Iberia se dočkala. Airbus ji předal první A321XLR

31.10.2024 1 příspěvek

V jistém ohledu revoluční letoun Airbusu A321XLR je konečně u svého prvního majitele. Stala se jím španělská Iberia, která ho plánuje využívat na letech po Evropě i přes Atlantik. První let je naplánovaný na 5. listopadu

První letoun pro Iberii před doručovacím letem z Hamburku
První letoun pro Iberii před doručovacím letem z Hamburku (Zdroj: Airbus)

A321XLR po vleklých problémech s certifikací konečně ve středu zamířil k první aerolince, španělské Iberii. Letoun, jehož hlavní novinkou je druhá centrální nádrž, převzala společnost v konfiguraci dvou tříd s celkovou kapacitou 182 míst. Prvních pár letů si odbyde v Evropě, ještě v průběhu listopadu ale spojí Madrid s americkým Bostonem. Stroj s registrací EC-OIL je prvním z celkových čtrnácti kusů, které si mateřský koncern IAG objednal. Krom osmi kusů Iberie dostane šest letadel irský Aer Lingus.

„A321XLR umožní nespočet nových non-stop destinací a otevírá novou kapitolu vzdušné konektivity,“ okomentoval předávku šéf divize komerčních letadel Airbus Christian Scherer. „Je to pro nás všechny v Airbusu další hrdé „poprvé“ v našem konstantním cílu inovací a přinášení hodnot pro naše zákazníky.“ Podobná slova chvály měl i šéf Iberie Marco Sansavini, podle kterého A321XLR umožní dopravci otevřít nové transoceánské linky.

Testovací letoun se prezentoval liverami s QR kódem (Zdroj: Airbus)

 

To je koneckonců hlavní důvod, proč letoun vznikl. Airbus reagoval na přání klientů, kteří hledali ideální úzkotrupé letadlo na linky, které by se se širokotrupými stroji nevyplatily. S doletem až 4 700 nm (cca 8 700 km) a až o 30 % nižší spotřebou paliva se A321XLR stal komplexním strojem, který může být nasazen kdekoliv. Cestující navíc dostanou podobný komfort, který znají z větších letounů. Business class bude v konfiguraci 1-1 nabízet jednoduchý přístup do uličky, sedadla budou plně polohovatelná a zvětšené přihrádky poskytnou až o 60 % více místa na zavazadla. Dvojice motorů CFM LEAP-1A nejen že budou více efektivní, už nyní mohou běžet na 50/50 mix klasického a udržitelného paliva (SAF). Jejich další generace, která by se měla objevit do roku 2030, by pak měla běžet na čistém SAFu. 

Interiér bude odpovídat nejmodernějším představám Airbusu. (Zdroj: Airbus)

 

Jak už bylo naznačeno v úvodu, vývoj A321XLR nebyl procházka růžovou zahradou. Airbus díky prodloužení standardní nádrže pod sedačkami, a instalací další za ní, sice pojme téměř 33 tisíc litrů paliva, o téměř 3 tisíce více, než standardní verze, úprava si ovšem vyžádala zvýšenou pozornost regulátorů, kteří se obávali o bezpečnost na palubě. EASA i FAA si napoprvé nebyli jistí dostatečnou ohnivzdorností a vyžádali si konstrukční zpevnění kabinové podlahy. To se odrazilo nejen ve snížení původně plánovaného doletu o 370 km, ale i v prodloužení certifikačního řízení. Z původního plánu na zisk certifikace v roce 2023 se stalo letošní léto, konkrétně 22. červenec. Nyní už ale stroj může volně létat a Iberie už nastínila, jak bude zapojení prvního stroje vypadat. Premiérovou cestu si odbyde 5. listopadu na lince do Londýna, následně bude létat po Evropě a na konci listopadu bude nasazen na linku Madrid–Boston. S dalšími dodávkami lze očekávat spuštění dalších a dalších linek do USA.

Nová nádrž v zadní části letounu s kapacitou 12 900 litrů přidělala Airbusu spíše vrásky, než zvýšený dolet A321XLR (Zdroj: Flight Radar 24)

 

Airbus má v současnosti přibližně 500 objednávek, které musí uspokojit. Nejvíc, konkrétně 69 strojů, má putovat za indickým dopravcem IndiGo. Krom zmíněného Aer Lingusu čeká na dodávku I American a United Airlines (oba 50 kusů, Wizz Air (47 kusů) nebo Qantas. Tři kusy měly původně jít i do Česka, vlivem covidových šetření ale dnes už neexistující ČSA objednávku zrušily. 

Zdroj článku: TZ Airbus

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Airbus


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

A321XLR a FAA

01.11.2024 v 7:09 Radek

Jak to vypadá s certifikací u FAA? Zatím vím jen o dalších požadavcích, které FAA měla na A321XLR v květnu. Došlo už k dohodě? A321XLR slouží jaké nástupce B757, Boeing kvůli drahým průserům musel zrušit projekt NMA, takže ostrouhal a A321XLR nemá konkurenci. Tak ať se daří.

Odpovědět

Přidat komentář