Tým Rolls-Royce ACCEL oznámil, že jejich letoun Spirit of Innovation se právě stal nejrychlejším plně elektrickým letadlem na světě. Rychlostní rekordy přitom překonal s výrazným náskokem před svými předchůdci.
Elektrifikace letectví čelí mnoha výzvám. Existuje celá řada projektů, které slibují v blízké budoucnosti dodávku plně elektrických letadel, přičemž se škála příslibů line od cvičných letounů až po menší dopravní letouny se 4 až 19 sedadly.
Spirit of Innovation je výsledkem projektu společnosti Rolls-Royce. Letoun uskutečnil svůj první let v plně elektrické konfiguraci loni v září.
Podle společnosti Rolls-Royce a týmu ACCEL, který tento projekt provozuje, si Spirit of Innovation aktuálně vydobyl své místo v historii letectví, a to ziskem hned třech rekordů, které byly předloženy Mezinárodní letecké federaci (FAI).
Spirit of Innovation překonal stávající rychlostní rekord pro plně elektrická letadla s průměrnou rychlostí 555,9 km/h na vzádlenost 3 kilometrů, což je působivé vzhledem k předchozímu rekordu, který byl na stejnou vzdálenost pomalejší o 213,04 km/h. Letoun také zaznamenal průměrnou rychlost 532,1 km/h na 15 kilometrů. Maximální rychlost, které Spirit of Innovation dosáhl během testování, byla 623 km/h. Spirit of Innovation nakonec překonal i rekord v nejrychlejším stoupání do 3 000 metrů s časem 202 sekund. Jeho elektrického předchůdce tak překonal o 60 sekund.
Zmiňovaným předchozím držitelem rekordu byl Siemens eAircraft, který využívá konstrukce letounu Extra 330.
Spirit of Innovation je elektrifikovaným závodním speciálem, který se účastnil například Air Race v americkém Renu. Proti svému bratříčkovi se spalovacím motorem má sadu elektromotorů o výkonu 400 kW (535 koní) a čistší aerodynamickou kapotáž. Rolls-Royce uvádí, že technologie, kterou využívá, pokud jde o ukládání baterií a distribuci energie, odpovídá například eVTOL a dalším současným plně elektrickým projektům.
Rozdil v rychlosti mezi elektrickou a spalovaci verzi zase tak velky :-)
Drak letounu je modifikovany drak letounu Sharp Nemesis NXT ktery letal s motorem Lycoming TIO-540-NXT (350 hp / 260 kW). Jestli jsem "googloval" spravne tak s timto motorem dosahoval pri zavodech Reno rychlosti 655 km/h a nejvyssi rychlost ktere dosahl bylo 669 km/h.
Me by spis zajimaly detaily pouzite baterie. Na Wiki pisou kapacitu 216 kWh a hmotnost baterie 1 350 kg. Pro porovnani - MTOM Nemesis NXT se spalovacim motorem je 1 180 kg a prazdna hmotnost je 810 kg.
To si nemyslim, ze pro ten rekord tam meli pres tunu baterek.
Rekord merili na 3km a 15 km, tzn 20 vterin a cca 2 minuty na plny plyn (pardon, na plny potenciometr :), plus nejaky vzlet, zrychlovani. (Dolu uz to pada samo)
400kW*(rekneme)5 minut/60 = 33kWh, plus nejake ztraty, takze ja myslim, ze by to bylo proveditelne se ctvrtinovou hmotnosti baterek pro tech par minut. LiPoly v modelu se da taky vybit relativne bezpecne za 3 minuty proudem 20C
No, takhle uplne jednoduche to neni - odebirat vykon 400 kW z 33 kWh baterie by asi nebylo uplne bezpecne :-)
Trochu jsem "googloval"...
Zda se, ze Accel ma baterii slozenou z 6 480 Li-Ion clanku. Bohuzel jsem nenasel presne udaje o typu clanku ale podle vseho jde pravdepodobne o nejake 18650, +-3 000 mAh - neco jako Sony VTC6. Baterie ma hmotnost 450-475 kg (nasel jsem dva udaje) z toho samotne clanky nejakych 300 kg. Nom. kapacita je cca. 72 kWh.
A jak rikam, dnesni eletkricke modely litaji relativne bezpecne s proudy pres 20C (vybijeci proud v A 20x vetsi nez kapacita v Ah, cili vicemene vybito za 3 minuty a nevybuchnou). Takze ciste kvuli tomu vykonu na par minut by ta kapacita mohla byt i mensi. Taky bude par minut na plny kotel trvat, nez naberou takovou obrovskou rychlost, proto nejspis potrebuji vetsi kapacitu, ne kvuli kratkodobemu odberu 400kW. Pokud by tedy cele zrychlovani a pak to mereni trvalu 6 minut, tak maji proud 10C a to je hluboko pod moznostmi dnesnich baterek.