Ultralehký letoun Belmont Patino DW 200 získal letos v půlce dubna povolení k provozu od německého úřadu LSG Büro. Tento celokovový ultralight by se mohl v budoucnu stát zajímavou alternativou i pro piloty v tuzemsku.
Ačkoliv výrobce tento stroj na AERO ve Friedrichshafenu představil už v roce 2018, od německého úřadu dostal povolení teprve nedávno a informaci zveřejnil během letošního ročníku veletrhu. Za zdržením stálo zejména narušení dodávky součástek kvůli pandemii koronaviru. Lotyšská firma, kterou v roce 2017 založil pilot Juris Libmanis a která je registrována i v českém obchodním rejstříku coby BELMONT AERO CZ, si od této německé certifikace slibuje otevřené dveře pro expanzi do zbytku Evropy.
DW200 je dvousedadlový celokovový dolnoplošník s řiditelným příďovým podvozkem. Pohonná jednotka v nejlevnějším provedení letadla je stokoňový Rotax 912 ULS s na zemi stavitelnou trojlistou vrtulí z kompozitu. Belmont ale také nabízí provedení DW200 s Rotaxem 912iS, Rotaxem 914 a UL 350is.
Cena nového letadla v základním vybavení začíná na 96 000 euro, další informace najdete na stránkách výrobce.
Specifikace Belomontu Patino DW 200
Vzletová hmotnost: 600 kg
Prázdná hmotnost bez padáku: 295 kg
Délka vzletu (do 15 m) ze zpevněné plochy: 166 m
Délka vzletu (do 15 m) z nezpevněné plochy 175 m
Maximální rychlost při horizontálním letu: 225 km/h
Maximální stoupavost při maximální vzletové hmotnosti: 5,8 m/s
Pádová rychlost s klapkami: 66 km/h
Pádová rychlost bez klapek: 73 km/h
Objem palivových nádrží: 120 l
Šířka kabiny: 1,105 m
Maximální hmotnost zavazadel v kabině: 15 kg
Maximální hmotnost zavazadel v každém křídle: 20 kg
Mě většina dnešních ULLa připadá stejných ... motor stejný, avionika stejná ....takže maximálně rozdíl jestli sedět vedle sebe na za sebou a jestli celokov nebo karbon ....
Avioniku si zvyčajne volí zákazník, najpopulárnejšie sú ale glass cockpity od Dynonu a Garminu, pretože konkurencia proste zaostáva. A ak vám pripadá taký Savage Norden stejný ako Shark, a 80hp Rotax 912UL stejný ako 160hp Rotax 916, tak chyba bude skôr vo vás.
Na druhú stranu pri dnešnom množstve rôznych GA konštrukcií je skoro nemožné postaviť nové lietadlo, ktoré by sa nepodobalo na niečo už existujúce.
Myslím, že kolega to myslel v jisté nadsázce. Pokud se v neděli podíváme po letištích, tak opravdu 80% přítomných ultralightů vypadá velmi podobně. Rotaxů 915, nebo dokonce 916 tam moc neuvidíte, Savagí také moc nelétá - mnoho ultralehkých pilotů chce létat rychleji, než 200 a za 9 l :-)!
Samozřejmě, je pořád relativně dost Tuláků a Zodiaků. tyhle stroje vypadají jinak.
Letadelko je to pekne a vykonne. Jen nechapu tech 20 kg zavazadel v kazdem kridle (kazde polovine kridla?). To do kazde pulky kridla muzete zamknout kufr? A Kam, krdilo je dost tenke a na fotkach nic takoveho videt neni. Paliva je v kridle 120 l, to neodpovida. Na strankach vyrobce je totez bez vysvetleni.