ŘLP zdraží pohyb na českém nebi

19.08.2024

Řízení letového provozu (ŘLP) od přištího roku zdraží poplatek za využívání českého vzdušného prostoru. V rozhovoru pro deník e15 to uvedl generální ředitel ŘLP Jan Klas.

Pohled z letištní věže pražského letiště
Pohled z letištní věže pražského letiště (Zdroj: ŘLP)

Zvýšení poplatků se bude týkat hlavně využívání služeb v samotném vzduchu. Pohyby po pražském letišti Václava Havla, kde je třeba komunikace s ATC totiž naopak půjdou s cenou jemně dolů. 

„Běžné poplatky porostou mírně v řádu jednotek procent. Jednání s Evropskou komisí probíhají a lze říci, že Česko má dobrou šanci na to, aby byl plán ke konci roku schválený,“ řekl Klas. Dodal, že poplatky vyplývají z evropské regulace, která zohledňuje náklady podniku na provoz a jeho odhad, jak zhoustne letový provoz. Základní cena poplatku za traťové navigační služby nyní činí 66,15 eura za přeletovou jednotku, zvýšení v řádu procent tak bude znamenat nárůst o jednotky eur.

Podle serveru VTM vybralo ŘLP za minulý rok na poplatcích přes 3,3 miliardy korun a přes půl miliardy korun za navigaci během vzletů a přistání na tuzemských letištích. Mezi největší plátce patří nízkonákladovky jako Ryanair a Wizz Air, ale i velcí hráči Turkish Airlies, Lufthansa a samozřejmě i české Smartwings.

Právě aerolinky na zvýšení doplatit nejvíce. Podle odhadů má zvýšení sazeb přinést do kasy ŘLP i několik stovek milionů korun navíc. Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková uvedla, že pokud dojde ke zvýšení poplatků, a tedy i nákladů aerolinky, promítne se to do cen letenek.

Ne všude se ale plánuje zdražování. Na pražském letišti Václava Havla se naopak poplatek sníží.  „Udělali jsme změnu. Dříve byla společná poplatková zóna pro regionální letiště a Prahu, regionální letiště jsme z toho vyjmuli. Tím pádem Letiště Václava Havla zlevní. Dlouho jsme drželi cenu 6 800 korun, nově bude činit 6 540,“ vysvětlil Klas.

Že by aerolinky kvůli zdražení oblétaly české nebe, podle Klase nehrozí vzhledem k „marginální“ výši navigačních poplatků ve srovnání s dalšími náklady leteckých společností. Evropská regulace zároveň neumožňuje snížit dispečerům poplatky tak, aby přilákali do svého vzdušného prostoru více letadel a případně těžili z vyššího objemu dopravy.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář