstream Aerospace), Leonardo S.p.A. a Textron Inc., jehož značka Cessna tvoří kolem 30 % celkové Evropské flotily business jetů.
COVID-19, dodavatelské řetězce a další překážky růstu
Jednou z hlavních výzev, se kterými se letecký sektor stále potýká, jsou problémy v dodavatelských řetězcích – především zajištění dodávek motorů. Jak uvedl prezident sdružení General Aviation Manufacturers Association (GAMA), Pete Bunce, celý sektor čelí složité situaci, která zahrnuje obtížný přístup k surovinám, výrobě klíčových komponentů a dostupnosti základních náhradních dílů.
Další výzvou zůstává určitá míra regulační nejistoty související se změnami v administrativě a vedení klíčových regulačních organizací, jako jsou americká FAA či TSA. Přechody mezi jednotlivými administrativami obvykle vedou k dočasnému „zmrazení“ nových regulačních projektů a ke zdržení procesu schvalování a certifikace nových letadel.
Trendy budoucnosti: udržitelnost, urban air mobility a autonomní létání
Stále více investic směřuje do nových trendů současného obecného letectví, kterými jsou především elektrická letadla, autonomní řešení a městská vzdušná mobilita (Urban Air Mobility – UAM). Rostoucí důraz na ochranu životního prostředí urychluje přechod k alternativním palivům a elektrickým pohonům, jejichž adopce je čím dál více podporována ekonomickými, politickými i společenskými faktory.
Zdroj: General Aviation Manufacturers Association (GAMA), European Aviation Safety Agency (EASA), Bombardier Inc., Research and Markets, FLYING Magazine