Nedělní podvečer poznamenala pozemní nehoda, při níž došlo v areálu hořovického letiště ke srážce automobilu s ultralehkým letounem. Havárie se stala v místě křížení silnice s pojížděcí dráhou letiště.
Vlivem střetu s projíždějícím automobilem utrpěl pilot letounu poranění dolní končetiny. Muž byl přivolanými záchranáři na místě ošetřen a transportován do hořovické nemocnice.
„Před 18. hodinou došlo na letišti Hořovice ke střetu letadla, které popojíždělo po dráze, s osobním automobilem Škoda Superb, který jel po silnici z Hořovic na Tlustice. Padesátiletý pilot letadla měl dechovou zkoušku negativní. Šestatřicetiletý řidič automobilu měl pozitivní orientační test na drogy a policisté navíc zjistili, že má vysloven zákaz řízení,“ řekla policejní mluvčí Vlasta Suchánková. Z fotografií místa nehody, které zveřejnil server Novinky.cz, je zřejmý rozsah poškození letounu i automobilu.
Okolnosti a příčinu nehody nyní vyšetřuje policie ve spolupráci s leteckými komisaři.
Pro určení míry zavinění bude asi podstatné zařazení ploch (katastr nemovitostí, stavební úřad). Zda šlo o provozní plochu letiště, přes kterou přejíždějí auta (přednost mají letadla) nebo o silnici, kterou přejíždějí letadla (přednost silničních vozidel). Na mapce v Databázi letišť je dráha zobrazená jako nepřerušená, zatímco silnice končí a znovu začíná u dráhy.
V mojí Databázi (letošní i loňské) je na mapce jasně vidět práh dráhy 06 až cca 200 m od sitlnice. V textu je pak uvedeno: "Práh dráhy posunut za silnici - nepřelétávat níže než 15 m!"
Při pojíždění je možné křížit silnici, která je samozřejmě nepřerušená.
Obávám se, že v tomto případě je to celkem jasné. Žádná dopravní značka přednosti v jízdě letadlu ani z jedné strany není, ani označení křižovatky, tzn., že tam žádná není a projíždějící vyfetlík neměl ani tušení, co může očekávat. Lze se jen domýšlet, vzhledem k naměřené hladině chemického vylepšení krevního oběhu v těle řidiče, jaká byla míra jeho překvapení, když do něj na silnici narazilo oranžový letadlo...
Za zmínku ještě stojí, a to je na celém asi nejzajímavější, že STEJNÝ pilot, na STEJNÉM místě a ve STEJNÉM letadle havaroval již před čtyřmi lety, výsledek byl velmi podobný - poškozené auto, letadlo na kaši. Hold, nikdo nejsme dokonalý a někdo prostě potřebuje těch pokusů víc, někomu to stačí jednou..
Každopádně je to trochu past. Informace, že RWY, sloužící v tomto místě jako TWY, je přerušena silnicí, je zmíněna pouze jednou větou na str. 10 Letištního řádu v čl. 2.3.1. odst.5). "Přejíždění silnice letadly pouze v místě křížení VPD 07/25 se silnicí Hořovice-Tlustice,nebo po paralelní pojezdové dráze". V Databázi letišť není o této podstatné skutečnosti, která zásadně mění obecná pravidla o pojíždění, ani slovo. Naopak dráha je zde zakreslena jako průběžná a silnice jako přerušená. Tím neomlouvám pilota, který byl zřejmě místní, a zdejší specifika znal. Pro přespolního pilota získání této informace vyžaduje opravdu pečlivé studium letištního řádu, aby si této jediné věty všiml. A ani zde není upozornění na povinnost dát přednost silničním vozidlům, to je nutno si odvodit.
V Polsku bylo letiste, kde podobnou situaci silnice/RWY "vyřešili" svodidlama okolo silnice-rozumějte na RWY, kolmo k ose z každé strany Te silnice. Uz si nevzpomínám, kde to je(možná bylo:).
Co si mám myslet o "pilotovi", který má na letadle přeškrtnutý symbol dravého ptáka a vyznačeny tři zřejmě úspěšné likvidace? Že to je stejný vymaštěnec, jako ten automobilista. A informace o tom, že jde o jeho druhou nehodu na stejném místě a za stejných okolností, je-li pravdivá, mi k tomu docela pasuje. S takovým člověkem bych se na letišti, ani ve vzduchu potkat nechtěl. Co kdyby si mne spletl s ptákem...