Air Force One není konkrétní letadlo, jak si někteří lidé myslí, nýbrž označení pro jakýkoliv letoun nebo vrtulník amerického letectva, který právě v tu dobu přepravuje úřadujícího prezidenta Spojených států amerických. Ačkoli se s tímto označením nejčastěji spojují dva ikonické stroje typu Boeing 747, historie prezidentské letecké dopravy sahá mnohem dál. Již Theodore Roosevelt se okolo roku 1910 proletěl v letadle bratří Wrightů. Pravidelné využívání prezidentských letadel začalo až za druhé světové války. Začátkem čtyřicátých let byl do provozu zařazen čtyřmotorový vrtulový Douglas DC-4 (verze C-54C Skymaster), jehož služeb využíval prezident Franklin Roosevelt. Zhruba o pět let později přichází na scénu modernější stroj Douglas DC-6 (verze VC-118 Liftmaster) pro přepravu H. Trumana.
Poválečná éra přinesla výrazné změny v prezidentské letecké dopravě. Byla založena tzv. Prezidentská letecká kancelář a do provozu se dostaly modernější stroje. Na základě incidentu v 50. letech minulého století, kdy došlo v USA k záměně komerčního letadla s prezidentským speciálem se pro rozlišení vytvořil dnes již velmi známý volací znak – Air Force One. Prvním letadlem, které se skutečně proslavilo pod tímto označením, byl Boeing B707 (služebního označení VC-137C Stratoliner) pro tehdejšího prezidenta J.F. Kennedyho. Tento stroj se stal symbolem prezidentské moci a byl využíván po několik desetiletí, prakticky až do konce dvacátého století. Během této doby se Air Force One stal nejen dopravním prostředkem, ale také létajícím Bílým domem, vybaveným nejmodernější technikou a zabezpečením proti jakémukoliv útoku.
Boeing 747 jako vhodný kandidát
V roce 1990 přešla tamní administrativa George Bushe staršího na větší typ letounů, což přineslo nejen větší komfort a prostor na palubě, ale také inovace v podobě moderních bezpečnostních systémů, vybavení interiérů a širšího operačního rádiusu v případě potřeby. Šlo o speciálně upravenou (salónní) verzi revolučního letounu Boeing B747-200B, která byla zařazena do služeb vzdušných sil USA jako Boeing VC-25A v počtu dvou kusů. Zmíněné dva stroje jsou v aktivním provozu dodnes s registračním číslem 28000 a 29000. Výše zmíněná dvě Jumba, která aktuálně přepravují prezidenta Spojených států, byla vybrána pro tyto účely po vítězství nad modelem DC-10 od výrobce McDonnell Douglas. S odkazem na nedostatky v kapacitě, rostoucí náklady na údržbu a zastarávající díly, si americké letectvo objednalo dva nové stroje Boeing B747-8i (Boeing VC-25B), které nahradí „dvoustovky“ vyrobené v Everettu ve státě Washington.
Vybraná letadla pro tento program nikdy nebyla používána komerční leteckou společností. Byla původně postavena pro ruskou aerolinku Transaero, která zkrachovala před jejich dodáním, což vedlo k jejich uskladnění v Kalifornii. Díky tomu, že byla téměř nevyužita, se stala ideální volbou pro americké letectvo hledající náhradu za stárnoucí letadla 747-200. Nyní jsou tyto boeingy přestavovány v zařízení Boeingu v Texasu, přičemž detaily přestavby jsou z bezpečnostních důvodů utajovány. Prozatím se očekává, že nový model nabídne výrazná vylepšení, včetně nižší spotřeby paliva a prodlouženého doletu zhruba o 1 000 námořních mil.
Proces úprav je v plném proudu a Boeing najímá pracovníky včetně mechaniků a manažerů výrobní linky. Nové letouny budou vybaveny aktualizovanými verzemi klíčových funkcí svého předchůdce. Cílem je zajistit bezpečné velitelské centrum schopné neomezeného letu díky doplňování paliva za letu (čím disponují i nynější prezidentské speciály 747) a možnost přistání na různých letištích s minimálním vybavením. Součástí současných i budoucích letounů jsou samozřejmě neprůstřelná skla v oknech nebo třeba štít, jenž chrání proti radiačnímu ozáření nebo elektromagnetickému pulsu.
Každé letadlo má nabídnout přes 4 tisíce čtverečních stop podlahového prostoru, včetně konferenční a jídelní místnosti, soukromého apartmánu pro prezidenta, kancelářských prostor pro vedení, a dokonce i zdravotnického zařízení uzpůsobeného pro okamžitý operační zákrok. Letadla budou vybavena pokročilými komunikačními technologiemi s možností rušit nechtěný signál a dvěma kuchyněmi schopnými připravit 100 jídel najednou.
Změna designu a zpoždění dodávky letounů
Nový image letadel VC-25B, podporovaný staronovým prezidentem USA Donaldem Trumpem, přináší několik změn oproti původnímu návrhu vytvořenému za dob Kennedyů. Mezi hlavní rozdíly nové verze VC-25B oproti stávající VC-25A patří značně tmavší odstín modré barvy na spodní polovině trupu spolu s červeným pruhem, který má po celém obvodu rozdělovat zmíněnou modrou barvu vespodu a bílou barvu na horní části letadla. Na směrovce již bude pouze vyobrazena zvětšená americká vlajka, navíc bez modrého pruhu na náběžné hraně kormidla. Úpravy mají, podle Trumpa, znázorňovat silnější a krásnější vlastenecké barvy Spojených států.
Dodání nových letadel se oproti původním plánům zpozdilo. První letoun měl zahájit testovací lety v dubnu 2024, ale termín byl posunut. Projekt čelil řadě zpoždění kvůli technickým problémům, chybám v návrhu elektroinstalace apod. Podle nejnovějších zpráv se první let nového letadla odkládá na březen 2026. Velitelství pro leteckou mobilitu spolu s Vojenskou kanceláří Bílého domu určí, kdy letouny dosáhnou operační schopnosti. Stále se očekává, že obě letadla budou dodána do roku 2028, přičemž vyřazené modely by měly být umístěny do muzeí. A jaký máte názor na nový styl Air Force One vy? Podělte se o něj s námi v komentářích, budeme se těšit.
Zdroje: Breaking Defense, The White House, Boeing, Prima Zoom, Simple Flying