Global Airlines: Změní leteckou dopravu?

09.09.2023

Název jak z béčkového amerického filmu, ale tiskových konferencí již mnoho. To jsou Global Airlines, britská společnost, jejíž úctyhodný plán je dát druhý život několika airbusům A380.

Airbus A380 v barvách Global Airlines
Airbus A380 v barvách Global Airlines (Zdroj: Airdatanews.com)

Život ikonického stroje Airbus A380 je velmi turbulentní. I když výroba letounu již skončila a během pandemie Covid-19 se jeho uživatelé v reakci na dramatické snížení poptávky po létání předháněly v jeho uzemňování, je možné, že „superjumbo“ nakonec chytí druhý dech. Nejen, že mnoho z jeho uživatelů podstatnou část své „třistaosmdesátkové“ flotily reaktivovalo, objevily se i společnosti, které začaly využívat stroje tzv. z druhé ruky.

Jejich nejznámějším představitelem byly dříve maltské Hifly, dceřiná společnost stejnojmenné portugalské aerolinky. Tento dopravce získal do své flotily stroj registrace 9H-MIP vyrobený v roce 2006, jehož prvním uživatelem byly Singapore Airlines. Z flotily asijské společnosti byl vyřazen v roce 2017, aby se po roce dostal do služeb Hifly. U těch dostal jedinečný kabát související s kampaní na ochranu korálových útesů. Během více než dvouletého působení tento stroj dosáhl zajímavých rekordů.

Tak například jde o první „třistaosmdesátku“, která přistála v Portugalsku (domovské zemi Hifly) nebo byla nasazována na nejdelší vnitrostátní linku mezi Paříží a ostrovem Réunion, coby francouzským zámořským územím. Dalších zajímavých rekordů stroj dosáhl během pandemie Covidu-19, kdy například vykonal náročnou humanitární cestu kolem světa. Během čtyř dni uletěl přes 31 tisíc kilometrů a ve vzduchu strávil necelých 34 hodin. Jeho cesta vedla z Portugalska přes Čínu či Dominikánskou republiku. Jedná se také o první stroj typu Airbus A380, který byl konvertován do nákladní verze. A opět se tak stalo během světové pandemie, která natolik poznamenala letectví i svět jako takový.

Promo akce nového dopravce (Zdroj: headforpoints.com)

(Ne)předvídatelné Global Airlines na scéně

Ambiciózní projekt britské společnosti Global Airlines vznikl ještě v době hlubokého „kovidu“, 13. července 2021. Aktuálním cílem dopravce je spojit od jara příštího roku londýnský Gatwick s americkými městy New York a Los Angeles. A to vše prostřednictvím minimálně čtyř Airbusů A380 takzvaně z druhé ruky, na jejichž palubách by cestující měli dostávat prémiové služby. Pasažéři si budou moci vybrat ze tří tříd (ekonomické, obchodní a první) a všechny stroje by měly mít kapacitu 471 sedaček.

Aerolinky tak vstupují na více než horký trh, jehož podstatnou část drží velcí hráči. Ti také nabízejí kompletní a dostatečně širokou paletu služeb, zaměřující se na ekonomicky smýšlející cestující, na ty, kteří si chtějí dopřát „o kapku více luxusu“ i na ty, kteří se nebojí za letenku zaplatit opravdu vysoké sumy. Global Airlines tak čeká nelehký úkol, jelikož vydobýt (a hlavně udržet) si svou pozici na tomto nelehkém trhu, bude velmi obtížné. Zakladatel a CEO firmy James Asquith je však přesvědčen, že cestující jsou již unavení úrovní služeb, které poskytují soudobé aerolinky, a proto chce cestujícím dopřát péči, kterou jinde nebudou moci zažít. Otázkou je, jak bude nastavena cenová politika Global Airlines, což je zejména v dnešní době velmi senzitivní záležitost.

Na druhou stranu je nutné zmínit, že celý projekt od počátku provází řada pochybností a otazníků, a to zejména v otázce jeho financování. Aerolinky by měly mít k dispozici „pro začátek“ kapitál ve výši nejméně 60 milionů dolarů, který poskytl James Asquith anebo šejk Juma bin Dalmook Al Maktou, člen dubajské vládnoucí rodiny. 

Zakladatel Global Airlines James Asquith (Zdroj: Nationworld.com)

Návrat zlatých časů létání?

Ano, tak přesně hovoří o svém budoucím působení v letecké dopravě ambiciózní dopravce, jehož strategický plán počítá výhledově s provozem 15 až 20 letadel (čímž by se stala jedním z jejich největších provozovatelů) a letů do spousty nových destinací. To vše má doplnit jedinečný zážitek na palubě.

Za vším vedle zmiňovaného Jamese Asquitha, mimo jiné zakladatele společnosti Holiday Swap, stojí také bývalá ředitelka pro styk se zákazníky společnosti Rolls-Royce, bývalý CEO leteckého serveru Aerotime, ředitel komunikace britského úřadu pro civilní letectví anebo bývalý vysoký manažer letiště Londýn-City. Jen čas a budoucnost ukáže, jak se jim bude dařit. Nicméně nových dopravců, kteří se v uplynulých letech snažily prorazit na transatlantickém trhu bylo mnoho a také mnoho z nich skončilo neslavně. A právě Velká Británie je v tomto případě zářným příkladem, jelikož podobně ambiciózní projekty flyPop či Hans Airways velkou díru na trhu (prozatím) neudělaly.

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář