Tři stíhací letouny JAS-39 Gripen z 21. základny taktického letectva Čáslav, dva Eurofightery Typhoon a dopravní letoun Airbus A-400MS Atlas ze Spolkové republiky Německo letěly ve dvou formacích těsně za sebou. Letouny se nejprve setkaly v prostoru jižně od Zvíkova, kde utvořily formace, a pak společně pokračovaly směrem na Prahu podél toku Vltavy. Nad Karlovým mostem proletěly v 10:30.
Nad Karlovým mostem v 10:30 přeletěla v rámci oslav 25 let Česka v NATO trojice českých Gripenů, doplněna o letoun Airbus A400M a dva Eurofightery z Německa
— Aeroweb.cz (@AerowebCZ) March 12, 2024
Více zde: https://t.co/xfosCIbPBR pic.twitter.com/6LzJOQ03Yb
Mezinárodní průlet aliančních letounů Allied Defender 2024 nad Prahou měl symbolicky připomenout české členství v NATO. „Každý stát je odpovědný za střežení svého vzdušného prostoru, ale v rámci Aliance tuto odpovědnost sdílíme. Často si vzájemně vypomáháme a někdy dokonce tuto schopnost zastupujeme," komentuje přelet velitel vzdušných sil generálmajor Petr Čepelka.
Smyslem průletu bylo symbolicky připomenout čtvrtstoletí úspěšné spolupráce mezi českým a německým letectvem na společné ostraze vzdušného prostoru v podobě integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany států Severoatlantické aliance (NATINAMDS), který je jedním z hlavních úkolů a příspěvků České republiky do kolektivní obrany Aliance. Velitelství systému NATINAMDS pro severní Evropu je v německém Uedemu. České letectvo se stalo jeho aktivní součástí hned dnem vstupu České republiky do NATO 12. března 1999.
Nad Karlovým mostem v 10:30
Průlet letounů měl hned několik poprvé. Poprvé se tyto letouny potkaly v takto společně utvořených formacích. Poprvé to bylo i pro pilota kapitána Ondřeje Španka, display pilota z čáslavské základny, který celou skupinu vedl.
Skupina letounů se seřadila v pracovním prostoru (LKTRA77) nad jižními Čechami, který v 10.20 hodin opustila směrem na sever, kde byla následně k vidění nad místy Orlík v 10:21 hodin, Slapy-Měřín v 10:26 hodin a na jižním okraji Prahy se objevila okolo 10:28 hodin. Letouny pak přeletěly nad Karlovým mostem, ve výšce přibližně 200 metrů nad terénem. Druhá formace tří letounů proletěla do minuty poté.
„Pro stanovení výšky pro průlet nad Prahou jsme museli vzít v potaz terénní členitost Prahy a rovněž hlukovou zátěž. Proto nevyužíváme minimální povolenou výšku, ale volíme takovou, aby byl průlet bezpečný, ale zároveň atraktivní," vysvětlil podplukovník Michal Daněk z velitelství vzdušných sil, který měl na starosti navigační přípravu průletu a koordinaci s německými piloty.
Po průletu nad Prahou obě formace zatočily směr východ a po koordinaci s vojenskými řídícími z letiště Praha-Kbely se vrátily na domovské základny s výjimkou německého A-400MS, který přistál na letišti Václava Havla.
Připomínka každodenní ochrany vzdušného prostoru ČR
Příprava samotného průletu nebyla jednoduchá. Bylo nutné zvážit sebemenší detaily, počínaje jeho trasou, hlukovým zatížením nebo například koordinací s řídícími letového provozu na letišti Praha-Ruzyně. Rovněž bylo nutné získat letové povolení do zakázaného prostoru kolem Pražského hradu.
„V současnosti je velmi obtížné domluvit se spojenci průlety větších formací, protože jsou státy intenzivně zapojeny do plnění operačních úkolů na východním křídle. Proto je nutné zde vyzdvihnout přístup německých kolegů, kteří, tak jak je jejich zvykem, naši akci opět v maximální míře podpořili," uvedl plukovník Michal Kudyn z odboru bojové přípravy velitelství vzdušných sil.
„Pevně věříme, že přelet letounů bude nejen připomínkou toho, že jsme tady k ochraně našeho vzdušného prostoru 24/7, ale také, že půjde o zajímavou podívanou. Doufáme, že nás lidé budou na obloze hledat a že nám bude přát počasí, které je nezbytnou podmínkou provedení průletu Allied Defender," vzkazuje kapitán Španko.
Zdroj článku: Armáda ČR