Avio Aero Praha, specialista na turbovrtulové motory, se stal členem a podporovatelem spolku Ženy v letectví ČR

24.02.2025

Avio Aero Praha je součástí celosvětové sítě společnosti GE Aerospace. Divize Avio Aero patří ke špičkovým výrobcům letadlových motorů. Česká pobočka sídlí v areálu Letova, kam se přestěhovala z původních prostor v pražských Jinonicích (bývalá Waltrovka). Více než 500 zaměstnanců (s cca 20 % zastoupením žen) se zde věnuje vývoji a výrobě nejmodernějších turbovrtulových leteckých motorů. Ročně je vyrobeno nebo projde generální opravou kolem stovky letadlových motorů.

Setkání Žen v letectví v prostorách Avio Aero
Setkání Žen v letectví v prostorách Avio Aero (Zdroj: Lenka Vargová)

Ženy v letectví, z.s. (spolek sdružující ženy působící v letectví s cílem je podporovat, motivovat k dalšímu rozvoji a posílit jejich roli v oboru letectví) měly možnost se seznámit jak s prezentací firmy díky jednateli Mgr. Michalu Obornému, tak přímo s provozem – výrobou, montážemi i zkušebnami.

Mgr. Michal Oborný, jednatel firmy Avio Aero (Foto: Lenka Vargová)
Mgr. Michal Oborný, jednatel firmy Avio Aero (Foto: Lenka Vargová)

Výroba se specializuje na rotační součásti a je zde i prototypová dílna vývojových projektů. Účastnice setkání si mohly prohlédnout mj. motor Catalyst, který je prvním motorem, vyvinutým i zkonstruovaným v 21. století. Konečná certifikace by měla být dokončena v 1. čtvrtletí letošního roku.

Nahlédly také do celkem 4 zkušeben, které se zde nacházejí a dozvěděly se podrobně o průběhu testování letadlových motorů. Stejně, jako o tom, jak se vibrace mohou přenášet do celé budovy a jaký na ni mohou mít až destruktivní vliv.

Nově navržený a zkonstruovaný letecký motor Catalyst (Foto: Lenka Vargová)
Nově navržený a zkonstruovaný letecký motor Catalyst (Foto: Lenka Vargová)

Díky průvodcům zjistily mnoho zajímavostí, například o způsobu přepravy motorů z nejrůznějších koutů světa v kovových kontejnerech, dekontaminační zóně, procesu čištění a různých druzích myček vč. nejagresivnější louhové, ale i o tom, které díly motoru patří mezi kritické, důležité a další.

Seznámily se s využívanými materiály, nástroji a stroji k jejich opracování i s některými technologickými postupy.

Tradice výroby leteckých motorů je v českých zemích dlouhá, již v r. 1923 představila společnost Walter první český design letadlového motoru (Walter NZ-60, radiální vzduchem chlazený pětiválec). V r. 1932 byla spuštěna sériová výroba řadových invertních čtyř a šestiválcových motorů chlazených vzduchem. V r. 1942 společnost GE předvedla první proudový motor, tzv. I-A engine. V r. 1952 Motorlet (přejmenování firmy Walter) začal pod sovětskou licencí vyrábět motor Walter M-05, pohánějící stíhačky MiG-15. O 9 let později začala výroba proudového motoru M701 (poháněl Aero L-29 Delfín). V r. 1971 se stal rokem vývoje turbovrtulového motoru M601A.

Československý turbovrtulový letecký motor (Foto: Lenka Vargová)
Československý turbovrtulový letecký motor (Foto: Lenka Vargová)

V r. 2008 vznikla odkupem části společnosti Walter společnost GE Aviation Czech. Dalším milníkem byla úprava motoru GE H80 pro letoun L410 v r. 2013.

V současné době Avio Aero Praha aktivně spolupracuje s českými univerzitami a výzkumnými institucemi, zejména s ČVUT, fakultou strojní, VUT Brno, VZLÚ a podporuje transfer technologií a inovace v České republice.

Děkujeme za skvělou organizaci a pozvání Lence Raškové, specialistce na komunikaci a výkonné asistentce ve společnosti GE Aerospace.

Foto: Lenka Vargová

Zdroj informací o historii: GE Aviation

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář