Čeští letci absolvovali výcvik na vrtulníky Venom a Viper pod vedením námořní pěchoty

11.04.2023

Čeští letci absolvovali výcvik na vrtulníky Venom a Viper pod vedením námořní pěchoty
Čeští letci absolvovali výcvik na vrtulníky Venom a Viper pod vedením námořní pěchoty (Zdroj: Aeroweb.cz)

Česká vláda se v roce 2019 rozhodla pro nákup platformy H-1, která by měla nahradit aktuálně využívané armádní vrtulníky řady Mil. V souvislosti s tím bylo nezbytné připravit vojenský personál na příchod nových strojů, proto byla vyslána skupina posádek a techniků na výcvikový kurz HMLAT-330.

Čeští armádní piloti a mechanici byly od července 2022 nasazeni u výcvikové letky lehkých útočných vrtulníků námořní pěchoty (HMLAT-303). V rámci jejich pobytu absolvovali na vrtulnících AH-1Z Viper a UH-1Y Venom identické kurzy a praktické výcviky jakými prochází jejich kolegové z americké námořní pěchoty.

Na počátku kurzu piloti docházeli na teoretické semináře, které byly zakončené testy. Následoval praktický výcvik na simulátoru a později ve vrtulníku.

Letoví instruktoři české piloty seznámili nejprve se základními letovými manévry, následně výcvik pokračoval složitějšími úkoly. V rámci osnov české letce neminuly lety dle pravidel IFR, lety s brýlemi pro noční vidění, úkoly zaměřené na slétanost ve formaci, lety v nízkých výškách i nácviky přepravy nákladu a osob za pomoci palubního jeřábu. Vyvrcholením kurzu byly lety s ostrou municí, při kterých letci pálili na pozemní cíle kanonem a neřízenými raketami.

„Výcvik byl náročný. Vrtulníky platformy H-1 jsou klasické koncepce, to znamená s jedním hlavním nosným rotorem a vyrovnávacím rotorem, čímž veškerá podobnost s vrtulníky řady Mi končí. Největší rozdíly jsou v moderním multifunkčním displeji (takzvaný full glass cockpit), levotočivém nosném rotoru a lyžinovém podvozku,“ uvedl pro iDnes Marcel Kica, velitel výcvikové skupiny H-1. „Spolupráce s americkými kolegy byla na velmi vysoké úrovni, instruktoři dělali maximum pro předání všech svých znalostí a zkušeností našim pilotům v nadstandardním rozsahu. Při výcviku byl jejich přístup spíše na úrovni kolegů, nikoliv učitel-žák, neboť si uvědomovali, že s létáním nezačínají, ale že se jedná o přeškolovací výcvik, který přizpůsobovali jejich potřebám,“ dusal Kica.

Kromě běžných postupů vojáci trénovali také nouzové situace včetně opuštění vrtulníku a přežití na vodní hladině. „Výcvik, který český tým absolvoval, mu poskytl základní znalosti pro létání a údržbu těchto strojů, aby byl vybavený základními dovednostmi, které ulehčí přechod na taktický výcvik s vlastní flotilou vrtulníků,“ uvedl podplukovník Mark Koval, velící důstojník HMLAT-303.

Výcvik českých armádních pilotů zakončil slavnostní ceremoniál, který se konal 9. února na Námořní letecké základně Patuxent River v Marylandu.
Výcvik českých armádních pilotů zakončil slavnostní ceremoniál, který se konal 9. února na Námořní letecké základně Patuxent River v Marylandu.

Po návratu na svou domovskou základnu v Náměšti nad Oslavou budou piloti a technici pokračovat v dalším školení a výcviku pod vedením odborníků ze společností Bell a Pinnacle Solutions. Následně budou takto vyškolení příslušníci armády předávat své zkušenosti svým kolegům. První vrtulníky Venom a Viper by měla náměšťská základna obdržet v rámci mezivládní smlouvy mezi ČR a USA během letošního jara.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář