V pražském O2 Universum se ve dnech 12. a 13. března 2025 uskutečnil festival pracovních příležitostí. Mezi mnoha firmami, které prezentovaly svou činnost a snažily se zaujmout potenciální zájemce o zaměstnání, nebylo možno přehlédnout ani čtveřici související s letectvím.
Velký poutač Aero v přízemí se opravdu minout nedal, ostatně tato firma patří mezi hlavní partnery veletrhu. Jejich letecký simulátor L-39NG lákal nejen letecké fandy.

Petra Kousala (Head of Professional Talent Management) jsem se zeptala, jaký je zájem o expozici Aera Vodochody?
„Poměrně velký, myslím si, že lákadlo je jasné – máme simulátor, dnes už Skyfox. Nejsme tu primárně za účelem sbírání životopisů a nalezení kandidátů, ale spíš abychom upozornili na naši firmu, že jsme zajímavý zaměstnavatel, ať se o nás ví. Simulátor je plně využit po oba dny, snažíme se každému dát prostor na cca 5 minut letu.“

Ve stejném podlaží se nacházel také stánek Řízení letového provozu. Technický ředitel ŘLP Ing. Libor Škoda se ve své přednášce pokusil zábavnou formou seznámit návštěvníky s tím, o čem vlastně je řízení letového provozu, jaké má úkoly, plány do budoucna, jak je financován provoz, za co řídící zodpovídají, jak v jejich práci může být nápomocná umělá inteligence, jak je zajištěna kybernetická bezpečnost apod. Zmínil také datum 24. 2. 2022, které významně zasáhlo do řízení letového provozu ČR - celosvětově z důvodu napadení Ukrajiny Ruskem, což se razantně dotklo letecké dopravy vzhledem k uzavření vzdušného prostoru Ukrajiny a následně Ruska a tím odklonu provozu. Shodou okolností v týž den přešlo ŘLP po zhruba 10leté práci na nový systém v upraveném sále.

Velmi zajímavá byla část věnovaná dronům (ať už hobby, komerčním či vojenským), jejichž implementace do vzdušného prostoru je velkou výzvou do budoucna.
Co měla podle Ing. Libora Škody dnešní přednáška návštěvníkům veletrhu především přinést?
„V první řadě je to propagace naší firmy, která je mou srdeční záležitostí. Pracuji zde od vysoké školy celý život a pokud mě nevyhodí, tak odejdu nohama napřed,“ směje se.

Jak viděla návštěvnost Tereza Škvárová, která tvoří obsah na LinkedIn pro ŘLP?
„Možná jsem očekávala více mladších ročníků, zejména studentů. Převahu tvořili lidé mezi 25 až 30 lety. Nejčastěji návštěvníky zajímalo, co vlastně je řízení letového provozu. Jedna paní se ptala, kdo jsou řídící, zda to náhodou nejsou vyhořelí piloti. Pak samozřejmě klasické otázky, co musí uchazeč splňovat, aby se mohl přihlásit do výběrového řízení. Odkazujeme často na naše webové stránky, kde máme kompletní informace.“
Myslíte, že se mezi návštěvníky vyskytl někdo, kdo by se skutečně chtěl a mohl stát řídícím letového provozu?
„Diskutovali jsme to s kolegy. Ano, pár jedinců, kteří by byli vhodnými kandidáty na námi otevřené pozice, jsme zde viděli. Doufám, že se přihlásí do výběrového řízení a setkáme se s nimi.“
Jak zaznělo v přednášce Ing. Škody, tím, kdo tvoří příjem ŘLP, jsou letecké společnosti. Jedna z nich, Smartwings, na veletrhu nechyběla.

Martino (HR pracovnice), jaká byla návštěvnost u vašeho stánku?
„Zájemci chodí, ale ne všichni jsou vhodní pro náš provoz. Několik životopisů máme, snad nám to přinese vhodné kandidáty. Nejvíce se lidé zajímají o IT pozice. Často se také ptají, co potřebují umět, aby mohli dělat palubní průvodčí a obecně na firmu jako takovou.“

Milé setkání na mne čekalo u prezentace firmy Avio Aero Praha. Miroslav nás nedávno provázel při návštěvě provozu - psali jsme zde.

Miroslav Mikeš (CNC programátor) mi též přiblížil, jak to na jejich stánku během Career Expo vypadalo:
„Dopoledne chodili lidé, kteří o naší firmě věděli a měli specifický zájem. Pár z nich je vysloveně nadějných, přišli s tím, že viděli konkrétní pozici a donesli rovnou životopis. Odpoledne spíš chodí ti, kteří firmu neznají, ptají se na naši činnost a možnosti uplatnění.“

Co vy, milí čtenáři, přemýšlíte o změně profese? Kam vás to táhne nejvíc? O jakém zaměstnavateli byste uvažovali? Dejte nám vědět v komentářích.
