Společnost Lockheed Martin očekává že 5. generace stíhaček F-35 bude potřebovat o 20-30 % více chlazení, než má současná generace. Uvedla to jako hlavní vývojovou prioritu na pařížském aerosalonu, a to i přes to, že americké letectvo nechce nový motor.
Potřeba přepracovaného chlazení vychází z toho, že současný systém je na hranici svých sil a do budoucna může přinést nárůst ve výdajích na servis až o 38 miliard dolarů. Lockheed chce na jednání v září prosadit nový systém pro kontrolu výkonu a teplot (zkráceně PTMS), včetně osazení letounu novými motory.
„Zjednodušeně, chci to (nový motor a chlazení) všechno,“ vyjádřil se v Paříži jasně viceprezident Lockheed Martin pro letectví Greg Ulmer. „Lidé a firmy navrhují řešení pro něco, co ještě nebylo definováno. Pojďme nejdřív pochopit jaké jsou požadavky a pak můžeme získat co nejlepší procento (nárůstu chlazení).“
Ulmer si je ale vědom, že dosáhnout toho bude běh na dlouhou trať. „Nechci zatím vyřazovat žádné možnosti, k tomu je ještě dlouhá cesta. Máme pravděpodobně tak 2-3 roky, pak budeme muset začít dělat pevná rozhodnutí.“
Jedno z řešení představil v Paříži britská firma Collins Aerospace. Jejich systém EPACS by měl nabídnout až 2,5x větší chladící výkon než současný systém. Firma uvedla, že by měla být schopna systém vyrábět už příští rok.