Agentura Reuters uvedla, že Boeing novinku oznámil poprvé ve středu svým zaměstnancům, následně také na sociálních sítích. FAA provedla potřebnou inspekci a autorizaci, čímž umožnila zahájení certifikačních letových testů nového MAX 10.
Letecké společnosti už tento stroj vyhlížejí na trhu déle, než se původně čekalo. Celý program nabral zpoždění v roce 2019, kdy byl odložen po havárii dvou letadel 737 MAX 8. Boeing se tak věnoval recertifikaci právě této předchozí verze.
V roce 2022 přišly další komplikace kvůli obavám z toho, že se certifikace neobejde bez instalace systému EICAS. Výrobce ale získal výjimku a tuto modernizaci mohl odložit.
The 737-10 has been cleared by the FAA to begin certification flight testing, a significant milestone as we work to get the airplane certified to enter passenger service. ✈️ pic.twitter.com/iVZlYmyf3i
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) November 22, 2023
Testovací lety byly zahájeny v roce 2021 a MAX 10 jich učinil více než čtyři sta s náletem přibližně tisíc letových hodin.
V současné době se předpokládá, že letoun bude certifikován v roce 2024, nicméně FAA ujistil, že se tak stane pouze v případě, kdy letoun bude vyhovovat bezpečnostním regulím.
Agentura Reuters také uvedla, že podle společnosti Southwest Airlines bude menší varianta 737 MAX 7 certifikována v dubnu 2024 a předpokládané datum uvedení do provozu by mělo být na podzim.
Boeing zaznamenal úspěch také na letošním dubajském leteckém veletrhu, kde získal téměř 300 objednávek letadel, včetně 45 objednávek varianty MAX od společnosti SunExpress a 20 od společnosti Ethiopian Airlines.
Program 737 MAX se u leteckých společností postupem času osvědčil a stal se alternativou k letadlům Airbusu A320neo. MAX 10 přímo konkuruje středně velkému A321neo a nabízí místa až pro 230 cestujících.