Budu mluvit o benzínovém, dvoutaktním, vzduchem chlazeném motoru Solo 210, který je použit v mé motorové krosně jako pohonná jednotka. Pro lepší chlazení a také stabilitu je uložen hlavou dolů. Je vybaven laděným výfukem s dotlumovačem, který zajišťuje výborný výkon a také splňuje přísné hlukové normy. Jeho výkon je asi 17 PS při 6000 ot/min. Palivo používám benzín Natural 95 a olej ELF plně syntetický.
Jako u každého dvoutaktu dochází při spalování směsi k vytváření karbonu a jeho usazování v motoru. Částečně tomu můžeme předejít zvolením vhodného oleje a seřízením, ale vyhnout se tomu úplně nelze.
Příznaky zanesení dekompresního kanálku jsou lehce rozpoznatelné, startér začne mít problém přetočit vrtuli přes horní úvrať motoru. (tedy pokud nemáte pouze slabou baterii) Zpočátku pomůže když před startem otočíme vrtulí proti směru otáčení motoru tak, aby byl píst v dolní úvrati. Tím dáme motoru šanci překonat švihem odpor který je způsoben větší kompresí. A dostáváme se k tomu nač nám vlastně dekompresní kanálek slouží. Zjednodušeně řečeno při zdvihu pístu odejde tímto kanálkem část stlačovaného vzduchu, tím snížíme kompresi a pro start potřebujeme mnohem méně síly.
Jak tedy na jeho vyčištění a kde vůbec je? Nachází se kousek nad výfukovým kanálem a má průměr jen pár milimetrů, tudíž k jeho zanesení dochází poměrně brzy. Abychom se k němu dostali musíme demontovat hlavu válce. Tedy odmontovat laminátový kryt karburátoru a startéru, odpojit zapalovací svíčku a vytočit šest inbusových šroubů. Předtím je ale nutné podložit válec, neboť k hlavě je připevněn silentblok, který je spojen s laminátovým korpusem – zády a sejmutím hlavy by došlo ke klesnutí motoru. Silentblok k hlavě je prošroubován skz a k jeho povolení bychom museli demontovat nádrž, to ale nebude nutné. Stačí hlavu odklopit a mezi ni a válec vložit rozpěrku – nejlépe dřevěnou. Potom už se pohodlně dostaneme ke kanálku a pročistíme ho. Nejlépe je odstranit „špunt“ špičkou ocelového šábru, nebo drátu a potom měkčím drátkem kanálek protáhneme až do výfuku.Pozor ale na poškození povrchu válce! Pokud by byl kanál natvrdo zanešen je možný k němu ještě přístup shora, kde je ve válci opět malý imbus a po jeho vytočení se do něj dostanete . Po konzultaci s výrobcem jsem byl ubezpečen že těsnění mezi hlavou a válcem je trvanlivé a pokud nedojde k jeho mechanickému poškození lze ho znovu použít. Před zpětnou montáží je samozřejmostí očistit hlavu a píst od karbonu, přičemž je nutno mít píst v horní úvrati aby nedošlo k napadání nečistot do kanálů. Dotažení hlavy provedeme pomocí momentového klíče, šrouby přitahujeme do kříže silou 15 kg.
Někde na sletu jsem slyšel, že se dá také kanálek provizorně „prošťournout“ přes otvor na svíčku. Pouze ze zvědavosti jsem se zkusil kouknout a teoreticky by to asi šlo, za předpokladu že máte dobré světlo, oči a delší ocelový drát. Je totiž šikmo dolů přímo naproti svíčce, myslím ale že pokud jste aspoň trochu zruční a máte dvě hodinky času, je lepší zvolit první variantu. Váš motor vám za to bude jistě vděčný a odmění se vám bezproblémovými starty.