A321XLR po vleklých problémech s certifikací konečně ve středu zamířil k první aerolince, španělské Iberii. Letoun, jehož hlavní novinkou je druhá centrální nádrž, převzala společnost v konfiguraci dvou tříd s celkovou kapacitou 182 míst. Prvních pár letů si odbyde v Evropě, ještě v průběhu listopadu ale spojí Madrid s americkým Bostonem. Stroj s registrací EC-OIL je prvním z celkových čtrnácti kusů, které si mateřský koncern IAG objednal. Krom osmi kusů Iberie dostane šest letadel irský Aer Lingus.
„A321XLR umožní nespočet nových non-stop destinací a otevírá novou kapitolu vzdušné konektivity,“ okomentoval předávku šéf divize komerčních letadel Airbus Christian Scherer. „Je to pro nás všechny v Airbusu další hrdé „poprvé“ v našem konstantním cílu inovací a přinášení hodnot pro naše zákazníky.“ Podobná slova chvály měl i šéf Iberie Marco Sansavini, podle kterého A321XLR umožní dopravci otevřít nové transoceánské linky.
To je koneckonců hlavní důvod, proč letoun vznikl. Airbus reagoval na přání klientů, kteří hledali ideální úzkotrupé letadlo na linky, které by se se širokotrupými stroji nevyplatily. S doletem až 4 700 nm (cca 8 700 km) a až o 30 % nižší spotřebou paliva se A321XLR stal komplexním strojem, který může být nasazen kdekoliv. Cestující navíc dostanou podobný komfort, který znají z větších letounů. Business class bude v konfiguraci 1-1 nabízet jednoduchý přístup do uličky, sedadla budou plně polohovatelná a zvětšené přihrádky poskytnou až o 60 % více místa na zavazadla. Dvojice motorů CFM LEAP-1A nejen že budou více efektivní, už nyní mohou běžet na 50/50 mix klasického a udržitelného paliva (SAF). Jejich další generace, která by se měla objevit do roku 2030, by pak měla běžet na čistém SAFu.
Jak už bylo naznačeno v úvodu, vývoj A321XLR nebyl procházka růžovou zahradou. Airbus díky prodloužení standardní nádrže pod sedačkami, a instalací další za ní, sice pojme téměř 33 tisíc litrů paliva, o téměř 3 tisíce více, než standardní verze, úprava si ovšem vyžádala zvýšenou pozornost regulátorů, kteří se obávali o bezpečnost na palubě. EASA i FAA si napoprvé nebyli jistí dostatečnou ohnivzdorností a vyžádali si konstrukční zpevnění kabinové podlahy. To se odrazilo nejen ve snížení původně plánovaného doletu o 370 km, ale i v prodloužení certifikačního řízení. Z původního plánu na zisk certifikace v roce 2023 se stalo letošní léto, konkrétně 22. červenec. Nyní už ale stroj může volně létat a Iberie už nastínila, jak bude zapojení prvního stroje vypadat. Premiérovou cestu si odbyde 5. listopadu na lince do Londýna, následně bude létat po Evropě a na konci listopadu bude nasazen na linku Madrid–Boston. S dalšími dodávkami lze očekávat spuštění dalších a dalších linek do USA.
Airbus má v současnosti přibližně 500 objednávek, které musí uspokojit. Nejvíc, konkrétně 69 strojů, má putovat za indickým dopravcem IndiGo. Krom zmíněného Aer Lingusu čeká na dodávku I American a United Airlines (oba 50 kusů, Wizz Air (47 kusů) nebo Qantas. Tři kusy měly původně jít i do Česka, vlivem covidových šetření ale dnes už neexistující ČSA objednávku zrušily.
Zdroj článku: TZ Airbus