Britské Královské letectvo (RAF) nedávno provedlo testovací let, při kterém bylo použito 100% syntetické palivo avgas. Syntetický benzin by v případě jeho používání v britském letectvu mohl snížit uhlíkovou stopu o 80-90 % na jeden let.
RAF na projektu syntetického paliva pracuje s firmou Zero Petroleum a společně se jim povedlo zapsat se do Guinnessovy knihy rekordů po tom, co provedli první let s kompletně syntetickým palivem s ultralehkým letounem Ikarus C42.
Ještě před samotným letem, kdy probíhalo testování paliva na motoru Rotax se ukázalo, že motor běží při nižší teplotě, než je tomu u fosilního paliva, což by mohlo pozitivně ovlivnit jeho životnost. Dokonce ani měření výrobce motoru, ani pozorování testovacího pilota neukázaly žádné rozdíly ve výkonu a chování pohonné jednotky.
Syntetické palivo UL91 se vyrábí extrakci vodíku z vody a uhlíku z atmosférického oxidu uhličitého. Samozřejmostí je také výroba pomocí obnovitelných zdrojů energie a pro jeho použití nebylo třeba pohonnou jednotku jakkoliv upravovat.
RAF se tak tímto palivem blíží ke svému cílí, kdy chce do roku 2025 vytvořit první uhlíkově neutrální leteckou základnu a do roku 2040 být zcela bez uhlíkové stopy.
Tak ještě zajistit přijatelné výrobní náklady a minimalizovat dopady na životní prostředí, a budoucnost zážehového spalovacího motoru je zajištěna. Pokud to má energetickou hustotu srovnatelnou nebo dokonce stejnou jako benzín, perspektivní zdroj energie pro dopravní prostředky zajištěn.
z toho popisu som pochopil, ze palivo sa vyraba priamo z vody/vzduchu za pouzitia energie. Cena paliva potom bude zavisiet od ceny energie - na to budu dufam mysliet aj zakonodarci.
Suhlasim ze SAF vyzera ako najschodnejsia cesta. Aj som to pisal uz skor, ale zopar diskuterov to asi cez cervene oci nepostrehlo lebo som si dovolil upresnovat predsudky o bateriach :))
Tomu palivu rikaji "Zero Petroleum's synthetic UL91", ale cena se ani nahodou nezminuje (pravdepodobne je to laboratorni vytvor, kde litr muze stat stejne jako plna nadrz, anebo taky vic)
Jste si jisti, ze litr bude levnejsi nez napr litr slivovice? Ta je taky "zero petroleum fuel" de facto, pokud by se prepalila 4krat na 95% :)
Igi, mezi nami, ktere baterio-predsudky mate presne na mysli: ty o energeticke hustote, trvanlivosti, tepelne stalosti, hmotnosti, nebo cene? Diky.
bolo to o poziaroch ;) tie ostatne veci som myslim ani neriesil, ked debata nedokaze vstrebat ani jednoduchu statistiku o poziaroch
lacnejsie to v dohladnej dobe urcite nebude. Otazne je o kolko to bude drahsie, a ci sa narast ceny da aspon trochu kompenzovat napr. znizenim dani (preto som hovoril o zakonodarcoch).
Diky za odpoved. Vyvracel jste ale "predsudek", ktery nikdo nemel. Nikdo netvrdil, ze to vybuchuje stejne casto nebo casteji, jako hori benzinova auta, ale ty nasledky a likvidace jsou neporovnatelne horsi...
Zpet, k tomuto clanku: Teticka wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon-neutral_fuel
In 2010, a team of process chemists led by Heather Willauer of the U.S. Navy, estimates that 100 megawatts of electricity can produce 160 cubic metres (41,000 US gal) of jet fuel per day and shipboard production from nuclear power would cost about $1,600 per cubic metre ($6/US gal). While that was about twice the petroleum fuel cost in 2010....
Cili dvojnasobna cena oproti beznemu ropnemu palivu (v US stoji gasoline $3/US gal), a to je prekvapive blizko. Hmm nechame se prekvapit, s cim chemicti technologove prijdou.
dvojnasobok ceny je naozaj dost blizko (dik za odkaz, ja som nikde konkretne cislo nenasiel). Berme do uvahy ze za "carbon neutral" sa povazuju aj paliva vyrobene z pouzitych rastlinnych olejov a kadejakeho ineho sajrajtu.
Spravne to namiesat a hadam sa dostaneme na cenu, ktora nebude az tak boliet. A zoberieme vietor z plachiet bojovnikom za klimu v style navrat to jaskyne.
No opatrne s tim branim vetru z plachet lidem z ropne jeskyne. Tenhle vypocet pocita s cenou nuklearni energie v US ktera je pakatel proti nasim cenam. (oni se tam dokonce bavi o zlomcich US centu za kWH, cili 20 haleru). Cili v nasich podminkach tohle palivo by stalo mnohonasobne vic, dokonce i kdyby se pouzivala treba nocni vetrna elektrina kdyz ji nikdo nechce, tezko nekdo bude stavet vetrniky aby prodaval za 0.20Kc/kWh.
Taky jsem pochopil, ze to je zatim jen teoreticky vypocet, takhle efektivne to zatim nikdo nevyrabi, takze realita bude spis horsi, zalezi jestli o hodne nebo jen o trosku.
Je to rozhodne jeste dlouha cesta, nemusela by ale byt slepa, zvlaste pokud se ropne palivo hodne zdrazi ;)
tak jedna vec je cena elektriny, ktora je vysledok politiky, a druha vec je cena elektriny na ktoru sa realne technicky vieme dostat.
Frantici si to s tym zatvaranim atomiek uz rozmysleli, v nemecku sa zatial len tisko a opatrne zamyslaju, ci to odstavenie nebola chyba. Jedneho dna sa ukaze, ze na riesenie klimy je potrebna elektrina co najlacnejsia, nie naopak. Sice sa dovtedy premrha kopec casu a penazi, ale ked sa minu vsetky zle riesenia, ostane iba to dobre.
Luftwaffe létala na syntetické palivo ve velkém v letech 1943 - 1945. Vlastně jediným problémem byly časté výpadky výroby, způsobované 8. Leteckou armádou USAAF.
Za z 80% syntetické palivo by se dala považovat i naše česká míchanice BiBoLi, benzín - benzol (Odpad při výrobě koksu) - líh (Už před ruhou světovou v BIO kvalitě, totiž bramborový.)
Luftwaffe létala a wehrmach jezdil na palivo vyráběné hydrogenací hnědého uhlí - proces, který byl energeticky náročný a zdaleka ne CO2 neutrální, spíše naopak produkoval velké množství tepla a CO2.
Svatým grálem dnešních syntetických paliv je výroba z CO2 a vody s využitím obnovitelné energie. Trochu jiná chemie a pokud se to povede ve velkém a levně, tak je zachráněna budoucnost spalovacích motorů :-)