AKTUALIZOVÁNO: Nad Prahou přeletěla pětice stíhaček. Připomněly 25. výročí vstupu ČR do NATO

12.03.2024 7 příspěvků

Při příležitosti oslav 25. výročí vstupu České republiky do Severoatlantické aliance se v úterý dopoledne uskutečnil nad Prahou průlet šesti letounů. Ve dvou letkách se krom Gripenů objevilo i německé letectvo.

Ve formaci nechyběly chybět Gripeny, doplnily je i Eurofightery a velký Airbus
Ve formaci nechyběly chybět Gripeny, doplnily je i Eurofightery a velký Airbus (Zdroj: Armáda ČR)

Tři stíhací letouny JAS-39 Gripen z 21. základny taktického letectva Čáslav, dva Eurofightery Typhoon a dopravní letoun Airbus A-400MS Atlas ze Spolkové republiky Německo letěly ve dvou formacích těsně za sebou. Letouny se nejprve setkaly v prostoru jižně od Zvíkova, kde utvořily formace, a pak společně pokračovaly směrem na Prahu podél toku Vltavy. Nad Karlovým mostem proletěly v 10:30.

Mezinárodní průlet aliančních letounů Allied Defender 2024 nad Prahou měl symbolicky připomenout české členství v NATO. „Každý stát je odpovědný za střežení svého vzdušného prostoru, ale v rámci Aliance tuto odpovědnost sdílíme. Často si vzájemně vypomáháme a někdy dokonce tuto schopnost zastupujeme," komentuje přelet velitel vzdušných sil generálmajor Petr Čepelka.

Smyslem průletu bylo symbolicky připomenout čtvrtstoletí úspěšné spolupráce mezi českým a německým letectvem na společné ostraze vzdušného prostoru v podobě integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany států Severoatlantické aliance (NATINAMDS), který je jedním z hlavních úkolů a příspěvků České republiky do kolektivní obrany Aliance. Velitelství systému NATINAMDS pro severní Evropu je v německém Uedemu. České letectvo se stalo jeho aktivní součástí hned dnem vstupu České republiky do NATO 12. března 1999.

Letka nad Prahou kopírovala tok Vltavy (Zdroj: Armáda ČR)

 

Nad Karlovým mostem v 10:30

Průlet letounů měl hned několik poprvé. Poprvé se tyto letouny potkaly v takto společně utvořených formacích. Poprvé to bylo i pro pilota kapitána Ondřeje Španka, display pilota z čáslavské základny, který celou skupinu vedl.

Skupina letounů se seřadila v pracovním prostoru (LKTRA77) nad jižními Čechami, který v 10.20 hodin opustila směrem na sever, kde byla následně k vidění nad místy Orlík v 10:21 hodin, Slapy-Měřín v 10:26 hodin a na jižním okraji Prahy se objevila okolo 10:28 hodin. Letouny pak přeletěly nad Karlovým mostem, ve výšce přibližně 200 metrů nad terénem. Druhá formace tří letounů proletěla do minuty poté.

„Pro stanovení výšky pro průlet nad Prahou jsme museli vzít v potaz terénní členitost Prahy a rovněž hlukovou zátěž. Proto nevyužíváme minimální povolenou výšku, ale volíme takovou, aby byl průlet bezpečný, ale zároveň atraktivní," vysvětlil podplukovník Michal Daněk z velitelství vzdušných sil, který měl na starosti navigační přípravu průletu a koordinaci s německými piloty.

Po průletu nad Prahou obě formace zatočily směr východ a po koordinaci s vojenskými řídícími z letiště Praha-Kbely se vrátily na domovské základny s výjimkou německého A-400MS, který přistál na letišti Václava Havla.

Připomínka každodenní ochrany vzdušného prostoru ČR 

 Příprava samotného průletu nebyla jednoduchá. Bylo nutné zvážit sebemenší detaily, počínaje jeho trasou, hlukovým zatížením nebo například koordinací s řídícími letového provozu na letišti Praha-Ruzyně. Rovněž bylo nutné získat letové povolení do zakázaného prostoru kolem Pražského hradu.

 „V současnosti je velmi obtížné domluvit se spojenci průlety větších formací, protože jsou státy intenzivně zapojeny do plnění operačních úkolů na východním křídle. Proto je nutné zde vyzdvihnout přístup německých kolegů, kteří, tak jak je jejich zvykem, naši akci opět v maximální míře podpořili," uvedl plukovník Michal Kudyn z odboru bojové přípravy velitelství vzdušných sil.

„Pevně věříme, že přelet letounů bude nejen připomínkou toho, že jsme tady k ochraně našeho vzdušného prostoru 24/7, ale také, že půjde o zajímavou podívanou. Doufáme, že nás lidé budou na obloze hledat a že nám bude přát počasí, které je nezbytnou podmínkou provedení průletu Allied Defender," vzkazuje kapitán Španko.

Trasa letky začala nad Orlíkem, nad korytem Vltavy pak letěla až do Prahy (Zdroj: Armáda ČR)

Zdroj článku: Armáda ČR

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

stíhačky

12.03.2024 v 19:39 Jiří Mičan

Škoda, že je neprovázela jedna krásná Avia B-534 - pokud vím, jedna replika u nás létá. A co teprve nějaký Spitfire ....

Odpovědět

RE: stíhačky

13.03.2024 v 15:55 Tomáš

Myslím si, že v CTR Praha nesmú lietať jednomotorové lietadlá. Takže si myslím, že let takým starým lietadlom kde je vysoká pravdepodobnosť zlyhania techniky a ešte k tomu  tak nízko by nebol ani povolený.. 

Odpovědět

RE: RE: stíhačky

13.03.2024 v 20:28 Modreflek

Ale jděte..🙊

 

Odpovědět

RE: RE: stíhačky

13.03.2024 v 22:24 Martin

V CTR Ruzyně samozřejmě mohou létat jednomotorová letadla a běžně tam létají. Nad centrem Prahy se nachází omezený prostor LKR9, který sahá do výšky 5000ft AMSL. Jenomotorová letadla do něj mohou vstoupit na základě individuálního povolení od ÚCL nebo na základě pokynů ATC např. při vzletu nebo přistání na některém z pražských letišť, ale běžně se to nedělá. Do zakázaného prostoru LKP1 na Pražským hradem je možný vstup pouze na základě povolení ÚCL.

Odpovědět

RE: stíhačky

14.03.2024 v 7:31 Radek

Avia B-534 by nestačila rychlostí, ani originál, ani pomalejší replika. Minimum pro přelet je někde nad 450 km/hod, možná i 600 (kvůli rezervě pro případ výpadku motoru). Spit by s tím měl v nízké výšce taky problém, veteráni létají pomaleji. Za 10 let bude průlet už s F-35.

Odpovědět

RE: RE: stíhačky

14.03.2024 v 8:24 Tom

Tak v CTR urcite letat mohou, jinak by se do Ruzyne ani nedostala. 

Nad centrem mesta je prostor R9, SFC - 5000AMSL, nevim presne, za jakych podminek by ridici povolil vstup SEPu. Mam ale osobni zkusenost, kdy mne pred lety pri navratu ze Salzburgu do Letnan nechali letet s C172 pres cast Prahy, hezky zazitek, dodatecne diky.

Odpovědět

RE: RE: RE: stíhačky

14.03.2024 v 13:49 Michal Řeháček

LKR9 - Podmínky vstupu:

Vstup do prostoru je povolen bez omezení:– letům státních letadel,– ověřovacím letům Úřadu pro civilní letectví a Řízení letového provozu ČR, s.p.,– letům volných obsazených balónů,– letům vícemotorových letadel pro zvláštní účely (SAR, HEMS, řízení dopravy, letecké stavební práce, letecké snímkování, kontrola energovodů),– letům provádějícím vzlety, přiblížení, přílety a odlety na/z LKPR, LKKB, LKVO a LKLT na základě letového povolení příslušného stanoviště letových provozních služeb.

Další výjimky může povolit Úřad pro civilní letectví.

Odpovědět

Přidat komentář