Olympiáda v Paříži bude zřejmě ráj eVTOL strojů

23.06.2023 2 příspěvky

Elektrická letadla s vertikálním pohybem jsou důležitým krokem k funkčnímu aerotaxi uprostřed světových metropolí. V Paříži se chce hned předvést několik výrobců.

Olympiáda v Paříži bude zřejmě ráj eVTOL strojů
Olympiáda v Paříži bude zřejmě ráj eVTOL strojů (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ve čtvrtek jsme psali o záměru společnosti Volocopter na vybudování tří linkových a dvou vyhlídkových tras v Paříži už během letních olmypijských her v příštím roce. Do souboje o město s Eiffelovou věží se ale přihlásil i čínský výrobce eVTOL strojů AutoFlight, rekordman v délce letu.

Stejně jako Volocopter, i AutoFlight oznámil na pařížském aerosalonu podpis memoranda s místním provozovatelem letišť Groupe ADP. Společnost chce během olympiády a paralympiády provádět experimentální lety stroje Prosperity 1 z letiště Pontoise. Stroj aktuálně drží světový rekord v délce letu, když v roce 2021 urazil vzdálenost 250 km na jedno nabití a toto číslo hodlá v budoucnu ještě navýšit. Společnost chce plně spolupracovat s EASA na certifikaci pro Evropu, přesunula tak vývojový tým do německého Augsburgu a do role jeho šéfa umístila bývalého manažera Airbusu Marka Henninga. Úplné komerční nasazení se v Asii očekává v roce 2025.

Interiér Prosperity 1 (Zdroj: AutoFlight)

Prosperity 1 pojme krom pilota tři cestující (specifikace mluví i o čtyřech) a slibuje cestovní rychlost přes 200 km/h při hlučnosti pouhých 65 decibelů. Rozpětí křídel má být 14,5 m, délka 11,6 metrů a maximální vzletová hmotnost rovné dvě tuny. Baterie má mít kapacitu 160 kWh. V Paříži firma poprvé naplno ukázala i interiér letounu. Ten navrhl Frank Stephenson, světově uznávaný automobilový designer, jenž stojí za luxusními vozy jako Ferrari F430 a FXX, McLarenem P1 a BMW X5, ale i Fiatem 500 nebo Mini. 

„Navrhování interiéru Prosperity 1 byla úžasná cesta,“ uvedl Stephenson. “Našim cílem bylo vytovřit prostředí, které evokuje pocit bezpečí, komfortu a inovace. Vítajícího interiéru bylo dosaženo použitím organických tvarů, nových soft-touch materiálů a chytrého systému ambientního osvětlení.“ 

Frank Stephenson pózuje u jednoho ze „svých“ McLarenů (Zdroj: AKO Technical)

 

 

Dosažení velkého zájmu o letoun má pomoci i realtivně nízká pořizovací cena okolo 3,2 milionu korun. Ředitel společnosti Tian Yu uvedl, že společnost už má stovky objednávek, včetně třeba singaporské společnosti EvFly. Stroj má v budoucnu mít i cargo verzi s označením Carryall. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

VTOL stroje


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Ráj?

27.06.2023 v 7:13 Radek

Spíš to bude testovací zóna. Volocopter pro 1 pilota a 1 cestujícího není žádný převrat (malý dolet), ani nějaká velká efektivita - drahý taxi pro jednoho zákazníka. Nic většího reálně nemají, jen krásné plány.

Autoflight už vypadá zajímavě, měl by uvézt pilota a až tři cestující, co z toho je ale realita a co jen plán (až budou lepší baterky), to už nám Číňané neřeknou. Jasné je, že bez pilota to Francouzi do vzduchu nepustí.

Odpovědět

RE: Ráj?

27.06.2023 v 16:09 igi

aka bude cena za "jazdu" na tom volocopteri z Le Bourget do De Gaulle?

Odpovědět

Přidat komentář