Nejprve německá základna
Jednou z nich je i mezinárodní letiště v dánském Aarhusu (IATA: AAR, ICAO EKAH). To se nachází na východním pobřeží Jutského poloostrova, zhruba 35 kilometrů od stejnojmenného druhého největšího města v Dánsku. Podobně, jako celá řada letišť podobných velikostí, bylo i toto původně vojenskou základnou, kterou v roce 1943 založila německá Luftwaffe. Jeho role se nezměnila ani po válce, jelikož jej využívalo dánské letectvo a vojenské stroje dalších západních zemí. Často zde přistávaly i armádní letadla NATO v rámci svých výcvikových letů.
Letiště Aarhus disponuje jedním terminálem, jehož výstavba započala v roce 1981. Od té doby prošel celou řadou modernizací a renovací. Ta poslední, která změnila tvář terminálu velmi výrazně, skončila v roce 2022. Díky ní došlo ke zdvojnásobení plochy terminálu na 10,000 metrů čtverečních. Cestující mají nově k dispozici sedm odbavovacích bran, moderní restauraci, obchody či neobvykle velkorysý dětský koutek. Zlatým hřebem celé rekonstrukce se stalo místo pro čekání na odlet v severském stylu, které cestovatelům nabízí nebývalý komfort. Mohlo by se na první pohled totiž zdát, že se nová čekací zóna podobá business salonkům, kam mají přístup pouze prémioví cestující. Nová zóna, která se nachází v prvním patře, je díky využití různého nábytku vizuálně rozdělena do několika částí, v nichž se mohou cestující v klidu usadit a v pohodlí čekat na svůj let. Vše korunuje prosklená přední část, která pasažérům umožňuje nerušený výhled na letištní plochu.
A co víc. Zájemci mohou nově využít i letištní hotel, který je přímo v odbavovací budově a nabízí skoro čtyři desítky jednoduše, ale účelně vybavených pokojů včetně sociálního zařízení. Nicméně restaurace ve veřejné zóně letiště, kterou by ubytovaní mohli využít zatím schází. Pokud se ptáte, proč letiště této velikosti disponuje tak velkými ubytovacími kapacitami, odpověď je při pohledu na mapu Dánska vcelku jednoduchá. Letiště v Aarhusu se totiž nachází asi hodinu a půl jízdy automobilem od jedné z hlavních dánských atrakcí – Legolandu v Billundu. A jelikož poptávka po jeho návštěvě
a ubytování je zejména v letních měsících obrovská a převyšuje nabídku hotelových kapacit, využilo toho právě i aarhuské mezinárodní letiště. Dle slov jednoho z jeho manažerů navíc nemusí zůstat pouze u necelých čtyřech desítek pokojů. V rámci další plánované modernizace a rozšíření terminálu se uvažuje o vybudování dalších pokojů. Mimochodem, za své snahy o neustálý posun vpřed a s tím související výsledky, bylo letiště v roce 2019 označeno jako „Airport of the year“ a to organizací European Regions Airline Association (ERA).
Velké jako Brno
Pokud jde o statistické údaje, odbaví Mezinárodní letiště Aarhus zhruba půl milionů cestujících ročně, přičemž před-covidový rok 2019 byl překonán již v roce 2023. A je možné, že k dalšímu růstu dojde i letos. Pro přirovnání, počtem odbavených cestujících se až do loňského roku vyrovnalo například brněnskému letišti v Tuřanech. To však Aarhusu v roce 2023 docela výrazně uteklo, když jeho branami prošlo necelých 690 tisíc pasažérů, v drtivé většině na dovolenkových letech. Avšak pokud jde o propojení se světem, je na tom tak Aarhus díky pravidelné lince s Kodaní a dalšími evropskými městy přeci jen lépe.
Přes Kodaň do celého světa
Osudem regionálních letišť je zpravidla zajišťovat dopravní obslužnost dané oblasti a napojit ji na velký mezinárodní hub. V rámci letní sezony se pak počet letů zpravidla mnohonásobně zvyšuje, a to díky pravidelným, a hlavně charterovým letům do dovolenkových destinacím. Podobně je to i v případě letiště Aarhus. Destinací číslo jedna je v jeho případě hlavní město Kodaň, kam mohou cestující využít celoročně několik letů denně. Ty zajišťuje shodou okolností největší společnost na letišti SAS. Z hlavního města Dánska je pak už jednoduché se na křídlech jejích či dalších partnerů dostat prakticky do celého světa.
Vedle Kodaně nabízí Aarhus také přímá spojení do Osla, Stockholmu, Goteborgu, Londýna, Rigy či Gdaňsku a přes léto i do čistě dovolenkových destinací v Egyptě, ve Španělsku, v Chorvatsku či Řecku. Vedle zmiňované skandinávské společnosti SAS, zajišťují provoz místního letiště také aerolinky Air Cairo, Airseven, Braathens Regional Airlines, DAT, Norwegian Air Shuttle, Ryanair a Sunclass Airlines.
Mezinárodní letiště Aarhus disponuje vzhledem ke své velikost trochu překvapivě dvěma paralelními ranvejemi (10L/28R a hlavní 10R/28L). Obě jsou zhruba stejně dlouhé, cca 2,700 metrů. Před terminálem se nachází několik stojánek, které vedle komerčních letadel využívají i stroje zdejší letecké školy. Nicméně, terminál není vybaven nástupními mosty. V rámci rekonstrukce bylo pro cestující vybudováno hned několik velkokapacitních parkovišť. Pro pasažéry, kteří pro cestu z/na letiště nechtějí využít automobil, je k připraveno autobusové spojení linky 925X, která navazuje na přílety a odlety pravidelných a nepravidelných letů. Autobus spojuje letiště a hlavní vlakové nádraží, které se nachází nedaleko centra města.
A jaké je finální zhodnocení aarhuského vzdušného přístavu? Jen více podobných příjemných a malých regionálních letišť. Pokud nedochází k nějakým provozním nepravidelnostem, vše si tu plyne svou rychlostí. Letiště je vybavené podobně jako ta větší, avšak v poněkud menším měřítku. Vše, co standardní cestující potřebuje, se zde ale nachází.