Oblast mezilidská:
* instruktor má vždycky pravdu (pokud náhodou ne, a dáte mu to znát, uvádíte ho do rozpaků, protože na to přišel jistě chviličku před tím, než jste vyslovili první hlásku)
* od instruktora uvedeného do rozpaků nic dobrého neočekávejte
* nebraňte se létat se všemi instruktory, víc hlav víc ví
* nepřemlouvejte svého instruktora , všechno má svůj čas
* choďte na pivo se svými instruktory, je zdravé
* instruktoři mají příležitost se s Vámi zmrzačit, vy proto máte příležitost se s nimi třeba opít
* nakrmte své instruktory, hladový instruktor kouše
* nechte instruktora při dlouhodobém letu občas řídit, jinak bude blinkat!
* hovořte často se svým instruktorem, uklidní ho to
* mějte rády své instruktory, ale neříkejte jim to
Oblast letová:
* je zdravější se do zatáček dívat
* sledujte chyby svých kolegů
* při vybírání pádů tlačte
* na pilu netlačte
* na přípravách nehlučte a vyprávění zážitků nechte k pivu
* za letu nemyslete jen na svou blondýnku
* dbejte správné životosprávy, spěte, jezte, chlastejte, ale nefetujte
* nelétejte po okruhu v protisměru
* známá pravda, že pokud kulička neopustí kabinu, let probíhá normálně, je z metodického hlediska přežitá
* pravdivost rčení, že pokud pilot přežil, lze let považovat za úspěšný, můžeme hodnotit až s časovým odstupem, (ještě ne během výběhu).
* ať se již děje cokoliv, řiďte, od toho tam jste
* necítíte-li se ve své kůži, přenechte letové pořadí kůži kamaráda
* na okruhu překvapí Urban, kterého jsme dříve neviděli
* nepopulární mytí náběžek pochopíme, když nevychází dokluz
* dorazí-li při vzletu knipl několikrát do krajních poloh, dorazil zřejmě i vítr do maximálních limitů
* statisticky se s počtem provedených vzletů zvyšuje naděje na průšvih, zároveň se však, ku podivu, s počtem odlétaných sezón snižuje
* nelétejte do mraků, stejný nápad jistě dostal již někdo před Vámi
* chcete-li si jenom pokecat, nemluvte přes mikrofon
* přistání klapne, nezamění-li se klapky
* ať již děláte v letadle cokoli, nechte ho letět
* mají-li Vaše myšlenky zpoždění za vývojem situace, létejte pomaleji
* nevysunutím podvozku na úrovni „T“ již klouzák nezvýšíte
* ztráta orientace není důvodem k panice, zřejmě jsme dosud v Evropě
* je rozumné si všimnout, že i počasí se může změnit
* přistání na cizím letišti vždycky nemusí vyloučit pokračování v letu
Oblast technická:
* nerozumíte-li něčemu, neopravujte to
* nemažte válečky navijáku tlustou vrstvou vazelíny, navijákař se namaže i jinak
* když už přece jenom něco rozbijete, rozhodně se podělte o své dojmy s ostatními
* baterku za hlavou instruktora je vhodnější zajistit
* nevyčištěná kabina kazí dojem z letu
* vypadne-li za letu ovladač radiostanice z kniplu, je vhodnější použít ten druhý, než hledat ten vypadlý
Přeji všem pilotním žákům vhodné počasí, bezproblémovou techniku a velké, moc velké lidské pochopení ostatních zúčastněných. Doma, na letišti, v práci, ve škole a prostě všude, kde se plachtaři vyskytují. Hlavně je ale stále potřeba: Létat!