Tisková zpráva ŘLP popisuje významný krok do budoucnosti bezpilotního letectví

26.02.2024 6 příspěvků

Malé osobní drony jsou v posledních letech oblíbenou zábavou Čechů. Mnozí ale neznají pravidla jejich používání
Malé osobní drony jsou v posledních letech oblíbenou zábavou Čechů. Mnozí ale neznají pravidla jejich používání (Zdroj: European civil aviation conference)

Státní podnik Řízení letového provozu ČR zveřejnil na svých webových stránkách tiskovou zprávu, která, shrnuje dokončený projekt FUTURE, na kterém spolupracoval s Katedrou letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT. Projekt probíhal po dobu 3,5 roku a byl financován ze státních zdrojů v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

„Projekt byl zaměřen na průzkum možností a návrh implementace konceptu U-space v prostředí České republiky. Dosažené výsledky tak významně přispějí k tomu, aby při implementaci U-space byl provoz dronů v českém vzdušném prostoru bezpečný a přínosný,“ uvedlo ŘLP na začátku tiskové zprávy.

Koncept U-space definuje soubor nových služeb řízení letového provozu a specifických postupů, který zahrnuje konvenční leteckou dopravu i provoz bezpilotních letadel. U-space představuje zcela novou kategorii vzdušného prostoru, kde budou právě tyto služby a postupy aplikovány. Jeho účelem je zajištění bezpečného a efektivního přístupu do vzdušného prostoru pro bezpilotní stroje a ostatní účastníky letového provozu.
FUTURE detailně mapuje situaci v České republice a strategické potřeby v oblasti využívání dronů. „Projekt zajistil všechny nezbytné podklady pro možnost praktické implementace U-space a příslušné evropské regulace v České republice,“ uvedl v tiskové zprávě Jakub Kraus, vedoucí Katedry letecké dopravy na ČVUT Fakultě dopravní.

Tisková zpráva prezentuje také výstupy projektu, které zahrnují mimo jiné zahájení prací na prvním testovacím polygonu pro drony v České republice. „V rámci projektu byly vytipovány vhodné lokality s přihlédnutím na omezení negativních dopadů na obyvatele žijící v jejich blízkosti. Vytvořen byl i způsob posouzení žádostí na stanovení prostorů pro provoz dronů včetně zvážení rizik spojených s možností pádu dronu, ale také s potenciální hlukovou zátěží, vizuálním smogem či dopadem na životní prostředí. Hlavním účelem je zamezit provozu dronů, který by měl negativní dopady na obyvatele měst,“ uvádí ŘLP.

Účast ŘLP ČR, s.p. umožnila prozkoumání a otestování možných řešení zobrazování informací o bezpilotním provozu pro potřeby řídících letového provozu. „Výstupy z projektu v současné době plánujeme využít na konstrukci nových řešení. Jedná se o vymezení interakcí mezi U-space a našimi provozními stanovišti či požadavky, které musí splňovat systémy pro zajištění pokročilého provozu dronů,“ uvádí Radek Hodač, vedoucí Kanceláře integrace bezpilotních systémů ŘLP ČR.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Integrace sama pro sebe

27.02.2024 v 12:01 Petr

Opět tolik slov a odstavců, ale informační hodnota? Nulová. Projekt ukázal samoúčelné výstupy. Spousta peněz se utratí, ale výsledkem je v praxi nic. Žádná integrace se stejně nekoná. Drony by takhle bylo možno provozovat opět jen segregovaně od provozu letadel. Představa, že mezi letadly bude souběžně létat provoz dronů je vzdálená a hlavně nepraktická utopie.

Viz ten obří fail v podobě "integrace UAS" v CTR Tuřany. Pokazilo se vše co šlo, ale prezentuje se to jako ohromný úspěch - integrovali jsme drona do CTR hurá! :-))) Přitom mohl letět jen uvnitř striktně omezeného prostoru kam nesměl žádný jiný provoz. 

Odpovědět

Komplikace

28.02.2024 v 7:34 Pavel

Legislativa platná od 1.1.2024 dělá vše pro to aby znepříjemila a co nevíc omezila provoz hoby dronů, i hračky s kamerkou co prakticky nic neukazuje musí býr registrovány, drny do 250 g také a navéc je nutné udělat zkoušky, dále dvě podkladové mapy, kde jedna upravuje zakázané prostory řekněme technického rázu OK letoště a pod, ale jsoou tam i dávno opuštěné vojenské prostory a druhá, která omezuje létání z hlediska ochrany přírody a památkových objektů, pokud tyto mapy pouýijete jako jednotlivé vrstvy zjistíte, že prostoru k létání pro radost je minimum. Upřímně jako milovník horských kol vidím např na Brdech vyježděné kolje obnažené kořeny, a jezdí se pořád, ovšem kdybych tam chtěl vzlétnout s dronem který váží 250 g a kromě rozvířeného vzduchu nic jiného nezpůsobí. tak musím mít povolení z CHKO, ano schluji zákazy letu a vstupu do 1. zon ale to co předvedli letecké institu je je poze šikanózní přístup!

Odpovědět

Vysledky

28.02.2024 v 8:09 Radek

Je fakt, ze takto podane vysledky jsou o nicem. Jake vybaveni musi drony nest, aby byly viditelne pro RLP? Bude nutne rozdeleni dronu do nekolika kategorii, protoze porucha a pad lidem na hlavu je od urcite vahy neprijatelny. Co svetla pro vizualni sledovani a vyhybani? Co zachranny system - treba padak? Od jake vahy bude predepsany? Co zaznamove zarizeni o trajektorii letu? Jak stat bude branit zneuziti dronu pro spiclovani/smirovani?

Odpovědět

Přílišná regulace

28.02.2024 v 13:57 Karel

Zastávám názor, že to úředníci s regulacemi totálně přehnali. Začali zbytečně regulovat i hračky. Drony na dohled operátora nepovažuju za problém. To byly i letecké modely. Problém je spíše s jejich kamerami a s tím souvisejícím narušení soukromí, ale to je jiný problém. 

Co se týká dronů létajících mimo vizuální dohled, preferoval bych, že povinost vyhnout se dronu na bude mít pilot letadla. Jako pilotovi mi při srážce hrozí větší nebezpečí, mám tedy větší motivaci a nechci se spoléhat na to, že se vyhne dron. Navíc co by hoby VFR let často měním směr a výšku letu, i docela prudce, s čímž operátor dronu nemůže počítat. To samozřejmě může i dron, ale u dronů létajících mimo dohled operátora to moc nepředpokládám, neboť se bude jednat nejspíš o "pracovní" lety z bodu A do bodu B. 

Vyhýbání bych preferoval na základě vizuální reference, kdy by mimo dohled operátora letící dron byl zviditelněn blikáním v definované kombinaci barev (například červená a modrá jako u vozidel s předností jízdy).

Problematické by to samozřejmě bylo pro balóny, paraglidy a asi i rogala, možná kluzáky.

Elektronické zviditelnění dronu považuji za doplněk (potřeba hlavně pro vyhýbání dronů mezi sebou), ne za hlavní prostředek k vyhýbání se letadla a dronu.

Nezbytnost elektronického zviditelnění letadla nepovažuju za žádoucí. Vyžaduje to další vybavení na palubě a směřuje to k regulovanému provozu. Vím, že uváděli, že by to mohlo být zajištěno běžnými prostředky, jako jsou mobily a tablety pomocí aplikace, ale to nepovažuju za moc spolehlivé (přehřátí tabletu, jeho zaseknutí, vybití baterky ...). Navíc to pak vede k tomu, že piloti hledí víc na elektronické hračky na palubě místo ven, což u VFR letu považuji za velice nežádoucí.

Odpovědět

RE: Přílišná regulace

28.02.2024 v 15:34 Kuba

Motivace vyhnout se je fajn, ale nejdřív toho drona musím vidět. Můžete být ujištěn že jako pilot mám motivaci vyhnout se čemukoliv co uvidím, i vrabcovi, protože když ho nasaju do turbíny tak je velký problém a vcelku mi je jedno kdo má zrovna přednost podle předpisu :D Mám pár zkušeností sblížení jak s drony tak modely letadel (3metrovej macek v CTR, já za IFR) - takže regulce je na místě a bohužel ve většině případů jsem je uviděl až na poslední chvíli. Takže určitě povinost vyhnout se by měl mít dron, protože letadlo je větší a je lépe vidět. To je prostá logika. A větší drony létající mimo operátora povinně vybavit odpovídači, aby jsme je právě na těch displajích viděli taky... a pak se jim mohli vyhnout včas bez nějakého zkoumání kde to vlastně je.

Odpovědět

RE: RE: Přílišná regulace

28.02.2024 v 16:34 Karel

Zabýval jsem se pouze VFR lety, nikoli IFR lety. S tím mám minimum zkušeností. IFR let v řízeném prostoru je jiná záležitost než VFR v neřízeném prostoru. Nechtěl bych, aby se kvůli dronům vše změnilo na řízené či jinak regulované prostory, aby VFR letadla musela být vybavena dalším povinným vybavením a stále elektronicky sledovatelná.

Viditelnost dronů je samozřejmě základ, ale z pohledu VFR preferuju vizuální před digitální.

Za posledních několik let jsem se s drony ve vzduchu setkával naprosto minimálně a to létám hodně a v nižších výškách. Když už jsem drona potkal, byl hluboko pode mnou, obvykle těsně nad korunami stromů či budovami.

Odpovědět

Přidat komentář