Představitelé společnosti Aero Vodochody Aerospace a státního podniku LOM Praha včera podepsali kontrakt na dodávku čtyř proudových letounů L-39NG. Letouny poslouží během základních a pokročilých výcviků pilotů Vzdušných sil Armády České republiky, nicméně se s nimi počítá také pro výcvik pilotů dalších zemí v programu NATO Flight Training Europe (NFTE). Součástí smlouvy je i pozáruční podpora či vybavení. První letadlo by mělo být dle smluvního ujednání dodáno nejpozději do 28 měsíců.
„Výborné zkušenosti a pozitivní zpětná vazba od domácích uživatelů jsou vždy tou nejlepší referencí pro každého výrobce, proto je státní podnik LOM Praha pro nás velmi důležitý zákazník. Velice si ceníme toho, že piloti Armády České republiky budou pokračovat ve výcviku na našich letounech L-39NG v Centru leteckého výcviku, který provozuje LOM Praha,“ uvádí v tiskové zprávě Viktor Sotona, prezident Aera Vodochody.
„Důvodem pořízení L-39NG je zajištění kontinuity výcviku pilotů taktického letectva na podzvukových strojích ve výcvikovém centru státního podniku. Stávajícím Albatrosům L-39C, které provozuje Centrum leteckého výcviku LOM Praha již osmnáct let, končí technická životnost. Pořízení nových letounů je zároveň výrazem podpory a spolupráce v rámci českého obranného průmyslu,“ uvedl v tiskovém vyjádření Jiří Protiva, ředitel státního podniku LOM Praha.
Kromě letounů poskytne Aero státnímu podniku LOM Praha speciální a výškovou výstroj, prostředky pro přežití, úvodní výcvik pilotů a pozemního personálu, pozemní vybavení, počáteční sady náhradních dílů a spotřebního materiálu, systémy pro plánování a rozbor letů a pozemní výcvikový systém. Součástí kontraktu je opční ujednání na dodávku dalších čtyř letounů.
„Jsem rád, že došlo k podpisu smlouvy na pořízení nových proudových letounů L-39NG, která zajistí plnohodnotné pokračování taktického výcviku pilotů Armády České republiky, tímto krokem zároveň podporujeme český obranný průmysl,“ řekl v tiskovém vyjádření František Šulc, 1. náměstek ministryně obrany.
Nové letouny budou využity pro základní, pokračovací a základní bojový výcvik, při kterém se vojenští pilot učí principům použití proudových letounů během bojových akcí. Pořizované letouny budou primárně sloužit pilotům tuzemských vzdušných sil, ale počítá se také s výcvikem pilotů z partnerských států v programu NATO Flight Training Europe (NFTE), v rámci něhož bylo pardubické Centrum leteckého výcviku již certifikováno jako jeden z prvních dvou schválených kampusů v Evropě.
Letoun L-39NG získal letos typovou certifikaci bez omezení. Aero Vodochody jej tak může prodávat do celého světa. Uzavřelo již několik kontraktů a další dohody jsou v jednání.