Rusko prodloužilo životnost An-148

27.06.2023

Ruský letecký úřad reaguje na sankce certifikováním starších letadel. A to i těch, které v Rusku vyrobené nebyly.

Rusko prodloužilo životnost An-148
Rusko prodloužilo životnost An-148 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ruský letecký úřad Rosaviatsia ve středu prodloužil kvůli západním sankcním životnost stroji Antonov An-148 z 10 na 30 let. Úřad to oznámil v pátek na oficiálním profilu ruské sociální sítě VKontaktke. Ve vyjádření uvedl, že postupoval v „přísném souladu“ s regulacemi a mezinárodními postupy.

Ačkoliv letadlo nese jméno Antonov, tedy ukrajinského výrobce letadel, jednalo se o společný program obou zemí. Některé zdroje uvádí, že až 70 % konstrukce bylo vyrobeno právě v Rusku, konkrétně v továrně ve Voroněži. S vypuknutím války se ale spolupráce přerušila. Stroje na ruském území pak přešly do správy divize Iljušin společnosti United Aircraft, která pracovala na zmíněné recertifikaci. 

Antonov An-148 ruského ministerstva obrany (Zdroj: valka.cz)

 

Rosaviatsia uvedla, že Iljušin má jakožto výrobce letadel ke správě An-148 „silné kompetence“ a že před certifikací byl letoun zhodnocen v rámci programu kontroly stáří, s přihlédnutím k dostupným dokumentům Antonovu. 

Antonov An-148 je letadlo určené pro regionální dopravu. Pojme až 89 cestujících a čtyři členy posádky a dolet slibuje mezi 1 200 a 3 950 km, v závislosti na jejich počtu. Vyrábí se už téměř 20 let a za tu dobu prošlo několika úpravami. Dnes jej využívá už jen ruské ministerstvo obrany, vnitrostátní dopravce Angara Airlines a státní aerolinky Kuby a Severní Koreji. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář