Klesá zájem o Airbusy A319neo

07.08.2023

Podobně jako kdysi model A318, i letouny řady A319neo čeká zřejmě brzký konec. Většina společností totiž sahá po větších sourozencích, které jsou ekonomicky výhodnější. Jednou z takových aerolinek je i Spirit Airlines.

Airbus Spirit Airlines
Airbus Spirit Airlines (Zdroj: JetPhotos.com)

Společnost Spirit Airlines ve zprávě o finančních výsledcích za druhý kvartál oznámila, že již nemá zájem o dodávku Airbusu A319neo, namísto toho bude chtít od stejného výrobce větší verzi A321neo. Původní objednávka pro Airbus znamenala až 30 % veškerých zakázek na tento stroj. Spirit zprávu uvedl na konci července, kdy podepsal dodatek ke smlouvě o nákupu z řady A320NEO. Hlavním obsahem bylo rozložení dodávek letadel mezi roky 2025 a 2029, což francouzskému výrobci dává oproti původnímu plánu více času na dokončení. Ve stejné zprávě také americký ultra-low cost dopravce uvedl nezájem o letouny A319. 

Podle Airbusu čísla nevyřízených dodávek klesla z 92 na 61 strojů, dochází tak k spekulacím, zda si na sebe program A319 dokáže vydělat, nebo jestli půjde o jeho konec. Evropský výrobce dodal v průběhu minulého měsíce pouze jeden tento stroj pro Tibet Airlines. 

Celý průběh trochu připomíná příběh řady A318, vůbec nejmenšího člena proudového letadla od Airbusu. Ten přišel na trh později než jeho větší bratři a prodejně se nikdy úplně neprosadil. Je na něj evidováno pouhých 80 objednávek, poslední kus byl dodán v listopadu 2018. Z 80 dodaných letounů jich zůstává v provozu v roce 2023 pouze 24. Pro komerční užití je využívá Air France (4) a rumunský TAROM (2). Zbylých 18 kusů je konfigurováno jako privátní letouny pro korporace.

Stroje z řady A318 dnes létají spíše jako business jety (Zdroj: Global Jet)

 

A319 tedy zřejmě doplatí na trend, kdy aerolinky sahají po větších letadlech. A to například kvůli nedostatku jednotlivých slotů na letištích, kvůli kterým menší stroje nepřináší zisk, který by si letecké společnosti přály. A319 má navíc konkurenci v podobě A220, se kterou se může měřit v kapacitě cestujících. V čem už se ale měřit nemůže, je spotřeba paliva (především kvůli hmotnosti) a také počtu objednaných kusů. Jen pro porovnání, Airbus nyní eviduje více než 800 zakázek na modernější A220. 

Mluvčí Airbusu uvedl v odpovědi pro AeroTime, že typ A319 si vede velmi dobře na letištích se stiženými podmínkami, jako je příliš horké nebo horské prostředí, krátké přistávací dráhy vyžadující strmější sestup či vzlet. Dodal také, že jsou ale zavázáni dodávat pouze letadla, které jejich zákazníci vyžadují. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář