Na létání mě nejvíc baví lidi, říká Libor Frebort

06.08.2024 58 příspěvků

Libor Frebort je na nebi jako doma. Také má skvělý smysl pro humor a na fotkách, které jsme spolu vybrali, můžete vidět, jak se zhruba mění výraz mých hostů během rozhovoru. Liborovy dny jsou pestré, jen tak trochu nebývá pánem svého času. Co všechno patří do jeho činností?

Libor v AeroPrague. Tady ještě v pohodě, začínáme.
Libor v AeroPrague. Tady ještě v pohodě, začínáme. (Zdroj: Lenka Vargová)

Právě jsi přistál ze zkušebního letu s pilotním žákem. Působíš jako examinátor?

Jsem inspektor provozu ULL, takže můžu zkoušet uchazeče o ULL. Je to zodpovědná funkce. Pokud je žák šikovný, je to fajn, v opačném případě to není příjemné pro studenta ani examinátora. Examinátorem na větší letadla nejsem, protože nemám rád administrativu, která je s tím spojená.

Létáním se živíš?

Je to tak. Zčásti jako instruktor (PPL, ULL, obchodní piloti, přístrojové kvalifikace, učím i budoucí instruktory) a létám i v letecké dopravě. V současnosti na volné noze, spolupracuji s několika firmami, pro které létám jak výcviky, tak např. aerotaxi s dvoumotoráky a nyní se seznamuji s krásným letadlem Pilatus PC-12. Kromě toho mám také klienty z řad majitelů letadel. Měl bych si asi najít nějakou poctivou práci, co? (smích)

Učíš také teorii?

Učím rád to, co mě baví a dává smysl. Nebaví mě předměty typu letecký zákon, provozní postupy… Na tom se špatně věci vysvětlují, to se prostě člověk musí naučit. Oproti tomu meteorologie, aerodynamika – když se látka dobře podá a vysvětlí, lidé ji pochopí. Hmotnost, vyvážení, plánování letu – věci, které jsou užitečné. To si nemyslím o navigaci pro piloty PPL, kde jsou otázky formulovány strašně nešťastně. Teorie se tu s praxí rozchází opravdu hodně, většinu věcí ze zkoušky jsem nikdy nepoužil a nepoužiju. Takže se snažím žáky připravit teoreticky na testy na ÚCL s tím, že navigaci jako takovou je musí prakticky naučit instruktoři při výcviku.

Na začátku rozhovoru se hosté usmívají. (Zdroj: archiv Libora Freborta)

 

Kolik máš nalétáno hodin?

Asi bych to neměl říkat, ale vlastně nevím. U ultralehkých letadel jsem to poctivě evidoval do 1000 hodin, méně poctivě do cca 1500 hodin, pak už ne. Těch 1500 hodin skončilo někdy v r. 2003. Od r. 2002 létám jako instruktor, nálety mám poměrně velké.

Za mne nálet jako takový od určitého počtu hodin o ničem nevypovídá. Rozdíl je v tom, kdy, kde a za jakých podmínek létáš. Můžeš celý život létat krátké trasy za dobrého počasí po Čechách, nebo se vydat do ciziny, létat ve všech ročních obdobích, akrobatit, pilotovat složitější letouny. Někdo třeba léta letoucí létal, možná i práškoval, ale nikdy nebyl v zahraničí a na mezinárodním letišti si přistát netroufne. Já neumím práškovat, ale doletím na jakékoli letiště s malým i velkým letadlem. Třeba VFR létání je úplně jiná disciplína, než létat u aerolinek. Bavil jsem se zrovna nedávno s pilotem Gripenu, kolik nalétají ročně armádní piloti. Prý kolem 120 h/rok. Přišlo mi to málo, ale vysvětlil mi, že je to hodně – jde o 120 hodin opravdu intenzivního létání.

Ty létáš jen po Evropě?

Ano, nikdy jsem Evropu neopustil, dokonce ani na dovolenou. (smích)

Původně jsem létal na plný úvazek pro AeroPrague, pak přidal firmu JetForTrip v Mladé Boleslavi a protože mi přišlo nefér být někde zaměstnán a při tom létat i pro někoho jiného, šel jsem na volnou nohu. Létám pro pár lidí soukromě, teď zrovna s jedním majitelem Cirrusu IFR výcvik a život mě zavál do firmy Alpha Aviation s.r.o., kde létám nejčastěji a do budoucna to vidím jako téměř plné vytížení. Je to firma, za kterou stojí neuvěřitelný dříč Marek Babic. Vybudoval od nuly firmu, která je dnes co do provozované flotily druhá největší v republice, hned po Travel Service. Mají krásná letadla, létají leteckou dopravu a zároveň provozují leteckou školu. Já nemám rád jednotvárnou práci a tak by mi vyhovovalo létat oboje.

Let mimo Evropu tě neláká?

Chtěl bych jednou v malém letadle přeletět Atlantik. V něčem jako Cirrus, VL-3 apod. To je dobrodružství. Uvědomuji si, že když se něco stane, šance na přežití je minimální. Dopravní piloti mají spoustu školení, jedno je zaměřené i na přistání na vodu. Zpravidla probíhá v CATC, teorie a po ní trénink v bazénu. Nejdřív v plavkách, pak v kombinéze z hrubé látky, která má simulovat mokré oblečení. Máš přeplavat bazén tam a zpět a následně vylézt do člunu. Fakt to není sranda, a to je voda, která má 28 °C a rovnou hladinu. Představa 4 °C, vln v Atlantiku, vliv stresu, vyčerpání, než tě vůbec pomoc najde a dostane se k tobě…

V průběhu rozhovoru se výraz mění – aneb „vážně to potřebuješ vědět?“
(Zdroj: archiv Libora Freborta)

 

Tím jsme se dotkli rizikových situací, do jaké nejhorší ses dostal?

Za ta léta jich bylo dost. Naštěstí se mi povedlo je přežít. Napadá mě teď jeden let s Cessnou 172 z Letňan do Ostravy. Počasí mělo být bídné, já byl poměrně zkušený, prověřoval jsem poctivě trasu, webkamery, volal na letiště, jak to tam vypadá, měl spoustu záložních plánů. Odstartoval jsem, už v Praze nic moc počasí, ale pokračoval jsem v letu. Za Pardubicemi jsem volal do Ostravy, vypadalo to dobře. Za Chrudimí najednou přede mnou stěna. Rozhodl jsem se vrátit, otočil se a za mnou taky stěna. Zkusil jsem Hradec, počasí se tam též začalo horšit, tlačilo mě to k zemi, ve finále jsem někde na sever od Pardubic létal snad 100 m nad zemí napůl v mraku s VFR letadlem, všechno špatně. Ptal jsem se, zda můžu do Pardubic, ale neměl jsem podaný letový plán, tak prý jedině musím vyhlásit tíseň. Řekl jsem si, že to ještě chvilku zkusím, poletím 2 min a pokud se počasí zázračně nezlepší, vyhlásím tíseň a vrátím se do Pardubic. Hrozilo, že než se rozhodnu otočit, počasí se zkazí natolik, že nebudu moci vůbec nikam a v lepším případě skončím někde v poli. Asi za 1,5 min volali, že se počasí od SZ lepší a šlo by přistát v Hradci. Přistál jsem a pak jsem byl celou dobu na věži, kde mi říkali: „Už je to dobré, můžeš letět.“ Já viděl malý mráček a prohlásil jsem, že nepoletím. Fakt jsem se tehdy cestou bál hodně. Mít spolehlivé IFRové letadlo, poletím na západ a půjde to, ale s tímhle letounem jsem do mraku nechtěl, umělému horizontu v něm jsem nevěřil, přesto jsem se do mraků v malé výšce několikrát dostal. Od té doby, když vím, že nejsou dobré podmínky, hodně zvažuji, s jakým letím letadlem. Člověk může mít zkušeností sebevíc, ale je-li vše od začátku na hraně, má se na let vykašlat a přiklonit se na bezpečnější stranu.

Druhá hodně blbá situace nastala při výcviku se žákem, který při odletu z LKLT úplně dobře nevěděl, kudy má z letiště odletět a tak jsem řekl, že při návratu provedeme Touch and Go a odletíme ještě jednou, aby mi ukázal orientační body. Udělali jsme letmé přistání, přidali plyn a ve fázi rozletu jsem zaregistroval, že motor neběží úplně dobře. Startovali jsme z dráhy 05, kde je na konci křoví a za ním silnice. Na otáčkoměru o 400 otáček méně než normál a my už byli téměř na konci dráhy. Člověku se nechce přerušit vzlet, na rozhodnutí nemá ani vteřinu. Nějak to letělo, ale ne dobře. Hrábnul jsem po plynu, přizdil letadlo k zemi s přesvědčením, že se v křoví rozsekáme. Naštěstí jsme zastavili smykem pár cenťáků od něj. Vyhodnotil jsem v tu chvíli jako lepší variantu křoví, než spadnout z výšky na silnici, kde nás navíc smete autobus. Ukázalo se, že příčinou byla technická závada na karburátoru.

Byla ta situace horší s vědomím, že máš v letadle žáka?

Nemyslím si. Stejně v takovém okamžiku přebírám řízení já. Často slyšíš, jak dopravní piloti mají zodpovědnost za lidi za sebou. Myslím, že to tak nikdo nebere. Dovezu-li v pořádku sebe, dovezu i cestující. Vím, kde jsou limity, kde rizika a dělám svou práci jak nejlépe umím. Když se něco stane, budu to muset vyřešit, ale až tehdy, když se to bude dít.

Pracoval jsi jako Safety Manager, co má takový člověk na starosti?

Tuhle práci jsem dělal asi 4 roky a docela rád jsem přestal. Přece jen jsem víc pilot, než úředník. (usmívá se) Safety Manager má za úkol vyhledávat veškerá rizika spojená s létáním, ať už na zemi nebo ve vzduchu. To znamená mít otevřené oči, všímat si, co může být potenciální hrozbou. Tu pak ohodnotí dle závažnosti, jaké může mít důsledky, jaká je pravděpodobnost, že se naplní a jeho úkolem je vymyslet a zajistit opatření pro její zmírnění – ať už co do četnosti nebo důsledků.

K tomu potřebuje součinnost pilotů, pasažérů či žáků pilotní školy, protože víc očí víc vidí. Je úplně jedno, zda jde o díru na letišti, ve které si někdo může zvrtnout nohu, o technický stav letadla nebo nedokonalé postupy firmy.

Primárním úkolem každého Safety Managera je prevence. Pokud už k nějaké události dojde, vytváří hlášení a měl by z toho vyplynout postup pro předejití podobné situace.

Dalším z cílů je zajistit otevřenou komunikaci ve firmách s tím, že lidé by neměli být trestáni za to, co provedou, protože pak budou raději mlčet. To pak není dobré pro nikoho. Jako příklad uvedu tvrdé přistání. Pokud člověk ví, že se mu nic nestane, přijde a řekne: „Já s tím praštil o zem, pojďte to prohlídnout nebo dát do servisu.“ Průšvih je, když to neřekne, dojde k nějakému skrytému poškození, které se vymstí dalšímu nic netušícímu pilotovi.

Další fáze rozhovoru – aneb „už mě to přestává bavit.“ (Zdroj: archiv Libora Freborta)

 

Vyzkoušel jsi mnoho typů letounů, máš nějaký oblíbený?

Moc nemusím Sport Cruiser a ani Cessny 150/152, jsou malé, jsem v nich nahňácaný, většinou tam táhne a mě pak bolí rameno. (smích)

Za mě skvělý je Pilatus PC-12, který je schopný letět v 9 km, přistane jak na velkém letišti, tak na travnaté UL ploše a moc pěkně se řídí. V Boleslavi mají v krásném stavu Cessnu 421, Cessny obecně létají všechny hezky. Je tam i Piper Seneca PA-34 a ten mě ve srovnání s C421 baví o poznání méně.

Co se týká ULL, na výcviky je super letadlo Tecnam P-92 Echo, naprosto blbuvzdorné a hodné letadlo. Pokud bych si dělal leteckou školu, jako první bych si pořídil právě to. Má taky své neduhy, dělají ho Italové, ale každý mu je rád odpustí.

Hodně mě baví VL-3 a taky mám rád Sluku, krásný jednomotorový hadraplánek. Tu bych si nejradši koupil na důchod. Mám také slíbený let na ULL Dingo. Hezký otevřený dvouplošník do puntíku naplňující ideu ultralehkého létání, tak se moc těším. A motorové rogalo, na tom jsem začínal létat. Motorová loď na Slapech by taky nebyla špatná.

S VL-3 máš hodně společného…

Jako letecká škola jsme si s Martinem Kubou říkali, že by bylo fajn nějaká letadla prodávat. Oslovili jsme jednoho výrobce, s nímž to neklaplo. Náhodou jsem pak na veletrhu v Lyonu viděl stánek s VL-3, o které jsem si myslel, že už se nevyrábí. Slovo dalo slovo a domluvili jsme se, že spojíme síly. Tahle česká firma vůbec neměla v ČR dealera a nechtěla se zabývat prodejem a marketingem s tím, že se primárně chtějí věnovat výrobě a vývoji. Přitom ve světě měli slušný odbyt.

Koupili jsme demo letoun. Vtipné bylo, že mě nikdo nepřeškolil. Tohle letadlo není jednoduché a prvních 5-7 hodin létalo spíš ono se mnou. V momentě, kdy se to otočilo a začal jsem létat já s ním, nikoli ono se mnou, tak mě to nadchlo.

Zatím všichni, kdo si jej koupili (kolem 15 ks), jsou spokojeni, s mnohými jsme se stali přáteli. Nejde o levné letadlo a často si jej pořizují lidé, kteří vždycky chtěli létat, jen to z nějakého důvodu nerealizovali. Marketing, který jsme letadlu udělali, je přivedl na myšlenku, že by to šlo a než se pro ně letadlo vyrobilo, udělali si pilotní průkaz. Na létání po Čechách je VL-3 zbytečná, vyplatí se spíš na delší přelety. 

Libor ve VL-3 Evolution (Zdroj: archiv Libora Freborta)

 

Zmínil jsi rogalo jako začátek létání, jak začala tvá pilotní cesta?

Mám dojem, že člověk má předurčeno, co ho bude bavit. Mně se od malinka líbila letadla, sestře koně, aniž bychom k jednomu nebo druhému měli přístup. Oba jsme u nich skončili.

Létání mě přitahovalo vždycky, ale připadalo mi složité a za komunistů nedostupné. Byl jsem se párkrát podívat v AK v Letňanech, ale nechtělo se mi stát členem.

Tenkrát jsme měli chalupu kousek od letiště Panenský Týnec a já se dodnes divím, že jsem své mládí přežil. Jestli je nade mnou anděl strážný, tak se fakt nadřel. (smích) S kamarády jsme žili stylem „co akce, to pokus se zabít.“ Koupili jsme např. za 500 Kč auto a sázeli se, kdo ho převrátí na střechu. Další sázka, kdo vyskočí z auta za jízdy při největší rychlosti. Pak už jsme nevěděli, co za blbosti vymýšlet a někoho napadlo, že budeme lítat. Pořídili jsme na inzerát nabourané motorové rogalo, opravili trubky a šli létat. Nikdo netušil o létání nic, nevěděli jsme o termice, zda je dobré, když fouká vítr nebo ne a jakým směrem máme startovat. Byli jsme 4, rozlosovali se sirkami a šli létat – v nejhorší dobu po poledni. Já šel první, dal plný plyn, rogalo se odlepilo, já se lekl, ubral plyn a dopadl na zem. Vlastně to byl jen takový skok, ne let. Druhý udělal něco podobného, třetí stroj rozbil. Opravili jsme a šel čtvrtý. Sedl a letěl! Dnes létá leteckou záchranku s vrtulníkem. Jen my dva jsme u létání zůstali.

Pořád nám tenkrát létání moc nešlo a tak jsme se vydali pro radu na Ranou, kde se scházela parta kolem Petra Kodýtka. Zjistil, že máme špatně seřízený motor a dal nám spoustu cenných rad. Tehdy nám bylo kolem 20 let, létali jsme na černo, já si pak v r. 1994 udělal průkaz, následně přešel na ULL, velká letadla a dál… S kamarádem jsme si dokonce postavili ULL, což mě vyléčilo nadosmrti od touhy stavět letadlo.

Děláš spoustu věcí, vyhlídkové lety, instruktora, přednášíš, přeškoluješ, létáš jako dopravní pilot – co tě baví nejvíc?

Jak už jsem zmínil, mám rád různorodost. Výcviků se žáky mám odlétaných tolik, že létat jenom je už by mne nebavilo. To není létání, které si užiju. Z dopravního létání se časem taky stane práce a svým způsobem trošku nuda. Speciálně při IFRovém létání, tam když to není nuda, jde přesně o situaci, o niž člověk zrovna nestojí. Samozřejmě jsou zajímavé destinace, kam se těším, kde je třeba zajímavé přiblížení – ale z většiny zemí znám jen letiště.

Co nesnáším a vyhýbám se tomu jsou produkty typu „Romantický let“ nebo „Pilotem na zkoušku“, těch jsem odlétal strašně moc.

Na létání výcviků mě baví lidi. Všude se najde pitomec, ale většina lidí si chodí plnit sny, přijdou si odpočinout z práce na letiště a dělat si radost. Na atmosféře je to znát. Když člověk svou práci dělá dobře, chová se slušně, je upřímný, tak ho lidi mají rádi a to je příjemné. Létání samo o sobě je paráda, ale jak lítám dlouho a hodně, už z něj nejsem „na větvi“. Pořád mě ale baví učit se nové věci.

Bohužel mi nezbývá čas na navigační soutěže – to jsou fajn akce speciálně pro piloty ULL. Ultralighty jsou skvělá letadla pro ty, kteří se létáním nechtějí živit, jsou cenově dostupnější než velké letouny a nabízí mnohem větší svobodu. Je spousta ploch, kde s velkým érem nepřistanu, protože nesmím. Nebo smím a přistanu, ale už neodletím kvůli výkonnosti letadla, zatímco s ULL bez problému. Často se lidem stává, že už vlastně neví, kam mají letět a co tam dělat. Zrovna Navigační pohár Petra Tučka je skvělý v tom, že mám nějakou misi, kterou si mohu splnit, piloti se sejdou často den předem, večer se udělá party, po závodu taky, bývá pohodová atmosféra. A víš co? Nejlepší je být první anebo poslední. Kdo si pamatuje umístění v žebříčku někde mezi? Asi před dvěma lety jsme s kamarádem proto skončili… poslední. Ale nebyl to původní záměr, chtěli jsme samozřejmě doletět první! (smích)

Co bys řekl závěrem, Libore?

Je spousta věcí, které bych v letectví změnil. Některé mě rozčilují, jiné mi přijdou škoda. Jednou z nich je poměrně častá neochota se učit a také tendence slepě věřit ostatním. Myslím, že v málokterém oboru se vyskytuje tolik mouder, která už dávno neplatí, jako v amatérském letectví. Také nechápu sportovní letiště, kde lidi brečí, že na něm nemají provoz a nikdo tam nelítá. Služby na letištích jsou leckde mizerné. Létání dřív nebo později trošku zevšední a pak fakt řešíš, kam zaletět, co se tam dá vidět nebo zažít. Myslím, že kdyby na některých letištích koupili pár jízdních kol, za rozumný poplatek je půjčovali, návštěvnost by se zvedla, protože kolikrát se nemáš jak z letiště dostat dál do okolí. Například na jednom letišti u Polských hranic. Přistál jsem tam s kamarádem s ULL, ptal se na poplatky a oni, že nechtějí, jen ať se jim zapíšeme do knihy, protože jim z aeroklubu vyčítají, že nemají žádnou činnost. Jenže oni tam nemají nic, proč by tam člověk letěl. Nabídli nám kafe, byli milí, ale to je málo. Aspoň hospodu kdyby měli. (smích) Chápu, hospoda je investice a je-li malý provoz, je to riziko. Myslím, že by bylo skvělé, kdyby alespoň půjčovali kola. Kolem jsou Broumovské stěny, krásná příroda. Půjdu-li pěšky do města, bude mi to trvat 40 min tam a stejně zpět a nikam jsem se nedostal. Když mi někdo půjčí kolo, ráno přiletím, projedu se po okolí, někam se podívám.

Je hromada věcí, které by nemusely být drahé ani složité, ale mohly by letectví vylepšit, pozvednout. Chce to však propagaci, což dnes, v elektronické době, nemusí být tak těžké. Musí se tomu však někdo trochu pověnovat.

To vše se ale týká malého letectví motorovými letadly. Plachtař by určitě zmínil něco jiného a pilot Airbusu také.

Úplně vyřízený host po rozhovoru. S kým si popovídáme příště? 😊

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Fajn rozhovor

06.08.2024 v 14:56 Ondra Suchánek

Pěkný rozhovor a nahlédnutí "pod pokličku". Díky za něj.Realita profesionálního létání bývá často odlišná od romantických představ... Ale bez toho to asi nejde.V rozhovoru je zmínka o "moudrech" kolujících v amatérském létání. Šla by některá zmínit? :)

Odpovědět

RE: Fajn rozhovor

07.08.2024 v 15:17 Libor

Dobrý den.

Spíš jsem měl na mysli to že se tradují některé věci (zvlášť co se týče předpisů a postupů), které možná platily kdysi, ale dnes už je to dávno jinak. A tato "moudra" se (a bohuže někdy i instruktory) předávají stále dál. Jeden konkrétní příklad může být například to, že při ztrátě spojení při letu VFR v řízeném prostoru, je třeba tento prostor okamžitě opustit. Není to pravda a předpis hovoří něco jiného. Stejně tak, že nad Prahu mohou létat jen dvoumotorová letadla. Toto byly dva, spíše úsměvné konkrétní příklady, ale těch věcí je mnoho. Tyto jsou celkem nevinné, ale ilustrují to, jak piloti slepě věří tomu, co jim někdo řekne, aniž by si to ověřili.  Tím se dál šíří bludy a v některých případech fugují jako tichá pošta, takže na konci se od některých pilotů doslechnu úplný blábol. Samozřejmě  to není jen chyba pilotů, ale také přebujelé administrativy a někdy obtížné orientaci kde co hledat. Jen o předpisech to, ale také není. Každopádně nikdo neví všechno a protože jsme jen lidé, tak máme právo dělat chyby. Důležité je však kritické myšlení a zájem o to se neustále vzdělávat. Neustrnout na místě a neusnout na vavřínech.  To platí pro piloty a ještě 10x více pro instruktory, protože jací jsou instruktoři, takoví jsou piloti!

Odpovědět

RE: RE: Fajn rozhovor

11.08.2024 v 11:03 Ondra Suchánek

Děkuji za odpověď, pane Freborte,bezersporu i já jsem nějaké to "moudro" nasál a nekriticky převzal. To o zájmu se neustále vzdělávát a snaze neustrnout na místě bych na místě podepsal.Hezký den

Odpovědět

fajn rozhovor

07.08.2024 v 14:06 Tomas

Veľmi faj rozhovor a pán je dobrý típek. S tým čo uvádza v rozhovore môžem iba súhlasiť. A s poznámkou, že na športových letiskách nie je prevádzka? Ani sa nedivím. Hneď ako tam prídete niekto proti vám uteká s hroziacim výrazom čo tam chcete alebo robíte. Žiadne privítanie ako klienta. Sám to zažívam pod starým známym otvoril si hospodu, ale chodili mu tam lidi. Preto mám radšej verejné letiská kde síce panuje neosobnosť, ale aspoň profesionalita, ktorá to vykompenzuje. Žiaľ oblasť letectva či už malého alebo veľkého kazí fakt, že niektorí v seba tak uverili, že si myslia, že sú elita a tak sa aj správajú. Arogantne, povrchne. V danej brandži panuje nie zdravá rivalita, ale až závisť a neprajnosť. Osobne som to zažil nedávno na akrobatickej súťazi v Kromneríži kde som prejavil záujem o akro výcvik a prakticky sa mi dalo najavo, že tam nie som moc vítaný. Pochopil som to tak, že je to disciplína pre pár vyvolených, ktorý si súťaž organizujú pre seba aj sami seba hodnotia. Dokonca som sem tam nadobudol dojem, že sa musíte prosiť či nechcú vašich 6000 eur za výcvik. Zjavne nechcú resp. nechceli. Čo tu my vlastne chceme? Kde si pár ľudí drží svoje miesto a sú tak presvedčený o svojej výnimočnosti a dôležitosti, že vlastne sú brzdou toho celého. A práve vďaka týmto "elitám" to tu komplet zakape pretože väčšina je mentálne v svazarmoch. Preto sa už sám riadim heslom. Have fun and be safety. Happy landings priatelia. (možno som trochu načrtol aj v tomto príspevku tie "moudra"). Pán Frebort je zdá sa (aspoň z rozhovoru) good fella, ktorý sú hnacím kolesom a rád by som si s ním zaletel. :-) 

Odpovědět

RE: fajn rozhovor

08.08.2024 v 11:59 Vaclav

Souhlasim. Leteli jsme do Anglie na soutez a vsude jsme prijimani jako hoste. V Nemecku sice puenktlich ale pratelske, pestoze jsme zvrtali okruh pote co divcina na vezi moc anglicky nemluvila, ve Francii uplne lazo plazo - tady mate gril a uhli, nakupte si a ugrilujte co chcete. O Anglii vubec netreba mluvit, privetivost a pohostinnost sama. Nejvetsi pojeb jsme dostali na jednom nejmenovanem zapadoceskem letisti, jestli jako jsme vubec piloti, a jestli mame papiry, kdyz nevime, kde je stojanka (byli jsme tam sami) ;) Tak to proste je.

Odpovědět

RE: fajn rozhovor

08.08.2024 v 20:20 Libor

Děkuji za komentář. Popsal jste natvrdo to, co já jsem já přímo říct nechtěl. V podstatě mi mluvíte z duše. Ale abysme nekřivdili, tak je potreba říct, že se naštěstí najdou i světlá místa a skvělí lidé. Věřím že generační výměnou jich bude přibývat. Sice je to pomalý proces, ale bude o lepší a lepší.

Odpovědět

RE: fajn rozhovor

09.08.2024 v 10:19 igi

tak to ja na slovenských letiskách mám opačnú skúsenosť, väčšinou ústretový prístup a pohodová atmosféra. Aj keď som niekde "netrafil" stojánku (lebo bola tak zaprataná že som neuveril že to je stojánka), stačí sa nehrať na majstra sveta, uznať si chybu a miestni boli hneď OK.

Možno to chce trochu empatiu z oboch strán - pre tých starých zväzarmovských pamätníkov sme častokrát iba zbohatlíci čo si kúpili výcvik, nič si v aeroklube neodrobili, a myslia si že sú neviem čo.  Stačí prejaviť trochu rešpektu, áno ty lietaš celý život, áno ja som mladé ucho, ale nie som frajírek a chcem sa učiť, a hneď majú iný prístup.   

Odpovědět

RE: RE: fajn rozhovor

09.08.2024 v 15:33 čáp

Rozhovor je fajn, ale trochu k tématu diskuse:

Ono to má vždy dvě stránky. Igi zmiňuje "staré svazarmovce", já mám zkušenost, že ti staří svazarmovci obecně řečeno aerokluby postavili, následující generace je udržovala v chodu, ale nyní bohužel, často naráží na naprostou neochotu mladé generace něco pro aeroklub dělat. Velmi často mnozí mají právě ten přístup "já si za výcvik platím, tak tady snad nebudu mejt letadla", o údržbě budov a vybavení ani nemluvě. Věřím, že je plno letišť kde jsou mladí, nadšení a ochotní. Ale bohužel též vidíme plno letišť, kde tomu tak není. A pak se nelze divit zkušenostem pane Freborta, že na některých letištích "nic není". Ti staří, kteří budovali již často nemají ani sílu ani motivaci, jsou prostě už staří. A nelze se divit, že vidí některé věci jinak a jsou někdy nepříjemní. Vždy to chce vzájemnou toleranci a vstřícnost z obou stran.

Odpovědět

RE: RE: fajn rozhovor

09.08.2024 v 22:12 Vaclav

JJ, souhlas. Vsak my nakonec uznali chybu, i to palivo jsme si mohli koupit ;)

A s tou generacni vymenou, to ani neni o tom. Vsude jsou lidi obojiho razeni, a nekdo se proste treba jen spatne vyspal. Ale ja jsem matematik (a statistik) a bohuzel mi to u nas vychazi trosku hur  nez v okolnim svete. Usmev a vstricna privetivost opravdu nic nestoji. Ale, jak rikate Libore, lepsi se to.  Je potreba, aby hlavne mladi jezdili do sveta, koukali se kolem sebe a brali si odtud to lepsi ;)

Odpovědět

RE: RE: RE: fajn rozhovor

12.08.2024 v 16:08 igi

presne tak, je to o obostrannej vstricnosti. Ale naozaj obojstrannej - to ze niekto nie je na letisku kazdy vikend a nemyje tam letadla, moze mat aj ten dovod, ze musi zarabat na to aby si zaplatil za vycvik (z coho zije letecka skola). To potom nie je nafrnenost, ale jednoducho nedostatok casu. Cez tyzden vas rodina nevidi a byt prec aj kazdy vikend, no to by neslo.

To musia zase pochopit seniori, ktorym platil vycvik svazarm a nevedia ake to je, makat v praci jak trotel aby clovek mohol lietat a pritom neokradal rodinu.

Ja osobne som "platic", ale lietadlo si po sebe vzdy umyjem. Bez problemu. Lietadla mam rad :) A ako som pisal, zatial som nestretol vylozene neprijemneho seniora. Ked vidno uprimny zaujem o lietanie tak je hned dobra nalada.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

13.08.2024 v 11:21 Tomas

Ale kontext rozhovoru a môjho príspevku nie je o prístupe či charaktere samotných ľudí ako takých ale reakciou na to, že prečo tie športové letiská zívajú prázdnotou. No jednodochu práve z dôvodu neproaktívneho prístupu ľudí okolo a tzv spomienkoví optimizmus ako sme to všetko my vybudovali a vy ste nám to tu príšli zničiť. Všetko v duchu po nás potopa. My si užijeme naše plody a vy si robte po tom čo chcete. Ale neuvodomujú si, že platiaci zákazníci znamenajú možnosť rozvoja. Pretože dnes všetko stojí proste money. Lenže to s nevraživím a neochotným prístupom po prístátí proste nejde. Pozrite sa ako samotné "sportové" letiská vyzerajú. Všetko zastaralé,. Po pristátí len zazerajú čo tam vlastne obťažujetel. Veď ten bufet je tu len pre nás. Sú ako píšete Igi aj svetlé výnimky, ale to čo tu píšete o preukazovaní nejakého rešpektu je už dávno za nami. Ja nemám žiadny dôvod preukazovať rešpekt starému veteránovi ak ten stále žije v tej dobe, žije z nostalgie a vtedajšie metódy aplikuje v 21 storočí. (verte je to tak zažil som to). Viper SD 4 nie je mig 15 a moderná letecká škola nie je vojenský útvar. Treba pamatať dnes nie sú členovia klubu reps. žiak leteckej školy, ale klient či zákazník. A to ide ruka v ruke s letiskami. Nikdy na také letisko nepôjdem a nenechám tam svoje ťažko zarobené peniaze kde sú nepríjemní ľudia či personál. Ale som ochotní veriť, že letecká obec dané oblasti začne pomaly chápať a svoje postoje začnú pomaly meniť k lepšiemu tak aby im letiská prázdnotou nezívali. Ja osobne som vždy návšteníkom ochotne pomohol. Ak náhodou vsúpili na plochu tak som im v dobrom vysvetlit, že musia dodržiavať pravidlá a chápem, že sú lajci a nemôžu to vedieť. Všetko s úsmevom a nie vresktom a odradzujúcim prístupom. Som presvedčený, že v tejto brandži by už veľa ľudí pôsobiť nemalo pretože celému tomu iba škodia. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

13.08.2024 v 15:37 čáp

Dostáváme se už dost mimo témata rozhovoru, nicméně z vaší reakce vidím zásadní nedorozumění.

Nehovořil jsem o soukromých pilotech - platících zákaznících leteckých škol. Tam je naprosto v pořádku, když dotyčný vyleze z letadla a odejde domů.

Mluvil jsem o členech aeroklubu – obvyklého majitele, či provozovatele letiště. A vůbec jsem to nemyslel tak, že „staří co to vybudovali si to mají užít a po nich potopa“. Spíš jsem narážel na to, že ten postrádaný rozvoj našich letišť mají nyní zákonitě v rukách ti mladí členové, kteří, ale bohužel zhusta (naštěstí ne vždy a všude) přistupují k věci tak „že já si to platím, tak přeci tady nebudu nic dělat“. A výsledkem jsou právě ty zastaralé budovy, vybavení...

Ale platí si to každý člen aeroklubu. Aeroklub je sdružení lidí, kteří mají nějaký společný majetek. A pardon, ale člen aeroklubu rozhodně není platící zákazník. A s tím se pojí samozřejmě i zodpovědnost za údržbu a rozvoj letiště. A ti staří (opovrhovaní „svazarmovci“) byli ve svých mladých dobách daleko akčnější, pracovitější, ale dnes jsou bohužel mimo aktivní věk a těžko od nich můžeme čekat aktivity typu „zřízení půjčovny kol“. A přestaňme se ohánět „starými svazarmovci“. Kdo tu dobu pamatuje, ví, že ani tenkrát rozhodně nic nespadlo z nebe samo. Co si pamatuji, tak všechny budovy stavěli členové ve svém volnu, samozřejmě zadarmo - stavěli totiž "svoje letiště". A mimochodem zadarmo se tenkrát rozhodně nelétalo.  Obvyklá sazba byly 4 hodiny brigádnické práce za 1 hodinu na Blaníku.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

13.08.2024 v 17:59 Vaclav

Taky bych rad uvedl na pravou miru nekolik veci:

- nemyslel jsem stari versus mladi - ten kdo po nas vyjel ted naposled nijak stary nebyl.

- Svazarm - tu dobu pamatuju, ale rikat jak to "fungovalo zadarmo" nebudu. Ony se delaly akce Zet, ze ucitel hazel maltu a delnik velel, ale taky to tak vypadalo. Taky se u toho hodne nakradlo. A ty veci se delaly svepomoci, protoze vseobecne tady byla velka bida ve srovnani se zapadem (akorat nebyla tak videt, kdyz nikdo nikam nejezdil, a chudi jsme byli vsichni stejne).

Ohledne "aerokluboveho zivota a vlastnictvi" je inspirujici sledovat, jak to funguje na zapad od nas - treba ted co jsme videli v Nemecku. Letiste (samozrejme nerizene - Echo space), kilometr asfaltu, vedle trava, maji tam bazi helikoptery zachranaru a hasicu, nejaky dvoumotorak, par Piperu a Skyhawku, desitka ultralajtu a na druhe strane plachtarsky aeroklub s navijakem, kde nas nechali "kempovat" a ti tam travi cas podobne jako nasi plachtari u nas. Nekdo ma vic penez, nekdo ma vic casu, ale hlavne, nevsiml jsem si zadnych narku, ani nevrazivosti. To vidim jen u nas. A nikdo mi nevymluvi, ze je to dedictvi komunismu.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

14.08.2024 v 9:48 Emil

.. za čap pro Tomas:

Souhlas, Tomáš nemá úplný vhled do aeroklubů....

- "staří svazarmovci, budovatelé" už umřeli, resp. zbývá jich hooodně málo, v našem AK jeden, věk přes "80" a stále létá ..... smajl: palec nahoru

- jejich nástupci, dnes "před důchodem", svazarm moc nemuseli a ... byli rádi, že pomohli s transformací do dnešního stavu a ... cítí se "dost uhnaní" a snaží se zapojit mladší členy do správy AK... zatím se daří

- náklady na létání v AK se zvyšují, subjektivně to není "rána", ale pro někoho to už může být "brzda" ..... t.zn. má-li se kalkulovat "udržitelnost" techniky, pak na stavby zbývá už málo a na nové stavby už vůbec nic....

- mnozí aktivní plachtaři si pořídili své kluzáky, klubové pak "stojí", náklady se musí rozpočítat do toho "co létá" (např. vyhlídky, vleky ....)

- jeví se mi, že hoodně členů AK bere své členství také jako "klub přátel" a tím se možná pro někoho "zvenku" jeví jako uzavřená společnost.  ..... BTW, mě osobně se tato společenská funkce zdá být veeelmi důležitá ..... 

E.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

14.08.2024 v 11:11 Emil

...A nikdo mi nevymluvi, ze je to dedictvi komunismu.....

A čím jiným ? To co popisuješ, tu koexistnci více provozovatelů na letištích západně od nás jsem také slyšel. Ten stav se tam "ustavoval léta". Jestliže připustíme, že "lidsky jsme stejní", tak jen 40 let "vlády jedné strany" mohlo u nás způsobit stav, který je. Dovolila by si tam firma zabývající se výcvikem, to co zde např. FA ? "Léčení" té doby bude na generace, máme smůlu .... nebo štěstí, že jsem zažili to zhroucení ? .... :)

E.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

14.08.2024 v 13:48 Vaclav

Ted jsem se ztratil? FA je F-Air? Co si dovolila? Podle me je docela uspesna. Na nase pomery az nebyvale. Nebo co jsi myslel?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

14.08.2024 v 17:06 igi

No dobre, tak nenariekajme a zamyslime sa, ako to robit lepsie.

Napriklad by ma zaujimalo, aku formu vlastnictva maju tie letiska na zapade? Su to vselijake zdruzenia ako u nas, alebo komercne subjekty?

Nedavno som bol na jednom krasnom sukromnom letisku na Slovensku (nebudem menovat :)), a tam proste vidno ze to niekto vlastni a investuje do toho ako do svojho majetku. A priznajme si, lietanie nie je lacne hobby a je medzi nami kopec pomerne bohatych ludi. A ti by mozno do toho letiska aj investovali, ak by bol nejaky rozumny mechanizmus navratnosti. Kaviaren, restauracia a spojenie s okolim je potom ten elementarny standard, a ak je spojenie kvalitne, letisko ma hned nasobne viac prilezitosti na "neletecke" vyuzitie (vid u nas festival Pohoda pravidelne na letisku).

Moznosti je vela, ale asi to chce rozmyslat menej "klubacky" a viac komercne. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

16.08.2024 v 0:16 Yarda

Já jsem za časů Svazarmu pár let plachtil. Pak jsem se oženil, pořádil jsem si potomky a plachtit jsem přestal, myslel jsem že jen přechodně.

Nedávno jsem se byl podívat na Dnu otevřeného letiště, zavzpomínat si na dobu her a malin nezralých. Myslel jsem, že se tam setkám s někým z tehdejší party, ale na nikoho jsem nenarazil. Koukal jsem na jeden hangár, pomyslel jsem si, že tenhle jsem pomáhal stavět. Získal jsem dojem, že teď je to tam jiné než tehdy - ani lepší ani horší, prostě jiné.

Kdysi mi manželka ke kulatinám koupila hodinový let ve větroni (já jsem jí to pak oplatil, prý se jí to líbilo, ale příště ji už do toho nikdo nedostane:-D

S pilotem jsme hodili řeč, prý měl jen jednoho žáka, mnohdy se nesešlo ani tolik lidí, aby mohli vytáhnout navíják.

S jedním kolegou jsme se potkali, už je to pěkných pár let, prý jsem měl štěstí, že jsem dokázal skončit, že kdo na to nemá 100kKč tak má smolíka.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

16.08.2024 v 17:53 Václav

To je a neni pravda. ULL od cca 40-60 kKc, pokud ti to jde. (ta zkratka kKc se mi libi :). PPL samozrejme uz pres 200kKc. Tj za UL das 1-1.5 prumerny plat, za "dospele motorove" cca 5 mesicnich platu.

Vezmeme v uvahu, ze prumerna vyplata nominalne z konce osmdesatek a dnes je 1:20. Mohl jsi za Svazarmu udelat pilotak na lehke motorove letadlo za pouhych 250 brigadnickych hodin nebo 3000 Kcs? O dospelem letadle neslo ani premyslet bez rude knizky a dobrych "vztahu", tam uz vubec neslo o penize/brigadnicky cas.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

19.08.2024 v 7:56 čáp

Myslím, že jste to napsal přesně - mnozí si stěžují, jak je létání drahé, ale reálně je to podobné, jako dřív, ne-li lepší. Jen ta aeroklubová letadla bývala mladší, ale to i my:-).

Motorové létání bylo jen pro pár vyvolených a když si na to vzpomenu, tak to bylo o hodně jiné létání, než dnes - v podstatě jen kolem letiště, let na nejbližší sousední letiště byl považován za něco extra.

Ale dosti vzpomínání. Jak píše Igi - chtělo by to podnikatelského ducha, to samozřejmě někde funguje, jinde ne. Záleží na tom, jací se kde sejdou lidé. Primárně je aeroklub spolek lidí, které baí létat, ne provozovat hospody, nebo půjčovny kol. Pak, ale nezbyde než pravidelně dávat do společné kasy obnos potřebný k provozu aeroklubu. Ale tím se letiště takového aeroklubu stane naprosto neatraktivní pro jiné piloty. Ale bylo by zajímavé rozvířit debatu, čím lze opravdu přilákat jiné piloty, aby létali právě na naše letiště? Nevěřím, že k tomu stačí hospoda.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

20.08.2024 v 18:55 Igi

Konecne ta spravna debata. Co mna ako pilota zaujima, ked chcem niekam letiet? Prva otazka co riesim - doletim tam a co dalej? Len sa tam odfotim, podebatim s miestnymi a letim domov? Trochu malo... Vzdy sa zaujimam ci sa da podniknut nieco v okoli letiska (turistika, kupanie, nakupy atd) a ci sa viem nejako zmysluplne transportovat z/na letisko.

U nas maju niektore letiska paradny bar alebo restauraciu (partizanske, dubnica, urcite su aj inde). Uz to je nejaky "ciel", ale urcite sa da urobit ovela viac. Napriklad v partizanskom v tom bare vzdy sedi kopec ludi, tipujem ze 50% z nich nie su piloti a proste len prisli do baru v zaujimavom prostredi. Hned vedla letiska aquapark. A radi tam lietame na kofolu, aj si ju vzdy dame a nechame tam tych par eur.

Proste si myslim, ze treba ist trochu za to klubacke rozmyslanie a brat to trochu viac podnikatelsky. Prilakat tam aj ludi co nelietaju, urobit z toho pekne miesto na travenie volneho casu.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

21.08.2024 v 10:20 čáp

Samozřejmě máte pravdu, trochu podnikavosti by aeroklubům jistě pomohlo. Na 2. stranu, letiště je dopravní infrastruktura. Chtít, aby "tam byla nějaká zábava", je podobné, jako to chtít po dálničním odpočívadle. Čistě technicky to je místo, určené pro starty a přistání letadel, k zábavě slouží jiná místa.

Jistě to nejmenší je otevřená restaurace, ale není to trochu bizarní? Letět někam proto, abych se tam najedl? Problém je taky co s takovou restaurací na letišti ve všední den - to obvykle moc zákazníků nebývá.

Samozřejmě by byla fajn možnost dopravy z letiště někam. Před časem zde byla prezentovaná nová aktivita "půjčovna aut na každém letišti" jak to dopadlo? Rozjelo se to? Já se s tím dosud nikde nesetkal.

Jinak osobně využívám obvykle taxislužby, taxíky jezdí prakticky všude a fungují velmi dobře.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

21.08.2024 v 10:30 Emil

FA ....

Dlouho jsem váhal, ale ...

FA  =  https://flyingacademy.com/

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

21.08.2024 v 15:19 Václav

Dobre, tak jmeno uz mame. Ja ale nevim, co si dovolila. Ostatni mozna taky ne. Tak nam to reknete, kdyz tady diskutujem.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

23.08.2024 v 8:34 Igi

To čáp - no a sme doma, letisko je letisko a hotovo. Lenže potom sa nikam nepohneme v našej debate "prečo na našich letiskách skapal pes?"

Pozrel som sa na to naše partizánske. Podnik Aero Cafe (bar a ubytko) ukazuje tržby za minulý rok skoro 300k a zisk skoro 30k. Stačí že je tam bar, ubytko, vedla nich nejaké preliezky pre deti a v blízkosti je aquapark.

Za mňa ale určite najviac boduje dopravné spojenie. Isteže si viem zobrať taxi, ale ak v blízkosti letiska stojí autobus za tretinu ceny, pôjdem autobusom.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

26.08.2024 v 9:32 Václav

@Cap, @Igi, tady bych vzacne souhlasil s Igim :) I to dalnicni odpocivadlo, nekde je jen NIC a nekde (treba uz v Rakousku, Nemecku) je tam treba prijemna restaurace a prolizacky pro deti - a hned je tam pohyb a trzba uplne jina. I na tom, mnou zminovanem, "nemeckem letisti" byla docela nobl restaurace a lidi z mesta tam chodili na vikendovy obed a pri tom na zahradce koukali na letadla,vrtulniky a vetrone. Nerikam, to proto, ze bych chtel po nasich letistich primo zapadni sluzby a hned, ale vsechno zacina tim, jak se na pripadne prichozi divame, jestli jako na "ty co tady zas votravujou", nebo jako na "hosty (ze kterych muze neco kapnout, co na tom)". Prikladem u nas muzou byt soukroma letistatka - prestoze fakticky nemaji takove budovy, velikosti drah ani zdedene zazemi, byva na nich takova "prijemna atmosfera". (Neberte to samozrejme doslova, zazil jsem spoustu prijemnych chvil i na aeroklubackych letistich :)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

26.08.2024 v 9:54 Emil

 

https://www.neleteckeskolejicin.cz/

Problém, prý, je v tom, že s FA nechce nikdo mít nic společného a ... nikde je nechtěli a dělali vše proto, aby nikde "nezakotvili" (myšleno FA) po skončení Letňan..... nikdo, prý, neuvěřil slibům FA, že to bude "harmonické" soužití ve smyslu, jak jsme se zde někteří zmínili o fungování letišť a více provozovatelů v zahraničí.....

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

26.08.2024 v 13:36 Emil

..... hluk .....

V uvedeném "příběhu" letiště z města Rumcajse, se hluk může jevit jako "zástupný", ale rozhodně není, resp. mrkněte sem:

https://www.ppvcup.cz/aktuality.html

aktualita z 25.7. 11:00 .... to už přestává být "pr.el" ....  a podle mého, se hluk stáva možná to hlavní, s čím můžeme mít problém vždy a všude.....a je třeba se připravit na možné "střety" .... i s FA jimi podobnými.....

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

27.08.2024 v 7:14 Václav

To je smutne cteni. Opravte me jestli se mylim, ale pokud to spravne ctu, tak predstavitele aeroklubu lobovali za to, aby se na jejich letisti mene letalo a a-priori proti uspesne skole (mohli si vyjednat asi slusny najem, rekl bych, a za ten neco postavit nebo zvelebit). Souziti letisit s okolim je vseobecny problem, u nas vygradovany puvodnim znarodnovanim a nyni restitucemi. Je v tom i kus ceske zavistive natury a komunismem polamany vztah k majetku. V nasem aeroklubu se na kazde schuzi bavime o "PR" (i kdyz se to tak nenazyva), pro lidi z okoli se delaji, plesy, drakiady, "otevrene dvere", a zatim to jde bez nejakych excesu...

(Mimochodem, Vy myslite, ze jezky na drahu rozhazela FA?)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

27.08.2024 v 17:12 Nico

Opravdu především smutné. A to, že se místní aeroklub ztotožňuje s ublíženeckým aktivismem, který organizace "neleteckeskolejicin.cz" předvádí, vypovídá o tom, jak mnohé aerokluby fungují. Pozemky dostali k užívání bezplatně, ale vyjadřují se, jako by šlo o tržní prostředí a oni si vydělávali sami na sebe.

Strašit neodbornou veřejnost historickými incidenty FA, aniž by je detailněji popsali, a mít to jako jeden ze čtyř hlavních bodů, je hrubý populismus a škodí celému odvětví. Znám aeroklubové letiště, kde měli před pár lety za jedinou sezónu 3 incidenty s vážnými škodami na letadlech a ublížením na zdraví. To ve FA nezažili za dobu své existence, a to létají celý týden, ne jen víkendy.

No nic, firma sice nabízela za soukromé peníze vybudovat v Jičíně další pořádné H24 General Aviation letiště včetně VFR Night – v USA běžné, tady takových máme jednotky. Ale stát to radši dá zadarmo aeroklubu, který se nestydí podporovat skupinu, která poštvává lidi proti letectví. Co by neudělali pro zachování svého klidu – to by tak hrálo, aby jim na to letiště lítaly letadla, jak se říká... Tohle opravdu není přístup, který v komunitě potřebujeme.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

28.08.2024 v 9:59 Emil

To Václav:

Václave, Václave, prosím číst s větší pozorností, ti "ježci" se vyskytli v HB !!! .. a ne u Rumcajse...

... a záležitost u Rumcajse jsi nepochopil správně, resp. je to na dlooouhé vyprávění a aby to mělo vypovídací schopnost, musel by o tom hovořit "insider" a .... to já nejsem, resp. jestli jsi opravdu přečetl většinu z uvedeného linku, myslíš, že tolik úsilí se vydává "jen" proto, abych "nedostal" peníze ???? Záležitost je natolik citlivá, že musíš potkat "insidera" a   .. pak se možná dozvíš více....

Tímto "tajemným" přístupem jsem chtěl naznačit, v jakých problémech se mohou aerokluby ocitnout a ..... tím i "požádat" o více shovívavosti k jejich činnosti.... dik, E.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

28.08.2024 v 10:56 Václav

No, Emile, ja jsem pochopil dobre, ze jsou to dve ruzna letiste, ale vy (ne ja) jste to spojil do jednoho argumentacniho celku, jakoze: co si dovolila FA.

Jestli je to na dlouhe vypraveni, tak vypravejte... My poslouchame...

Narazime na zakladni otazku, chceme, aby se na nasich letistich "letalo vice" nebo aby "tam byl klid" ???

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

28.08.2024 v 11:28 Emil

Václave,

už jsem nechtěl "kecat", ale jen napravím tu "zkratku" na dvě letiště.....

Mrkni na mapu a namaluj si okruh "na jih" na Rumcajsově letišti, "na sever" se léta nelétá s výjímkou občasného přistání kluzáku nebo občasného dlouhého finále vyhlídky.... "na jih" budeš přelétavat  vždy nejméně 5 obcí. Už v hluboké minulosti byly s hlukem, resp. reakcí obyvatel na přelety letadel, problémy. Problémy se podařilo, řekněme "utlumit", ukončením vlekání letadly Z xxx a používáním UL, kdy "ten rotax vrčí méně". A ted přijde někdo, kdo bude mít 5 letadel na okruhu (jistě, "152" vrčí také méně, ale bude jich 5)....to nemůže "projít" a ... při následných "hádkách" to odnese i aeroklub a ..... teď ta zkratka HB, netuším, jestli tam mají "hlukový" problém, ale určitě ano, když tam někdo vysypal ježky na dráhu a ... jak to dopadne tam, kde bude neustále 5 letadel vrčet a s občany se nebude jednat ? Já nechci ježky na dráze .....

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

28.08.2024 v 13:11 Václav

Ted to vypada, ze ja asi chci jezky na draze. Stejne jako mi kdosi rekl, ze ja chci valku.

https://aim.rlp.cz/vfrmanual/20240905_1/lkjc_text_en.html - Nechapu, proc by se melo na okruhu LKJC preletavat 5 obci, ta blizkost okolnich obci neni nijak zasadne jina, nez na jinych aeroklubackych okruzich. Pokud jim nekdo neumi vyhnout, tak at se nauci letat. I ten publikovany okruh se obcim vyhyba. Dokonce bych si tam i predstavil "maly" a "velky" okruh tak, aby se neletalo pres obce.

Nejake stiznosti na hluk tu a tam byvaji vsude, jak rikam, je treba budovat vztahy s okolim, aby ti "profesionalni stezovatele" byly spis jen ojedineli (tim padem s mizivou sanci na uspech) a ne je jeste podporovat, to je muj nazor.

Ti jezci na draze muzou mit milion duvodu - od zhrzeneho restituenta, pres urazeneho agrobarona, az po obycejnou lidskou zavist, nenavist nebo hospodskou ci pubertackou sazku. Proto prece neni potreba, aby dve spolecnosti zabyvajici se letanim, sly a-priori proti sobe.

Stejne zatim vubec nechapu ani naznakem, co si "FA dovolila", krome toho, ze chtela letat na LKJC (letisti) ...

Odpovědět

RE: fajn rozhovor

29.08.2024 v 9:53 Karel T

V ČR máme cca 90 letišť a podobný počet SLZ ploch. Spousta z nich je "klubových", slouží hlavně pro potřeby klubu a cizí provoz klub moc nezajímá. Může být i nežádoucí. Členové klubu jsou obvykle aktivisté, mají své zaměstnání, rodiny a další zájmy. Do klubu si chodí odpočinout, zalétat a setkat se s přáteli. Udržet v provozu letadla, letiště a budovy stojí nemálo času a úsilí. Komerční činnost vyžaduje další čas a přináší sebou další problémy. Je na členech klubu, zda jsou ochotni se jí věnovat, problémy řešit a zda by se jim vůbec vyplatila. Mnohdy je pro ně výhodnější zaplatit o pár korun více, fungovat jen jako klub a mít klid.

Větší provoz může přinést další problémy, například s hlukem, které by bylo třeba řešit. Komerční provozovatel na letišti mívá jiné zájmy a preference než klub a ve výsledku pro klub může znamenat více problémů než přínosů.

Vždy to záleží na lidech. V každém klubu i komerční firmě se najdou fajn lidé ale bohužel také pitomci a podrazáci. Záleží na koho konkrétně narazíte.

K příletům na letiště. Místní znají okolí letiště, ví kterým místům je třeba se vyhýbat, protože tam třeba je nějaký notorický stěžovatel. Pro cizí je to složitější, zvláště pro nezkušené a začínající piloty. I když je ve VFR příručce nakreslený okruh a popsaná pravidla, přilétavající pilot okolí nezná, je rád, že najde letiště, zorientuje se v provozu, nějak se zařadí do okruhu a přistane. Dodržení protihlukových postupů může být téměř nesplnitelný úkol. 

Odpovědět

RE: RE: fajn rozhovor

29.08.2024 v 13:40 Václav

...a cizí provoz klub moc nezajímá. Může být i nežádoucí...

Na to prave narazime. Ted cestou z Anglie jsme napriklad nocovali na "https://en.wikipedia.org/wiki/Damyns_Hall_Aerodrome". Je to letistatko uprostred primestske aglomerace Londyna, neco jako Letnany v Praze, jen ta aglomerace ma 8 milionu misto jednoho. Nastesti pro nas tam nikdo nerikal, ze je "cizi provoz nezajima", nebo dokonce "je nezadouci". (a to jsme pro ne porad ti "chudi z vychodu"). Par baracku okolo letiste jako v Jicine se s tim neda srovnat.

To, ze si lide chodi na letiste odpocinout a maji svoje zamestnani je samozrejme pravda vsude na svete, proc to jinde jde a u nas ne?

Zacinajici nezkuseny pilot snad ma vedle sebe instruktora, ktery ho samozrejme cepuje, aby nestval lidi v okoli letiste. Co je tohle za vymluvu? Smlouva se da psat tak aby zohlednila rizika, stiznosti, soudy, skody apod.

Aeroklub a komercni letecka skola nemaji jine zajmy (nebo by nemely mit), to je jen nase historicka obscese. Aeroklub je dnes do znacne miry komercni a skola (dobra) je do jiste miry klubem. Oboji by melo sdilet lasku k letectvi a jeho propagaci a zprostredkovani.

Slovy klasika Jary Cimrmana: Postavil si tam hospodu, ale chodili mu tam lidi....

(By me zajimalo, co na to rika pan Frebort, kdyz uz je to pod clankem o nem :)

Odpovědět

RE: RE: RE: fajn rozhovor

29.08.2024 v 15:39 Karel T

U nás i v zahraničí to funguje jak kde. Někde lépe, někde hůře. Záleží to jen na lidech na konkrétním letišti. Letišť a SLZ ploch je u nás opravdu hodně, tak že je naprosto v pohodě, že někde chtějí být jen "klubové letiště", kde chcípl pes. Prostě jim to tak vyhovuje, jsou rádi, že mají odkud létat, chtějí mít klid a nechtějí si přidělávat starosti. Stále je zde spoustu letišť, kde to funguje komerčněji. Pilot si může vybrat, kam poletí, kde to funguje podle jeho představ. Myslím, že výběr je poměrně široký.

Máme veřejná letiště (tedy v provozní době otevřená všem) a neveřejná letiště (kde je nutný souhlas provozovatele). Já u nás nikdy neměl problém ani na neveřejném letišti. Spíše to bylo o tom, na koho jsem na daném letišti narazil a v jakém byl zrovna rozpoložení. Když ovšem udělám nějakou pitomost, nemůžu se divit a pohoršovat, že se to někomu nelíbí. Je to i o soudnosti každého z nás.

Jednorázový přílet není obvykle problém. Něco jiného však je, když na letiště začne létat cizí letecká škola dělat okruhy, protože na jejich rušném, profesionálně vedeném, komerčním letišti mají vysoké poplatky, složité postupy či hustý provoz, tak raději létají na okolní letiště. Nebo tam posílají žáky nemluvící česky. Nezřídka aniž by se domluvili s provozovatelem. Pak se není čemu divit, když se takovýto arogantní přístup místním nelíbí.

Jsou dobré kluby, dobré školy, ale i špatné školy a špatné kluby. Je to fakt jen o lidech. Jeden pitomec dokáže často způsobit mnoho nepříjemností.

Začínající či nezkušený pilot létá i sólo. Nehledě na to, že úroveň instruktorů je taky různá. I mezi nimi se najdou opravdu zvláštní a problematická individua.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

29.08.2024 v 18:33 Václav

...  tak že je naprosto v pohodě, že někde chtějí být jen "klubové letiště", kde chcípl pes. ...

Nesouhlasim, pokud se to jmenuje "Verejne Vnitrostatni Letiste". Pak se to ma jmenovat "soukroma plocha, pozor zly pes", ale muselo by to byt opravdu soukrome.

Paradoxne u nas na opravdu soukromych plochach je ta pohostinnost lepsi, nez na "verejnych" (opet, cest vyjimkam)

Neznam podrobnosti toho odmitnuti FA na LKJC, ale podle toho webu neleteckeskolejicin to vypada na velkou spinavost. (Podobne jako environmentalisti v Bystrci proti Hitlerovske dalnici napr) Ta skola nejspis usilovala o nejakou smlouvu (takze by nebyla cizi).

A ty "zaci nemluvici cesky" necham bez komentare. Nastesti jsme na zapade podobne xenofobni natury moc nepotkavali, jakoze to s domluvou s nasi strany nebylo vzdy ruzove...

Co tedy ta FA provedla?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

30.08.2024 v 11:37 Karel T

Pokud chtějí být klubové letiště, měli by být neveřejné letiště, pak je to dle mě v pořádku. U veřejného musí s jiným provozem počítat. Ani u neveřejných není s cizím provozem obvykle problémem, ale je třeba se dopředu domluvit.

Pokud žák nemluví česky, je od školy nezodpovědné, pokud ho pošle na letiště, kde nemá zaručeno, že dispečer RADIO či AFIS rozumí a mluví anglicky. To není žádná xenofobie, je to pro bezpečnost jeho i okolí. Pamatuju na dávný smrťák, kdy jedno letadlo hlásilo anglicky, druhé česky a srazili se ve vzduchu na finále, pár mertrů nad zemí. Několik mrtvých.

Já nepsal konkrétně o určitém letišti ani FA, ale obecně.

Jen se zastávám těch letišť, co jim nevadí, možná i vyhovuje, že u nich chcípl pes, protože chtějí letiště hlavně pro své použití.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

30.08.2024 v 12:06 Emil

"Co tedy ta FA provedla?"

Václave, Václave, co si to přečíst všechno a s pozorností ????

... pak narazíš na větu:

"Při jednáních aeroklubu se zástupcem společnosti Flying Academy, bylo jednoznačně a poměrně agresivně podáno z jejich strany, že provoz aeroklubu rozhodně není v jejím zájmu a činnost aeroklubu nebudou podporovat a později ani umožňovat."

Co více chceš "slyšet", číst ???

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

30.08.2024 v 12:34 Václav

Kolik z nasich ~90 aeroklubackych letist je "oficialne neverejnych"? 10% sotva. 

Pokud se tehdy srazili na VFR finale, tak primarni problem je, ze necumeli ven, (ten jazyk je az na nekolikatem miste: Let, Naviguj, Komunikuj...)

Opravdu nekdo posila zaka, ktery neumi rict ani "po vetru"/"na finale" na cizi letiste a bez domluvy s domacimi a to opakovane? Pokud by to opravdu doslova byla pravda, tak to letadlo ma nejakou volacku a jde to resit napr na UCLu: Ten jeden pripad. Ja spis vidim, ze se ti cizinci snazi nadrtit neco cesky, ale nam to neni dost dobre. Jak rikam, my mluvime stejne blbe kdekoli za nasimi hranicemi, proto je moje mira shovivasti ke "nemluvi ceeesky" mnohem vetsi ;)

Odpovědět

RE: RE: RE: fajn rozhovor

30.08.2024 v 12:57 Hanz

Ony si ty kluby neotevřely hospodu, kam by chtěli chodit lidi. Prostě mají klubovnu a k ní pozemek, ze kterého mohou odletět. Myslím, že je to každého věc. Když si pronajmu dům se sálem, zámek... nikdo přece nemůže chtít, abych v něm pořádal plesy pro celé město, když si tam chci pěstovat zeleninu a chovat koně nebo pořádat soukromé zábavy. A pokud jde o veřejné letiště, má nějaká pravidla, ale stále není povinností na něm nechat bázovat cizí provozovatele nebo dělat jakoukoliv činnost, která mě vlastně nezajímá. Jako třeba provozovat hospodu... Vězte, že kdyby se taková hospoda uživila a vydělávala, tak ji na tom letišti dříve či později někdo otevře (nebo třeba na vlastním pozemku, co s letištěm sousedí...).Co je ale trochu více smutné, že ve středních Čechách prakticky nemáme trochu větší letiště, která by za rozumných podmínek skutečně byla otevřená všem, poskytla zázemí každému, kdo by stál o provoz letecké školy. Státní letiště, součást skutečné dopravní infrastruktury, která už je stejně zaplacená z daní. Kam FA nebo kdokoliv jiný přijde, domluví se za jasných podmínek na ceně a může fungovat.Na LKRP se utopí neuvěřitelné peníze v neustálém přerovnávání betonu, nová dráha asi jen tak nebude.. Vodochody přitom zrovna přetížením netrpí, Kbely? Proč je musí mít armáda obsazené prakticky pro sebe? Jinde ve světě to jde, proč ne v Praze?

A letiště, která fungují a mohla by rozvoji GA sloužit, darmo mluvit. Přiletím do LKKV a naúčtují mi nesmyslné poplatky za "asistenční služby"? Kur... Kdyby se mne aspoň někdo přišel zeptat, jestli něco nepotřebuji. Platit za nechtěnou službu je opruz, platit za něco, co mi ani nikdo nenabídl, je vrchol. Na letišti státu, který si z daní živíme.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

30.08.2024 v 13:31 čáp

Potkal jsem několikrát letadlo české školy s cizinci ve výcviku na palubě, kteří mluvili naprosto nesrozumitelně anglicky. O češtinu se nikdo ani nesnažil.

Jednou dokonce podobná posádka bez skrupulí najela na opačný konec dráhy, na které jsem byl připraven ke vzletu a čert ví co se chystala udělat (no, co asi). Nereagovali ti lidé vůbec na nic. Ignorovali leccos.

Takže opravdu se stává, že se na cizích letištích tu a tam pohybují piloti, kteří neumějí říct ani "po větru", ani "finále".

Není divu, že aerokluby nejásají z přítomnosti takových škol, které mají podobné žáky. A pokud ta škola rovnou řekne, že aeroklubový provoz jí vadí, pak podobná petice / odboj proti škole je jen prostá a logická obrana svého letiště.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

30.08.2024 v 13:50 Václav

...nebudou podporovat a později ani umožňovat... pise nekdo na strankach neleteckeskolejicin.cz (ktere jsou uz i podle nazvu, natoz podle obsahu tendencni). Jak rikam, web podobneho razeni jsme videl v Bystrci "Ne dalnici, zachranime prirodu" - ehm na sidlisti?

Mozna by bylo zajimave si poslechnout ten pribeh z druhe strany - treba tuhle diskusi cte nekdo z FA a poda nam svuj vyklad, jestli to takhle doslova rekl. (Mimochodem jednu reakci uz jsme tady meli od Nico)

Opravdu verite, ze prisel nekdo z komercni skoly a rekl: Podepiste nam tady smlouvu a my vas pak zavrem. Delate si srandu?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

31.08.2024 v 18:30 Tomáš

Václave, zkuste si i navzdory svému pocitu, že přesně víte, o co v Jičíně šlo, ten web přečíst pořádně. Nebo vezměte letadlo, zaleťte do Jičína, zatahejte tam někoho z AK za rukáv a zeptejte se ho na to.

FA neusilovala o konstruktivní koexistenci s místním AK. FA usilovala o násilné převzetí letiště a následné vypuzení aeroklubu. Jejich jednání bylo agresivní a nevybíravé. Pochopitelně že se AK bránil a pochopitelně, že se spojil i s místními samosprávami, aby uchránil svou existenci. Měl jsem tu možnost se na LKJC párkrát v minulém roce vyskytnout a jednání FA a oprávněný strach, který vyvolalo, vidět z první ruky.

"Aeroklub je dnes do znacne miry komercni a skola (dobra) je do jiste miry klubem." - tady si asi odpovídáte sám - dobrá škola...o to tu přesně běží.

Zkuste se na to podívat jejich očima místo vymýšlení paralel (zlí enviromentalisté apod.), které na danou situaci vůbec nesedí.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

01.09.2024 v 18:44 Radim Olbrecht

akorad v realite to bylo tak, ze Flying Academy nabidla, ze bude letat pres tyden [PO-PA ,kdy AK Jicin nefunguje] a na oplatku FA na LKJC nebude letat o vikendu [SO-NE], kdy ma AK provoz vetronu. 

Jenze v CR prece neni mozne, aby se dva subjekty dohodly. Je lepsi zalhat a chytne se na to spousta "Emilu". Tak namisto komercniho najmu, ktere FA nabidlo statu, minister Kupka propujcil bezuplatne letiste na 8 let AK Jicin. Se souhlasem UCL a MDCR se na letiste Jicin zakazaly vycvikove lety letadel tezsich MTOW 750kg [ stalo se tak puze  oficialne ULL vycvikovym letistem]. Dale se zakazalo letadlum tezsim nez 600kg provadet lety jinez pro leteckou archeologii, ochranu zivotniho prostredi. Jelikoz se pocita s tim, ze komercni skola zakazy neporusi. AK Jicin a spriznena firma pana Koudelky zadne zakazy nerespektuje, UCL zadny dozor neprovadi, tak se tam vesele leta s Cessnama, vyhazuji padackari bez ohledu zdali tam nejake omezeni je nebo neni. 

Vtipne take bylo zvyseni pristavacich poplatku o 500%, aby pokryly naklady na bezuplatne propujceni letoste [ cca 350 tis m2] a zrejme, aby se mohli komenzovat vsichni Ti co "nejak" pomohli. Zvysene poplatky, ale neplati pro vsechny. Uctuji se selektivne.

Darecky stat musi kompenzovat takze to cele zatahne danovy poplatnik treba formou zruseni vyjimky na spotrebni dan z leteckeho paliva, nebo jeste vetsi dirou ve statnim rozpoctu.

Jo a jeste takova zajimavost a docela dobry tah jak vystrasit mistni obyvatelstvo. AK Jicin nebo presneji jeho zastupci spolecne s obcanskym sdruzenim na FB udelali kampan, kde pustli zpravicky typu "FA bude v Jicine skolit ukrajinske vojenske piloty helikopter". Doslo k panice a obrovskemu sdileni. Dobra zkusenost... 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

02.09.2024 v 11:00 Václav

... nikdo přece nemůže chtít, abych v něm pořádal plesy pro celé město, když si tam chci pěstovat zeleninu a chovat koně nebo pořádat soukromé zábavy...

To jiste nikdo chtit nemuze, pokud jsem si tu plochu koupil nebo pronajal k soukromym ucelum. Pokud ale jsem predsedou Aeroklubu a majetek je de-facto statni a ja ho mam jen "ve sprave" a ne v soukromem vlastnictvi - a jeste se to jmenuje "Verejne vnitrostatni letiste", tak bych asi mel myslet v prve rade na letani a ne na svuj "klid"

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

02.09.2024 v 12:37 Václav

... zaleťte do Jičína, zatahejte tam někoho z AK za rukáv...

To bych asi mohl, pak bych si jeste zaletel do FA a taky zatahal za rukav, abych to mel z obou stran. Jen tak pro zajimavost.

... kteří mluvili naprosto nesrozumitelně anglicky ...

Pokud to bylo opravdu nebezpecne, proc jste to neresil?

... podobná petice / odboj proti škole je jen prostá  ... 

Je mimo moje chapani, proc bych delal odboj proti nekomu, s kym jsem proste jen neuzavrel smlouvu. To je ten moment, kde zvedam oboci, (ta petice/odboj), ne to, ze nekdo neuzarvel smlouvu s nekym kdo se mi nelibi. 

Mimochodem, co rikate posledni prispevek pana Olbrechta...

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

02.09.2024 v 19:37 Petr Tichý

Od doby nepřátelského převzetí letiště Točná jsou aerokluby alergické na soukromé subjekty, které se jim snaží dostat na letiště, které bezplatnou prací vybudovaly a udržují. Ikdyž právně letiště třeba není jejich (což nemohly ovlivnit), dělají si na něj morální nárok (pochopitelně). Viz. hláška Rudolfa Hrušínského "polidsku, ne podle podle práva". Z toho, že se jim takový subjekt usadí na letišti, nemohou vcelku nic získat, ale mohou všechno ztratit. Nediv se jim, že se brání.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

03.09.2024 v 7:27 Václav

Petre, jak rikam, me ani tak nejde o to, jestli nekdo s nekym uzavre nebo neuzavre smlouvu - ale ta sprosta kampan na tom webu me zaujala.

Ohledne Tocne, pocitam, ze je to taky jednostranny vyklad toho pribehu, slysel jsem, ze dnes jsou tam velice zajimave stroje... ;)

A taky ... je mi lito, ze ta spoluprace na zapade mozna je a u nas - proste ne - proste proto. a povedu proti tobe kampan i kdyby to melo pospinit cele letectvi.

Odpustte paralelu: Vlastnici lesa versus myslivecka sdruzeni ;)  Jeden se snazi znovuvybudovat neco co mel jeho dedecek a komousi to sebrali (anebo proste jen vydelal penize a chce dlouhodobe investovat s nejakou bohulibou myslenkou) a druhy ma "spolecenska prava" zdedena z komunisticke doby a ted se divi, ze k tem pravum by mel mit i nejake povinnosti, napriklad aby nebyla premnozena zver a nesezrala vsechny sazenice. (tak a ted jsem si nastval i vsechny ceske myslivce :) Ti ale tenhle web snad nectou ;)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: fajn rozhovor

03.09.2024 v 7:33 Václav

..krome toho, v nasem aeroklubu nepostavili hangary v akcich Zet za Svazarmu, ale Hitler. To mam byt vdecny NSDAP??? :) Nemusis odpovidat ;)

Odpovědět

Nepratelske prevzeti?

03.09.2024 v 9:58 Václav

Promin, Petre, ale vrta mi hlavou to "Nepratelske prevzeti". To je podle definice nasilne skoupeni vetsinoveho podilu firmy proti jeji vuli (za ucelem likvidace konkurence de-facto)

Ja ale na wiki o Tocne ctu, ze aeroklub mel nevyresene pozemkove vztahy (coz je docela obvykle), v roce 2008 to ODKOUPIL Ivo Lukacovic, a dnes je tam krasne muzeum, akce pro verejnost a prilet je tedy na PPR, ale jsout tam dobre sluzby, hangarovani, o 50% delsi draha nez za aeroklubu a spousta krasnych letadel.

Otazka 1: Proc to tedy aeroklub prodaval, kdyz nechtel. (kdyz to tedy bylo nepratelske)

Otazka 2: Fungovalo by to letiste dnes lip, nebyt v soukromych rukach?

Odpovědět

RE: Nepratelske prevzeti?

03.09.2024 v 11:33 Tom

mnohe muze stvat, ze uz to není vycvikove letiste ale spise vintage klub. Jenze tam byly i problemy s obcemi kvuli hluku (kde nejsou :-( ) a vycviky by tam nejspis tak ci tak neprezily.

Odpovědět

RE: Nepratelske prevzeti?

03.09.2024 v 14:09 Petr Tichý

K okolnostem zániku aeroklubu na Točné by se měl vyjádřit někdo, kdo události přímo prožil. My ostatní máme jen zprostředkované informace. Asi bychom měli zaletět do Kladna a zatahat za rukáv někoho, kdo se tehdy jednání účastnil. Jisté je, že aeroklub neodešel dobrovolně, proto tedy nepřátelské převzetí. Nevyřešené vztahy k pozemkům jsou nejhorším dědictvím, které zbylo po Svazarmu. Tehdejší vedení, tvořené bývalými vysokými důstojníky, kteří měli Svazarm jako trafiku na důchod, rozhodlo, že Svazarm nebude pozemky vlastnit, ale pronajme si je za symbolický nájem. Přitom tehdy by šlo o převod mezi socialistickými organizacemi, tedy formální záležitost. Oni si tím zjednodušili život, zbavili se starostí, ale postarali se aeroklubům o zásadní existenční problémy do budoucna. Odkoupení pozemků na Točné nebylo aeroklubu umožněno buď vůbec, nebo za cenu mnohonásobně překračující možnosti aeroklubu. To by nám objasnil někdo z bývalých místních. Vedle letiště vzniklo satelitní sídliště, jehož vlivní obyvatele, lobbovali za zrušení letiště. Tehdy se objevil investor, který dokázal pozemky získat a úvahy o zrušení letiště zvrátit. Jakmile vlastnil pozemky pod letištěm, udělal s aeroklubem krátký proces. Dnes je letiště nesporně v lepším stavu než za aeroklubu, ale to je pro členy aeroklubu slabá útěcha, když je letiště neveřejné a nemohou zde létat. Řada, možná většina, aeroklubů je na svém letišti pouhým nájemníkem. Proto se obávají příchodu rozpínavého soukromého subjektu, proti kterému by neměly příliš šancí.

Odpovědět

RE: RE: Nepratelske prevzeti?

03.09.2024 v 15:33 Václav

Od taty jsem slysel kdysi takove moudro, ze nejlepe kazdy hospodari na svem. Tehdy jsem nechapal, co tim myslel, to vidim az ted.

A pridam druhy aforismus: Penize jsou velice nespravedlive, ale nikdo jeste nic spravedlivejsiho nevymyslel.

Takze vlastne uznavas, ze ten bohaty investor to letiste zachranil a aeroklub bez penez by ho neuchoval. "Irenko, ja ta mam rad aji bez penez" :)

Nektere aerokluby se ty pozemky snazi dlouhodobe resit (u nas obcas probehne nejaka smena pozemku nebo odkup), aby alespon pod drahou to patrilo aeroklubu. A to jde opet jen po dobrem a pokud mame dobre vztahy s okolim a neplivem kolem sebe spinu.

Odpovědět

RE: RE: Nepratelske prevzeti?

04.09.2024 v 9:56 Tom

".. nebylo aeroklubu umožněno buď vůbec, nebo za cenu mnohonásobně překračující možnosti.." V tehle vete je receno vse. Proc by mel majitel pozemku prodavat za zlomek ceny? Tradice aeroklubů Svazarmu navazovala na aerokluby MML a v obou pripadech bylo hlavnim cilem vychovavat letecky dorost pro armadu. Prvorepublikove letectvo melo cca 1000 strojů, ČSLA v osmdesatych letech zhruba polovinu tohoto počtu. Od toho se odvíjela i potreba leteckeho personalu. Srovnejte s dnesnimi počty Gripenu a L39. Dnes jsou aerokluby opravdu jen hobby organizace pro sve cleny a ti musí nest nest naklady na porizeni a provoz jak techniky tak infrastruktury. Že to leckde ekonomicky nevychazi je sice smutne, ale co s tim chcete delat?

Odpovědět

RE: RE: RE: Nepratelske prevzeti?

04.09.2024 v 12:41 Radim Olbrecht

Od toho jsou prece dotace. Urcite Vam nekdo neco koupi. Jen musite znat ty spravne lidi.Vcera jsem cetl, ze jeden hejtman koupil nove tazne letadlo a jednoho vetrone za 10 mil, dalsi skola si vyridila dar na pokryti vycviku studentu 23 mil, RLP dostalo na provoz ztratovych letist 100mil. MDCR propujcuje letiste zdarma. 

Zdroje jsou 

Odpovědět

koncept letiste pro jeden subjekt - je to navykove

03.09.2024 v 15:05 Radim Olbrecht

Nedavno jsem sedel na Falconu. Nedele odpoledne, na letisti nikdo.Venku jsem nechal pobihat volne meho nemeckeho ovcaka. Kluk jezdil kolem dokola na enduru. To byla pohoda. At ma kazdy letiste sam pro sebe- je to super navykove 

Strih: o dva tydny koukam z hor na udoli ve kterem se rozpina The greater Los Angelas area.Tech letist se smisenym provozem, kde airliner's sharuji letiste s leteckou skolou, kde kazde letiste ma nekolik uzivatelu. Je to uchvatne jak jsou letiste vyuzivana k ucelu, ke kteremu byla zrizena. Ale to je dobry tak pro USA, my v CR jsme dal:

V EU a specialne v CR by mel mit kazdy subjekt letiste sam pro sebe. Regionalni letiste regulujme pres LARS a za odmenu posleme z dani RLP 100mil za provoz ztratovych letist. Kazdy by mel mit pravo mit pravo na svou vlastni verejnou dopravni infrastrukturu-letiste kam nikoho nepusti. Stejne byla vybudovanou a udrzovanou z penez danovych poplatniku. Treba Armada CR proc by se mela delit o letiste? Kazdy letiste sam pro sebe. Zdroje na jsou, dotaci zaplacneme cokoliv. Stat letiste netransarentne propujcuje zdarma tak proc je s nekym sdilet.

At ma kazdy sve letiste :-)

 

Odpovědět

Přidat komentář