Letošní 32. ročník Aviatické pouti v Pardubicích nezačal v sobotu 1. 6. 2024 zrovna optimálně. Kvůli nepřízni počasí (déšť ustal až kolem 13 hod) nedorazil ME-108 Tajfun (měl být náhradou za Bf-109 G14, který vypadl cca 3 dny předem kvůli nedokončenému záletu). Nepřiletěl ani další z rodiny Messerschmittů, ME-262 Schwalbe. Stejný důvod – nepřízeň počasí – zmařil účast legendárního pilota a zakladatele Red Bull Air Race Pétera Besenyeiho se speciálem Corvus 540 Racer i dalšího z rodiny pilotů Red Bull, Felixe Baumgartnera. Ten měl na AP přebrat ocenění od Aeroteam.cz jako jeden z TOP 99 průkopníků letectví. V sobotu se neobjevil ani dvojnásobný mistr světa v letecké akrobacii Petr Jirmus, který však v neděli již akrobacii na letounu Z-50LX zalétal. Účast diváků déšť také ovlivnil, přesto jich na letiště zamířilo poměrně hodně. Zde patří dík organizátorům za zajištění posilových spojů MHD.
Návštěvníci mohli navštívit některý ze stánků (namátkou ŘLP, CLV, Armáda ČR, PČR – vězeňská služba a cizinecká policie, vyzkoušet si některý ze simulátorů, které představila 1. Flight – výcviková letka aj.). Zájemci se mohli také více dozvědět o letcích RAF v jednom ze stanů.
Pro děti byla k dispozici kromě kolotočů zejména Olinova Tygří(ková) letka (brzy více na našem webu) a z jejich reakcí bylo patrné, že plyšového tygříka dobře znají a rádi se k němu hlásí.
Na ploše byla přistavena k vidění historická vojenská technika a vozidla z Autoveteran klubu. Nás ale asi nejvíc zajímá letová část a stojánka.
O úvodní průlet se postarala CASA a 2 gripeny JAS-39. Následoval ze 400 m výsadek 20 parašutistů. Ty z plochy odvezla vozidla z Klubu vojenské historie. Gripen (skvěle pilotovaný display pilotem Ondřejem Špankem) se objevil na obloze také ve světové premiéře, a to v sestavě se stroji ExtremeAir XA-42 týmu The Flying Bulls Aerobatics team (piloti Rudzinskyj, Tvrdík, Čejka, Špaček). Tým akrobatů předvedl v další části také své sólové vystoupení (s kouřovým srdcem pro diváky na konci). Další z rodiny pilotů Red Bull, Martin Šonka, vystřihnul akrobacii ve Zlínu Z-142 a poté v Extře 300SR, kterou – jak se již stává tradicí – také okomentoval přímo z kokpitu. Historický kluzák LF-107 Luňák se přidal k akrobatickým ukázkám.
Slovinské letectvo zastoupil Andrej Fiorelli s letounem Pilatus PC9.
V dynamických ukázkách se předvedly celkem 3 vrtulníky, W3A Sokol AČR, záchranářský vrtulník EC 135 – DSA s ukázkou výsadku záchranářů a ve scéně z Vietnamské války AH-1 Cobra.
Historické letouny zastoupila mj. letka Aviatické pouti, Morane saulnier MS 139, Nieuport XI a XII, Fokker D VIII. Proti původnímu záměru nechat letoun Fouga Magister pouze ve statické ukázce se tento krasavec předvedl i ve vzduchu. K vidění byl i Little Rebel P-51D Mustang, mezi dvouplošníky také Boeing B-75 Stearmann či Bücker 1.131 Jugmann.
Centrum leteckého výcviku pak zastoupily L-39C Albatros, LET C-11 a AERO L-39 NG
Těžko lze v pár řádcích shrnout všechny letouny či vystupující. Za mne velké plus organizátorům AP za aktivní a férovou komunikaci na sociálních sítích stran změn (byť nepříjemných) v programu. Z reakcí bylo patrné, že část diváků, očekávajících slibovanou premiéru dvou Messerschmittů, z tohoto důvodu nedorazila. Těm, kteří i přes nepřízeň počasí a změny v programu na AP přišli, byl nabídnut zhruba 4hodinový letecký program a spousta dalších doprovodných akcí.
Ocenění patří všem pilotům, všichni svá vystoupení odlétali naplno i za nepříznivých povětrnostních podmínek.
Někteří z nich se poté věnovali ještě fanouškům, kteří si přišli pro podpis. Fronta byla obrovská jak u Martina Šonky, tak u Ondřeje Španka a členů The Flying Bulls Aerobatics týmu.
Doufejme, že za rok se podaří AP zrealizovat divácky atraktivní program a jejich snahu nepokazí počasí.
Autor fotografií: Lenka Vargová