Zvýšení poplatků se bude týkat hlavně využívání služeb v samotném vzduchu. Pohyby po pražském letišti Václava Havla, kde je třeba komunikace s ATC totiž naopak půjdou s cenou jemně dolů.
„Běžné poplatky porostou mírně v řádu jednotek procent. Jednání s Evropskou komisí probíhají a lze říci, že Česko má dobrou šanci na to, aby byl plán ke konci roku schválený,“ řekl Klas. Dodal, že poplatky vyplývají z evropské regulace, která zohledňuje náklady podniku na provoz a jeho odhad, jak zhoustne letový provoz. Základní cena poplatku za traťové navigační služby nyní činí 66,15 eura za přeletovou jednotku, zvýšení v řádu procent tak bude znamenat nárůst o jednotky eur.
Podle serveru VTM vybralo ŘLP za minulý rok na poplatcích přes 3,3 miliardy korun a přes půl miliardy korun za navigaci během vzletů a přistání na tuzemských letištích. Mezi největší plátce patří nízkonákladovky jako Ryanair a Wizz Air, ale i velcí hráči Turkish Airlies, Lufthansa a samozřejmě i české Smartwings.
Kolik se platí
Výše poplatku závisí na typu letadla, jeho hmotnosti, délce letu přes dané území i na tom, zda jím pouze prolétá, nebo i přistává.
- Pokud například největší dopravní letadlo světa Airbus A380 o vzletové hmotnosti 550 tun uletí čtyři sta kilometrů v českém vzdušném prostoru, zaplatí téměř 22 tisíc korun.
- Za přistání nejčastěji používaného Boeingu 737 o vzletové hmotnosti 79 tun na letištích v Praze, Brně, Ostravě nebo v Karlových Varech platí dopravci 6 800 Kč.
- Poplatek za pražské letiště by ale měl nově klesnout na 6 540 Kč. Důvodem je vytvoření speciální poplatkové zóny, kde bude jen LKPR.
Právě aerolinky na zvýšení doplatit nejvíce. Podle odhadů má zvýšení sazeb přinést do kasy ŘLP i několik stovek milionů korun navíc. Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková uvedla, že pokud dojde ke zvýšení poplatků, a tedy i nákladů aerolinky, promítne se to do cen letenek.
Ne všude se ale plánuje zdražování. Na pražském letišti Václava Havla se naopak poplatek sníží. „Udělali jsme změnu. Dříve byla společná poplatková zóna pro regionální letiště a Prahu, regionální letiště jsme z toho vyjmuli. Tím pádem Letiště Václava Havla zlevní. Dlouho jsme drželi cenu 6 800 korun, nově bude činit 6 540,“ vysvětlil Klas.
Že by aerolinky kvůli zdražení oblétaly české nebe, podle Klase nehrozí vzhledem k „marginální“ výši navigačních poplatků ve srovnání s dalšími náklady leteckých společností. Evropská regulace zároveň neumožňuje snížit dispečerům poplatky tak, aby přilákali do svého vzdušného prostoru více letadel a případně těžili z vyššího objemu dopravy.