Letecké ukázky navazovaly jedna za druhou bez prostojů, díky komentářům Robina Panuše se diváci mohli dozvědět o jednotlivých letounech nespočet zajímavostí. Kromě něj pronesl živě svou zdravici také ministr dopravy Martin Kupka a bývalý akrobatický pilot Antonín Dytrych, který ve svých 86 letech zavzpomínal na akrobacii se strojem Jakovlev Let C-11, jenž se v té chvíli proháněl po obloze. Atmosféru dotvářel hudební podkres, o který se postaral Jaromír Bartoš.
Nelze zmínit úplně všechno, pokusím se shrnout alespoň část nabitého programu.
Show zahájil L-60 Brigadýr s výsadkem. Na nebi se vyjímala rozvinutá česká vlajka u jednoho výsadkáře. Následoval průlet dvou JAS-39 Gripen spolu s B 737/800 společnosti SmartWings, kteří se poté předvedli v samostatných průletech. B 737/800 se představil i v přistávací konfiguraci.
Nádhernou skupinu vytvořily dva Zlíny Z-226MS se dvěma Z-326MF, piloti drželi těsné rozestupy ve všech prvcích a předvedli i krásný žebřík.
Po nich následovala akrobacie v podání Suchoj S-29. Tento dvoumístný sportovní a akrobatický letoun z počátku 90. let 20. století s výkonem motoru 298 kW si po přistání na ploše záměrně lehce „zadriftoval“ a ztratil se tak na chvíli v oblacích dýmu. Jedna zajímavost – tento stroj má na sobě podpis současného prezidenta Petra Pavla, který se v něm loni proletěl.
Vrtulníky zastoupila Cobra AH-1 a MD500E – lehký pozorovací vrtulník, který se mj. objevil i v Bondovce.
Akrobatický Luňák LF-107 pilotoval ředitel ÚCL David Jágr. Tento stroj v minulosti podletěl most T. G. Masaryka v Kralupech nad Vltavou. Nyní má omezenou rychlost na max. 180 km/h, zvládl by v pohodě více.
Kluzáky zastoupil na obloze ASW-19, svůj elegantní let předvedly větroně VT-116 a Orlík.
Další výsadek a následné dynamické ukázky předvedly legendární Anduly Antonov AN-2, stroje s možností startu z nezpevněných ploch a s krátkým vzletem.
Při sestřelování balónků se ukázala čtyřčlenná skupina Bemo-Box se stroji Z-142 a Z-43.
Další akrobacii zalétal Jakovlev JAK-52, dvoumístný letoun s hvězdicovým motorem o výkonu 268 kW a také Martin Šonka se svou Extrou 300SR, který své vystoupení z kokpitu komentoval.
Ze Kbel dorazila CASA C-295 a předvedla let s otevřenou zadní plošinou.
Aero Ae-145 a Let L-200 Morava asi netřeba nijak zvlášť představovat. Ani další legendy, nádherný Supermarine Spitfire s motorem Rolls-Royce Griffon (jehož let podkreslila hudba z filmu Tmavomodrý svět), či ve své době největší a nejtěžší stíhačku s pístovým motorem Thunderbolt P-47D.
Za mě nejkrásnější zvuk měli dva Mustangové P-51D Little Rebel a Excalibur vedle sebe. Hádejte, který letoun se objevil v Top Gun: Maverick jako jeho osobní letadlo?
Víte, jaký noční motýl se proletěl v Boleslavi po obloze? Respektive který letoun je po něm pojmenován? Kdo tipoval dvouplošník de Havilland DH.82 Tiger Moth, trefil. Doplnil jej Miles Magister Mk.I
Opominout nelze dva Pipery – L-4H Grasshopper a Storch Fi 56 a trio krasavců Lockheed Electra, Spartan 7W a Beech C-45.
Nadační fond Letadlo Metoděje Vlacha představil Nieuport 12, Fokker D VIII, PB-6 Racek, Zlín XII a dva nejstarší letuschopné stroje – Metoděj Vlach a Grade. Obdiv jejich pilotům.
Závěrečné defilé Spitfiru, Thunderboltu a obou Mustangů bylo krásným a důstojným završením 14. ročníku Historical Airshow v Mladé Boleslavi.
Autoři fotografií: Lenka Vargová a Ilja Petřík