Ruský Superjet čelí roustoucím problémům s údržbou

30.11.2023 1 příspěvek

Není žádnou novinkou, že ruské letectví prochází krizí především co se týče údržby a servisu letadel. Po ruské invazi na Ukrajinu nejsou dodávány náhradní díly ze Západu a na Rusko jsou uvaleny sankce. Tamní představitelé se sice nechali mnohokrát slyšet, že si vystačí s místní výrobou, jenže poslední dobou vychází najevo více problémů. Další má i Superjet.

SSJ100 zachycený v barvách ruského státního Aeroflotu.
SSJ100 zachycený v barvách ruského státního Aeroflotu. (Zdroj: AP)

Výrobce letadel Jakovlev se během nedávného setkání s ruskými zákonorádci nechal slyšet, že ruští poskytovalé letecké údržby a servisu zvládli prozatím udržovat a opravovat pouhých 20 procent dílů pro regionální letouny Superjet 100.

Zahraniční dodavatelé pro Superjet přestali program podporovat v roce 2022 poté, co byly zavedeny západními zeměmi sankce vůči Moskvě v reakci na invazi. Od té doby byly místní společnosti schopny opravit pouze 178 z 903 dovezených klíčových dílů, jak uvedl právě výrobce Jakovlev. Místním technikům totiž chybí potřebné know-how, ale také originální náhradní díly a součástky, proto je proces pomalejší a ne vždy správný. 

Tamní technici podle výrobce zvládají opravy hydraulických nádrží Superjetu od americké společnosti Parker. Stejně tak údajně udržují a opravují meteorologický radar RD-4000 od firmy Honeywell. Pneumatiky Michelin letounu Superjet byly nahrazeny místními výrobky od barnaulského výrobce YaShZ Avia. 

Jakovlev také uvedl, že aktuálně shání ruské společnosti, které by mohly potenciálně opravit dalších 453 součástí letounu Superjet. Ty měly podle výrobce zatím potvrdit, že jsou schopny provést údržbu 318 z nich, ale zatím nebyly podepsány žádné smlouvy o spolupráci. 

Jakovlev od roku 2011 smontoval celkem 213 letounů Superjet, ale v provozu jich aktuálně zůstává pouze 168. V Rusku létá celkem 145 Superjetů na pravidelných komerčních linkách a dalších 19 je používáno pro vládní nebo soukromé lety. Pouze čtyři letouny SSJ100 provozují zahraniční vlastníci - jde o Thajské královské letectvo a kazašskou vládní organizaci pro národní bezpečnost. 

Celkově ale prozatím zůstává nejasné, jak místní společnosti zasahují do údržby letadel a jak si v tomto ohledu stojí. Největší provozovatel zmíněného letounu například v polovině listopadu potvrdil deníku Aviation Daily, že na 55 ze svých 78 Superjetů nasadil ruské pneumatiky. Zda používá brzdové desky ruské výroby ale nezmínil. 

Podle ruského výrobce také flotila letounů navzdory chybějícím originálním postupům v opravách a údržbách zaznamenala v roce 2022 rekordní celkový nálet, který činil více než 254 000 hodin. Ruské aerolinky v té době nasazovaly letouny SSJ100 na mezinárodní trasy kvůli omezením, které byly uvaleny na jejich pronajatá letadla západní výroby. Ve třetím čtvrtletí roku 2023 se však měsíční míra využití těchto letounů začala snižovat. 

 

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Problémy?

01.12.2023 v 20:04 OA

Superjet byl od svého vzniku, dávno před sankcemi, jedním z nejhorších letadel nejen posledních desetiletí. Zastaralý byl už při vzletu a nikdy nedosáhl smysluplně nízké úrovně poruchovosti. Počet hlášených nouzových situací během letu připadající na tento letoun v Rusku samotném pravděpodobně mnohonásobně převyšoval součet všech takových situaci všech ostatních letadel všech typů na celém světě dohromady (!!) za dané období, i před krizí a COVIDem. Osobně se mi těžko představuje, že to může být ještě horší. Z provozu pak vyplynuly další problémy, jako zjevně závadná konstrukce podvozku, nebo nedostecna ochrana elektrických komponent. 

Odpovědět

Přidat komentář