Školení pilotů – proč a jak? (aktualizace o prezentaci na konci článku)

26.02.2025

Začátkem každého kalendářního roku probíhá Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví. Informace v něm obsažené bývají základem pro zimní, nebo chcete-li jarní, školení pilotů.

Školení pilotů LKMB (AdventureFly)
Školení pilotů LKMB (AdventureFly) (Zdroj: Lenka Vargová)

Častá otázka bývá, zda je zimní školení pilotů povinné i pro soukromé provozovatele letadel?

Odpověď je možné nalézt v předpisu L-13 – Hlava 9 konkrétně ust. 9.1.3 a 9.1.4

Dle standardu EASA: PART-FCL je dle L-13 povinné pro držitele pilotního průkazu, kteří chtějí vykonávat funkci velitele letadla (PIC) i v další sezoně. Osvědčení o jeho absolvování se provádí nejčastěji samolepkou do Zápisníku letů, případně vystaveným certifikátem.

Školení lze absolvovat jak on-line – nabízí např. AeroPrague či AirGuru - tak prezenční formou, nejlépe u provozovatele, u kterého pilot létá.

Jak může prezenční školení vypadat jsem se vydala zjistit na LKMB.

Radek Pečínka (Foto: Hana Loskot)
Radek Pečínka (Foto: Hana Loskot)

Co by mělo přinést shrnul Ing. Radomír Pečínka, CEO AdventureFly: „Určitě informace o tom, co je nového, protože změn je hodně, ať už ohledně nastavení QNH, nových prostorů, předpisů a jejich úprav co se létání na konkrétním letišti týče. Užitečný je rozbor nehod a incidentů, protože je lépe se poučit z chyb druhých, než je sám absolvovat.“

Karel Burger, mj. bývalý technický inspektor ÚZPLN, k tomu doplnil: „Mělo by s ohledem na roční období upozornit na specifika létání, např. vysoké teploty nebo naopak rizika námrazy. Důležité je rozebrání případů, kdy byla ohrožena bezpečnost, aby vešly do povědomí lidí.“

Radek přítomným shrnul změny v nastavování QNH včetně důvodů k nim vedoucím. Břetislav Holešínský (AeK LKMB) pohovořil o provozním řádu letiště LKMB, které je poměrně hodně vytížené (probíhá provoz motorových letounů vč. vrtulníků, kluzáků, vlečných, navijákový provoz, paraprovoz a provoz historické letky Metoděje Vlacha), a upozornil na časté chyby např. při zařazování do letištního okruhu. Připomněl také důležitost správné komunikace jako prevence kritických situací.

Jan Rýdl (inspektor LAA) vysvětlil organizační strukturu LAA.

Ing. Ivo Dráždil (supervizor AdventureFly) blíže představil velmi zajímavých plán výcvikových kempů, při nichž si piloti mohou zdokonalit své dovednosti a získat nové zkušenosti – např. vyzkoušet létání s limitním bočním větrem, start a přistání z krátké či měkké dráhy, přistání s bočním a zadním větrem apod. Plánovány jsou také kurzy, jako např. využití autopilota, lety do zahraničí, řízené lety aj.

Ing. Petr Vozdecký (Foto: Lenka Vargová)

Ing. Petr Vozdecký (ředitel útvaru bezpečnosti ŘLP) seznámil piloty s důležitými změnami ve vzdušném prostoru ČR. Zmínil velký počet narušení prostorů TMA Praha (kolem 4000 za rok) a relativně častý nešvar - záměrné vypínání odpovídačů. Upozornil také na GPS Jamming/Spoofing (počet hlášení narůstá, za r. 2024 šlo o 66 hlášení, ve srovnání s např. Kyprem jde však o velmi malé množství případů). Upozornil piloty na spolehlivost systémů ŘLP a tedy možnost (a vhodnost) si ověřit polohu v případě podezření na špatný signál GPS.

Letecká lékařka MUDr. Eliška Kvášová přiblížila zúčastněným reakce organismu na stresové situace za letu.

Rozboru leteckých nehod se věnoval Karel Burger. Velký zájem vyvolala otázka použití balistických záchranných systémů. S laskavým svolením Karla přikládám prezentaci, týkající se dané problematiky.

Velmi podrobně, a to hned ze 3 úhlů (z pohledu ŘLP – Ing. Vozdecký, ÚZPLN K. Burger, stresová reakce pilota MUDr. Kvášová), byla rozebrána fatální nehoda letounu OK-CUD78, která se stala 4. 11. 2024 u obce Štítiny na Opavsku. Rozpoutala zřejmě největší diskuzi v Hangár Café. O této nehodě jsme psali ZDE.

Hana Loskot létá i fotí (Foto: Hana Loskot)
Hana Loskot létá i fotí (Foto: Hana Loskot)

Co od školení očekávají sami piloti? Zeptala jsem se dvou z přítomných, Hany Loskot a Jaromíra Bartoše:

Hanka: „Všeobecné povědomí o tom, co se chystá na zdejším letišti, aby mě nic nepřekvapilo nebo nezaskočilo. Poučení se z nehod, co nedělat nebo naopak udělat, jak takovým situacím předejít, jak mohu sama zvýšit bezpečnost v létání. Prostě utužení znalostí.“

Jaromír Bartoš se staral o ozvučení i záznam (Foto: Lenka Vargová)
Jaromír Bartoš se staral o ozvučení i záznam (Foto: Lenka Vargová)

Míra: „Pokud člověk létá a je zodpovědný, tak se většinu informací dozví sám. Školení beru jako možnost se potkat, vyslechnout si zajímavosti třeba od Karla Burgera – protože nemám tolik volného času, abych podrobně studoval nehody. Je to v podstatě jakési shrnutí. Člověk si určité věci připomene nebo ujasní. Paradoxně totiž, pokud někam letí na cizí letiště, tak se nabriefuje, ale že by si dělal briefing na domácí letiště, to ne a tím mu mohou některé věci nechtěně uniknout.“

PREZENTACE KARLA BURGERA JE KE SHLÉDNUTÍ ZDE

Mohlo by vás zajímat

Témata

Zajímavosti


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář