Každý den pracuje na evropských letištích více než 300 000 lidí, aby zajistili hladkou, bezpečnou a dobře koordinovanou přípravu letadel k odletu či jejich následné odbavení po příletu. Tito pracovníci mají na starosti tankování paliva, nakládku a vykládku nákladu a zavazadel, přípravu kabiny i nástup pasažérů. Evropská komise si uvědomuje zásadní důležitost těchto pozemních služeb pro celkovou bezpečnost letového provozu. Z tohoto důvodu nově zařadila oblast pozemní obsluhy pod regulační působnost Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a stanovila konkrétní pravidla, která mají být plně implementována nejpozději do roku 2028.
Co přináší nový evropský regulační rámec
Nově zavedený regulační rámec, jehož cílem je sjednotit a zefektivnit bezpečnostní standardy, se skládá ze dvou hlavních částí:
- Delegované nařízení Komise (EU) 2025/20: definující požadavky pro samotné organizace poskytující pozemní odbavení.
- Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/23: stanovující pravidla pro dozor ze strany příslušných národních úřadů (NAA – National Aviation Authority) nad poskytovateli těchto služeb.
Součástí tohoto regulatorního balíčku jsou rovněž změny současných předpisů EU týkajících se leteckých operací, letištního provozu či kyberbezpečnosti. Díky tomu bude integrace nových pravidel hladká a přirozeně naváže na již existující standardy. Regulace vstoupí v platnost dvacet dnů od data jejich publikace v roce 2025 s tím, že všichni zúčastnění budou mít tříleté přechodné období k plné implementaci.
Konec zbytečných auditů: jednotný dohled ulehčí providerům
Historicky byly kontroly poskytovatelů pozemní obsluhy vykonávány převážně samotnými leteckými společnostmi a dalšími subjekty využívajícími jejich služeb. Tento decentralizovaný přístup často vedl k duplicitním auditům, vysoké administrativní zátěži a narušení efektivity práce. Odhaduje se, že jeden poskytovatel mohl kvůli duplicitním auditům absolvovat ročně až stovky kontrol.
Novým cílem je tuto kontrolní činnost sjednotit a racionalizovat, čímž dojde ke snížení byrokracie i administrativní zátěže na minimum. Jednotliví poskytovatelé nově sami deklarují splnění potřebných regulatorních požadavků národním leteckým úřadům, které budou společně s EASA zodpovídat za jednotný a efektivní dohled. Bude kladen důraz na tzv. dohled založený na míře rizika (risk-based oversight), harmonizované vzdělávání kontrolorů a vytvoření jednotných databází bezpečnostních údajů a statistik.
Jasné standardy: kyberbezpečnost i školení jako nedílná součást pozemní obsluhy
Regulace podrobně řeší všechny klíčové činnosti pozemního odbavení:
- nakládku a vykládku letadel (náklad, pošta, zavazadla),
- odbavení cestujících (nástup a výstup),
- koordinaci tzv. obrátkového procesu letadel („turnaround“),
- odmrazování a ochrana před námrazou (de-icing a anti-icing),
- doplňování paliva,
- úklid letadla, jeho zabezpečení během odstávky, vytlačování (pushback) a tažení (towing),
- další servisní činnosti, jako je doplňování pitné vody či manipulace s odpady.
Notnou součástí nových pravidel jsou také povinné systémy řízení (management systems) a standardizovaná pravidelná školení zaměstnanců s cílem zajistit jejich trvalou odbornou způsobilost. Pozemní obsluha rovněž spadá do rámce nové kyberbezpečnostní regulace (nařízení EU 2022/1645).
I přes tyto novinky však zůstává zásadní odpovědnost za bezpečnost samotného letadla i letu pevně v rukou provozovatele letadla (letecké společnosti).
Názory expertů: klíčový krok pro vyšší bezpečnost letectví v Evropě
Podle slov Jespera Rasmussena, ředitele letových standardů agentury EASA, jde o zásadní pokrok v bezpečnosti evropského provozu: „Nově stanovený systém regulace a dohledu přinese poskytovatelům pozemní obsluhy oficiální odpovědnost za bezpečnost poskytovaných služeb, což výrazně posílí celkovou úroveň bezpečnosti letectví v Evropské unii. Odpočítávání k plnému zavedení systému do praxe právě začalo, nyní budeme úzce spolupracovat s dotčenými subjekty po celé Evropě, aby přechod na nový rámec proběhl hladce a bez zbytečných komplikací.“
Budoucnost s méně byrokracií a více efektivity
Evropská agentura pro bezpečnost letectví úzce spolupracuje s národními leteckými úřady, poskytovateli pozemních služeb, aerolinkami, provozovateli letišť i zaměstnaneckými organizacemi. Primárním cílem je, aby všichni zúčastnění dobře chápali svoji roli, odpovědnosti a rozhraní mezi jednotlivými subjekty a aby implementace nových požadavků proběhla co nejplynuleji. EASA přitom usiluje o minimalizaci administrativní náročnosti a zavedení výkonnostního přístupu („performance-based approach“), který je v souladu se současným trendem automatizace a zaváděním moderních technologií do pozemních operací.
Zdroj: EASA, ICAO Ground Handling Manual
Diskusní otázka: Souhlasíte s pohledemem EASA, že nová pravidla jsou potřebná a regulace pozemního handlindu přinese vyšší bezpečnost?