Na Opavsku se zřítil sportovní letoun

05.11.2024 16 příspěvků

V pondělí 4.11.2024 v podvečer se u obce Štítiny na Opavsku zřítil ultralehký sportovní letoun. Při této letecké nehodě zahynul člověk. U této letecké nehody zasahovaly všechny složky IZS a inspektoři ÚZPLN zahájili šetření této tragédie.

Ilustrační foto
Ilustrační foto (Zdroj: Krajské ředitelství policie Zlínského kraje)

Malý dvoumístný ultralehký sportovní letoun Direct Fly Alto NG imatrikulace OK-CUD79 vzlétl dle dostupných prvotních informací dne 4.11.2024 krátce po 16. hodině místního času (15 hodin UTC) z letiště v Novém Městě nad Metují (LKNM) a mířil na letiště v Zábřehu (LKZA). Po celou dobu letu se letoun držel v nadmořské výšce kolem 5000 ft (přibližně 1500 metrů). Po přibližně hodině letu se letoun nad obcí Nové Sedlice dostal do prudkého klesání doprovázeného prudkým nárustem rychlosti ground speed. Tento náhlý pokles nadmořské výšky z 5000 ft se ustálil na 2000 ft (přibližně 600 metrů) a rychlost ground speed, která se po celou dobu letu pohybovala mezi 80 až 100 kts dosáhla v tomto okamžiku až 134 kts (248 km/h). Tento manévr probíhal při zachování kurzu kolem 060°. Po tomto manévru a po ustálení nadmořské výšky kolem 2000 až 2500 ft se letoun dostal nad obec Štítina, která se nachází přibližně 3,5 kilometru od cílového letiště v Zábřehu. Za touto obcí, přibližně 1 kilometr od prahu dráhy, začal letoun provádět 3 zatáčky vlevo v prostoru mezi obcí Štítina a letištěm v Zábřehu. Nadmořská výška se při provádění těchto zatáček pohybovala mezi 1800 až 2800 ft. Rychlost ground speed kolísala mezi 52 kts a 129 kts. Po provedení tří zatáček vlevo letoun nad obcí Štítina provedl zatáčku vpravo, kdy v této pravé zatáčce došlo k prudké ztrátě nadmořské výšky z 2400 ft a během okamžiku došlo ke zřícení letounu. Místo zřícení je pouhé 3 kilometry od prahu dráhy 10R letiště LKZA v Zábřehu.

Letecká nehoda letounu Alto NG imatrikulace OK-CUD79
Letecká nehoda letounu Alto NG imatrikulace OK-CUD79 ze dne 04.11.2024  Zdroj: flightradar24

Soňa Štětínská, mluvčí PČR MSK: „Kolem páté hodiny odpoledne, jsme přijali hned několik oznámení od občanů, kteří spatřili v katastru Štítiny na Opavsku padající letoun. Policisté okamžitě vyjeli na místo. Na poli nalezli havarované ultra lehké letadlo (ultralight). Policisté, kteří jsou stále na místě, se aktuálně zabývají rovněž informacemi k osádce. Jsou v úzkém kontaktu s pracovníky Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Budou jim poskytovat součinnost při ohledání místa havárie, které proběhne dle předpokladu zítra dopoledne. V této chvíli nejsou k dispozici bližší informace, a to ani k okolnostem či příčině havárie letounu."

Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: „Mohu potvrdit že na místě události zasahuje profesionální jednotka hasičů z Opavy a dobrovolná jednotka z obce Štítina."

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: „Pacient utrpěl zranění neslučitelná se životem. Zasahující lékař mohl na místě konstatovat pouze smrt."

Okruhová výška letiště v Zábřehu je 1810 ft (550 metrů). Nadmořská výška 794 ft (242 metrů). Letiště může být používáno pro lety VFR ve dne a pro výsadkovou činnost. 

Západ slunce v Zábřehu byl dle dostupných informací v 16:24 hodin místního času a konec občanského soumraku v 16:58 hodin. Právě do konce občanského soumraku může pilot legálně létat s letounem bez kvalifikace pro noční lety a přistávat na letištích s provozem pro lety VFR ve dne. K pádu letounu došlo dle dostupných informací v 17:06 hodin. Teplota v nedaleké Ostravě - Mošnov se pohybovala v době této tragédie kolem 7 stupňů Celsia a vlhkost dosahovala 94%. Rosný bod byl tedy kolem 6 °C.

Letoun OK-CUD79
Letoun OK-CUD79 zachycený v květnu 2024 před osudovou tragédií  Zdroj: Elmontex Air

Maximální vzletová hmotnost letounu Alto NG je 600 kg, nepřekročitelná rychlost 140 kts a cestovní rychlost se udává kolem 97 kts. Pádová rychlost letounu v přistávací konfiguraci je 41 kts a v čisté konfiguraci 47 kts. 

Dle dostupných informací letoun Alto NG imatrikulace OK-CUD79 patří společnosti Elmontex Air a tato společnost jej vzhledem k této tragické události vlastnila méně než rok. Předmětný letoun měl být vybaven padákovým systémem. Společnost Direct Fly, vyrábějící tento letoun, byla založena v roce 2006 v Brně a model Alto NG byl představen v roce 2022. V současné době je po světě v provozu přes 150 kusů těchto letadel. 

Všem dotčeným osobám touto tragédií vyjadřujeme upřímnou soustrast.

 

Zdroje článku: Polar, ŘLP ČR, Elmontex Air, Direct Fly, flightradar24

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

stres

05.11.2024 v 10:09 Tomas

Stres z náhleho zotmenia sa a následná reťaz zlých rozhodnutí vedúca k preťaženiu lietadla z dôvodu zlej pilotáže v strese a jeho nezvládnutia? 

Odpovědět

RE: stres

05.11.2024 v 14:41 Vladimír

Jaké náhlé setmění? Když si plánuji let, tak snad vím, kdy zapadá slunce. Podle informací z článku se ten let neměl vůbec už realizovat.

Odpovědět

Každý rok stejný

05.11.2024 v 17:43 Rampa Mc Kvak

Každý rok stejný piloti s UL vybavených glass cocpity si myslí že jsou nesmrtelný.Nevim že nedokážou pochopit že k úspěšnému zvládnutí lítání bez vidu nebo v noci je třeba výcvik.

A to že když startoval dobře věděl že bude přistávat hodně po konci VFR dne nemá cenu komentovat.

Konec moralizování snad se to stane varováním pro další kaskadéry co zkoušejí lítám mimo podmínek letu VFR.

Odpovědět

Zřejmě vletěl do mraku.

05.11.2024 v 18:06 Libor Jendřejas

Odpovědět

stres

05.11.2024 v 22:41 miloš

Když už pilot podcení letovou situaci, případně nezvládá pilotáž, proč tedy nevyužil instalovaný záchranný padákový systém? To je snad přirozená reakce sebezáchrany! Asi na to nejsou ve výcviku piloti připravováni (jako by prakticky), tak jako nejsou prakticky připravováni na pád do vývrtky. To je podle mého velký nedostatek (nemožnost) ULL výcviku. 

Miloš

Odpovědět

RE: stres

Včera v 15:40 David

vývrtka se ve tmě blbě vybírá. Některé aerokluby cvičí vybírání vývrtek i v rámci kurzu ULL, např. na Blaníku

Odpovědět

ULL v noci

05.11.2024 v 23:18 Martin

Zhruba 6 minut podle záznamu strail zatáčkou kolem Dobrušky, dalších 5 zatáčkama před dopadem a taky neletěl úplně přímo. Bez toho by to možná stihl legálně. Každopádně hazard něco takového zkoušet na něčem co létat v noci nesmí a patrně tedy i bez doložky NIGHT.

Čemu ale z toho záznamu nerozumím je ten odklon na Zábřeh. Mošnov je z toho bodu odklonu zhruba stejně daleko a to letiště je osvětlený včetně IFR postupů a vlastních hasičů. Místo toho zvolí v noci Zábřeh, letiště které nemá nic z toho.

Výrobce SLZ na fotkách ukazuje palubku vybavenou dvojtou G3X včetně autopilota. Pravda, bez IFR navigace nebo alespoň NAV rádia to přiblížení samo nezaletí, ale ne "vektorování" pomocí doporučených kurzů a výšek to stačí. Otázka jestli to to konkrétní SLZ mělo a jestli to uměl pilot používat.

Co na závěr? Ty z vás co jsou pouze piloti ULL nebo létáte letadla VFR day, nelétejte po západu. Občas to jde docela rychle a zatím co nahoře je ještě světlo, na zemi už bude tma. Ty z vás co létají dospělá letadla a nemáte doložku NIGHT, tak si jí udělejte. Stojí to "pár korun" a může vás to zachránit. Navíc na to teď začíná sezóna. Taky je fajn umět zacházet s vybavením co máte v letadle. No a pokud už mám problém, tak ho radši budu mít na LKMT než na LKZA (nic proti LKZA, jen bych tam asi neletěl v noci).

Odpovědět

RE: ULL v noci

Včera v 7:52 Wolf

Problém je u mnoha pilotů nejen UL, že když neco podělejí tak se více bojí postihu úřadů než mají vlastní pud sebezáchovy a možná v takové situaci přecení i své schopnosti. 

Misto toho aby si řekl jsem debil špatně jsem spočítal dobu letu, tak vyhlásím stav nouze a nechám se dovést na řízené letiště, kde mám velkou šanci že přistání přežiju ikdyž zato pak dostanu kartáč od úřadů, tak do poslední chvíle řeší jak se "legálně" dosat ze situace, když už jako UL v noci nemůže letět IFR na Mošnov.

Pravidla jsou psaná pro bezpečnost, ale někdy v myšelní některých pilotů jdou proti ní.... a u hobby pilotů je takové jednání obzvlášť nepochopitelné.... když jediné co jim hrozí je "malá" pokuta a sebrání papírů které mají stejně jen pro radost.... 

Uvědomění si že jsem neco podělal a jsem v prd.....  a následně si dovést říct o pomoc (dokud to ještě jde) by mělo být asi i součásti výcviku pilotů UL

Odpovědět

RE: ULL v noci

Včera v 11:54 Filip Zejda

V noci se létat nemá, a nesmí - pokud  na to nemáte výcvik a letadlo!!!  To je neodiskutovatelná věc.  Ale. To - ale - neberte prosím jako návod k čemukoliv, nýbrž a právě k zvýšení bezpečnosti. Můžeme a mnozí vylétanější i létáme do limitů povolených zákony, vyhláškami a předpisy. Tedy do občanského soumraku. A začínáme létat s občanským svítáním. Někdy jsou však meteorologické podmínky takové, že i když dodržíte čas, nebo to alespoň v době odletu vypadá, že vše s rezervou stihnete, stane se, že zabloudíte, dostaví se pochybnost, stres na palubě, špatná rozhodnutí a úvaha - kde do prčic je to letiště, zasekne se GPS, vypadne napájení, tma se blíží, blíží se io občanský soumrak. Jaké budou následky přijdu o piloťák? Roznesu letadlo? Podrovnám správně? Stres se násobí. Kdo nezažil nepochopí...  A bude solit poučky z učebnic jednu za druhou... Prvně zachovejte klidnou hlavu se vzduchem se nikdo nesrazil, stoupejte a spojte se s řízením letového provozu, nechte se radarově vektorovat k nejbližšímu osvětlenému letišti mimo oblast znímé námrazy.  Co naplat, dopadlo to špatně. Nakonec Vy, vlastníci ploch SLZ a malých jakýchkoliv dalších ploch můžete mít své "letiště" osvětlené a na příslušné frekvenci, nebo přes mobil rozsvítilelné RWY tak, jak to mám já na své ploše. Můžete mít i vhodně volená a z jistých směrů ( od osvíceného města) umístěná navigační světla. Protože to město najdete a pak i ta navigační světla a nakonec i RWY. Osvětlení RWY ( pokud bliká před rozsvícením) je  mimo plašiče zvěře při přistání v pozdních večerních hodinác i vhodné k záchraně života, a upozornění kde je RWY, a může Vám to zachránit život. Náklady na to vše jsou kolem 40-50 tis. CZK. Popsal jsem to komplexně ve svém článku:" Vyšší efektivita využití „jakékoliv další plochy“ jejím osvětlením."    Můžete si zjednodušit život a prodloužit legální létání od občanského svítání do občanského soumraku i když se  nepredikovatelně zhorší meteo situace. Můžete si zachránit životy. A nepište mi prosím nic o tom co nesouzní s první větou! Děkuji Vám za pokorné popřemýšlení nad tímto ožehavým tématem.

Odpovědět

RE: RE: ULL v noci

Včera v 17:41 Vladimír

Ono to asi bude spíš 100 tis. než 50, ale jinak zcela souhlasím. Bohužel na jednom z nejfrekventovanějších letišť, jako jsou Letňany, s nemalými přistávacími poplatky, se toho zřejmě nikdy nedočkáme. To spíše bude dříve letiště zrušeno, než aby tam byla nyní světla. 🫤

Odpovědět

RE: RE: ULL v noci

Včera v 17:49 Leon104

Myslel jsem pane Zejda,že jen učíte létat motory z Fábie,ale Vy i osvětlujete plochu na Vysočině.Hned se cítím bezpečněji...

Odpovědět

letecká nehoda

Včera v 1:11 Leon

Tak já vám nevím...foto kraksny v úvodu  je ULL, hornoplošník s tlačným motorem - nevzpomenu si na jméno.. inu stáří. Moje i ULL....A JE TAM VIDĚT i křídelní vzpěra. Na barevné fotce je opravdu ALTO. Tažný motor, dolnoplošník . . . piloti za  vedle sebe nikoliv za sebou a to nemluvím o zabarvení aeroplánů ??Tak jak to je??

Odpovědět

RE: letecká nehoda

Včera v 2:00 Aleš Kolaja

Dobrý den,

foto v úvodu je pouze ilustrační, jak je uvedeno v popisku pod ním. Havarovaný stroj je opravdu Alto NG imatrikulace OK-CUD79.

S pozdravem, Aleš Kolaja

Odpovědět

Zatrnulo mi

Včera v 17:28 Martin

Při přečtení zpráv o této nehodě mi velmi zatrnulo. Letěl jsem s tímto letadlem v neděli před nehodou jako dárek k narozeninám. Je mi strašně líto pilota a i krásného letadla. A nevím jestli je to "můj" pilot. Upřímnou soustrast 

Odpovědět

letecká nehoda

Včera v 17:51 bořivoj

neřešte cypoviny. Kam a jak měl letět? Pojem a průjem.

Kde se odehrává většina nehod? tam, kde má pilot přítulkyni, rodinu nebo nějakou akci kde se chce předvést. Jestli se motal kolem setmění několikrát nad jedním místem , letově minuty na Zábřeh, je to jasně jeho hovadina. To nemá se ztrátou prostororvé orientace ve výrazně osvětleném terénu (lampy, domy atd..) nic společného a je to opětovně jen ten blbý lidský faktor.

Blbé maso se musí otlouct, říkávali zkušení flígři. Na internetu také najdete podobenství  o plném pytli štěstí a prázdném pytli zkušeností. V tomto případě se ten první vyprázdnil vlastní blbostí, A z vlastní blbosti se mu ten druhý nestačil naplnit.

A o tom to je

Odpovědět

letecká nehoda

Včera v 18:38 bořivoj

No a pak další pohled na stejnou věc - stačí přečíst

METAR LKPD 041500Z 11003KT 8000 OVC026 06/04 Q1031 NOSIG=

METAR LKMT 041500Z 06006KT 4500 BR OVC006 07/06 Q1030 NOSIG=

METAR LKMT 041600Z 07004KT 4000 BR OVC005 07/06 Q1031 TEMPO 2000 BR OVC003=

METAR LKMT 041630Z 07005KT 3000 -DZ BR OVC004 07/06 Q1031 TEMPO 2000 BR OVC003=

Já netvrdím, že přes kopec od Mošnova se počasí může lišit....občas je to pravda, ba zhusta.

Ale vychází mi to, že odstartoval, prostoupal mraky a pak letěl "nad sračkami" v důvěře, nebo nevědomosti..což mnohdy stejným bývá, a že to pak "nějak píchne"? Tož ale letět někam za takových zpráv, to chce opravdu odvahu, nebo ignoranci. Nevím zda to letadélko mělo glasscockpit,  ale asi ano, takže představa že si spletl 'Stítinu se Zábřehem (stejná konfigurace kolejí) trochu kulhá...pořád mám za to, že buďto chtěl někomu mávat, nebo prostě opravdu začal naslepo klesat do nízkých sraček a pak je ten scénář pro nevycvičeného pilota opravdu životnost do 20 sekund....i na tu bídu bojoval statečně, však nah..vno.

Odpovědět

Přidat komentář