NASA a Joby simulovali rušný provoz eVTOL strojů

27.12.2023

Až 45 eVTOL strojů bylo použito pro simulaci eVTOL provozu v rušném období. Na simulátoru letiště v Dallasu provedly 120 vzletů a přistání.

Stroj společnosti Joby Aviation
Stroj společnosti Joby Aviation (Zdroj: Joby Aviation)

Cílem simulací bylo zjistit, jak jsou současná letiště připravena na nárůst vzdušného provozu, až se v budoucnu masivně rozšíří provoz letounů a dalších strojů s vertikálním vzletem a přistáním. Použité byly aktuální postupy ATC a reálný provoz letiště, simulace se pak konala v centrále NASA pro budoucí lety. Jedná se o dvoupatrový simulátor pro řízení letového provozu, který nabízí 360° projekci.

Simulátor NASA pro řídící letového provozu (Zdroj: NASA)

 

„Předvedli jsme v reálné simulaci jak provoz leteckého taxi může být spolu s klasickým provozem na letišti součástí dnešního vzdušného systému, při použití nástrojů a procedur, které jsou řídícím letového provozu aktuálně k dispozici,“ uvedl Tom Prevot, vedoucí sekce air taxi u Joby. Sama společnost test označila za důležitý krok vpřed směrem ke zvýšené komercializaci air taxi.

Simulace se účastnili i zástupci amerického úřadu pro letectví (FAA) a Asociace řídících letového provozu (NATCA). Další takovéto simulace plánují Joby a NASA na začátek 2024.

Zdroj článku: Flight Global

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář