FAA certifikovala další air taxi

27.06.2023

Americký úřad pro letectví udělil základní licenci německé společnosti Lilium Jet. Ta je tak první s americkou i evropskou certifikací.

FAA certifikovala další air taxi
FAA certifikovala další air taxi (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dosud FAA udělila základ pro certifikaci G1 pouze dvěma americkým strojům – Archer Midnight a Joby JAS4-1. V pondělí ji dostal i Lilium Jet, který se tak stal prvním evropským soupeřem na americké půdě. Firma z Mnichova je tak první společností věnující se air taxi průmyslu, která má požehnání jak od EASA, tak FAA.

Model stroje Lilum (Zdroj: Lilium)

 

„(Certifikace) je velký krok k našemu cíli, brzké certifikaci letounu na klíčových trzích a podpoře celosvětového nasazení do provozu,“ uvedl technický ředitel firmy Alastair McIntosh. „Jsme vděční, že jsme našli skvělé partnery k elektrifikaci nebes na obou stranách Velké louže. Nyní bude následovat obodobí, kdy Lilium spoelčně s EASA bude dodávat data FAA, aby (certifikát) G-1 byl vydán pro veřejnou konzultaci.“

eVTOL stroj od Lilium je ve vývoji více jak půl dekády. Menší model poprvé spatřil světlo světa v roce 2017, kdy měl první testovací let, o dva roky později už ale společnost otestovala plnohodnotný model, který má unést krom pilota šest cestujících. Letoun určený pro meziměstské cestování má dvě pevná křídla (jedno velké zadní a menší, podobně jako formule, na nose), které jsou osazeny 36 malými elektromotory v průduchách. Ty se mohou sklopit až do kolmého úhlu tak, aby stroj mohl vertikálně vzlétnout a přistát, při letu ale budou v horizontální poloze jako u konvenčních letadel. Tento design sice znamená nižší efektivitu při vznášení, ovšem výměnou za nižší hlučnost a efektivitu v cestovním režimu. První model má mít při letové rychlosti až 300 km/h dolet 200 km, společnost nicméně cílí na vzdálenost 500 km. Šéf společnosti Klaus Roewe vidí nasazení do ostrého provozu v roce 2025, což ale může být velmi optimistické. FAA je totiž známa svým želvím tempem práce, což dokládá i fakt, že Archer i Joby na plnohodnotnou licenci čekají dva roky. 

Detail sklopného motoru na pevném křídle (Zdroj: Lilium)

 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

VTOL stroje


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář