Asi vás nepřekvapí, že nejvýše položená letiště světa je nutné hledat v zemích s vysokými pohořími. Proto v žebříčku top 10 je hned šest čínských, tři bolívijské a jeden peruánský aeroport. Rozdíl mezi nejníže a nejvýše položeným letištěm v první třicítce je 1 500 metrů a v této skupině bychom vedle Číny nalezli také letiště v zemích Jižní Ameriky, po jednom z Nepálu, USA, Mexiku a Indii. Mohlo by se zdát, že většina z nich jsou menší letiště pro malá letadla, ale opak je často pravdou. Řada z nich je schopna přijímat i „velká“ dopravní letadla.
Nejvýše položené Tao-čcheng Ja-ting
Nejvýše položeným letištěm světa je teprve v roce 2013 otevřené čínské letiště Tao-čcheng Ja-ting (v anglické transkripci Daocheng Yading), které se nachází na jihozápadě provincie S‘-čchuan, na horké půdě tibetského autonomního regionu asi 60 kilometrů od města Tao-čcheng. Leží ve výšce 4 411 metrů nad mořem (!) a jeho výstavba stála čtvrt miliardy dolarů, které Čína investovala v rámci obnovy chátrajících regionálních letišť. Vedle zvýšení počtu turistů zjednodušilo nové letiště zejména spojení s centrem provincie Čcheng-tu. Před jeho otevřením byla jedinou variantou dvoudenní cesta autobusem, od roku 2013 trvá cesta hodinu.
Letiště disponuje jedinou, více než čtyřkilometrovou vzletovou a přistávací dráhou a atypicky řešeným terminálem (připomíná mimozemskou kosmickou loď – létající talíř) se dvěma nástupními mosty. Jeho roční kapacita je dle zdrojů 280 000 cestujících a prý se počítá s jejím navýšením až na půl milionu. Díky pravidelným letům společností Air China, China Southern Airlines, Xiamen Airlines, China Express Airlines a Sichuan Airlines je spojeno s Čcheng-tu, Kantonem a městy Kchang-ting, Chang-čou, Čchung-čching a Si-an. Kvůli ztíženým podmínkám jsou však pravidelné lety provozovány zejména v letní sezoně. V zimě je zde zpravidla velké množství sněhu. Nicméně každý let závisí na počasí a pravidelné linky jsou tak často upravovány.
Pro zajímavost ještě uvedu, že otevřením Daocheng Yading Airport se na druhé místo mezi nejvýše položenými aeroporty dostalo jiné čínské letiště, Qamdo Bamda Airport. To je vedle své polohy, i když je „až“ druhé, zajímavé také tím, že disponuje nejdelší vzletovou a přistávací drahou sloužící primárně k civilním účelům na světě. Její délka dosahuje neuvěřitelných 5 500 metrů a je tak například o kilometr a půl delší než dráha mnichovského letiště.
El Alto International Airport v Bolívii
V žebříčku top 5 nejvýše položených letišť s civilním provozem na světě bychom první letiště ležící mimo Čínu nalezli na samém chvostu – tedy pátém místě. Oním letištěm je bolívijské El Alto International Airport, které se nachází ve výšce 4 062 metrů. Díky skutečnosti, že obsluhuje de facto hlavní město země, jde o nejvýše položené letiště s mezinárodním provozem na světě. Vzniklo v první polovině 20. století a v 60. letech bylo modernizováno. Jde o státní letiště s kombinovaným civilním a vojenským provozem. V současné době jej využívá devět dopravců a cestující se z něj mohou dostat do necelé dvacítky destinací včetně amerického Washingtonu D. C.
Letiště El Alto nabízí standardní služby. Disponuje dvěma drahami, z nichž ta hlavní s délkou 4 kilometry umožňuje vzhledem k výšce bezproblémový provoz letadlům standardní velikosti. Nicméně stroje velikosti Boeing 747 zde přistát nemohou. Přesto zde jak americký, tak evropský výrobce dopravních letadel své novinky pravidelně testují. Jednou z méně známých zajímavostí je fakt, že svůj současný název letiště získalo až v roce 1999, jelikož do té doby se jmenovalo po americkém prezidentovi Johnu F. Kennedymu, tedy stejně, jako známější aeroport v New Yorku.
Proslulé Tenzing-Hillary Airport
Zřejmě nejznámějším vysoko položeným letištěm světa je Tenzing-Hillary Airport v nepálské Lukle. Díky místu, kde je položené, bylo v roce 2010 zvoleno nejnebezpečnějším aeroportem vůbec. Nachází se ve výšce „pouhých“ – v porovnání s ostatními letišti - 2 845 metrů (pouhých, v porovnání s ostatními), je obklopeno vysokými štíty hor a často se zde mění počasí. Patří do skupiny tzv. altiportů (více níže, tedy horských letišť, která disponují pouze malou drahou.
Nejen jeho poloha a poslání, ale i jeho historie je zajímavá. Založeno bylo v roce 1964, a to z popudu samotného Edmuda Hillaryho, který pro něj zajistil místo i financování. Stalo se hybnou, silou v rozvoji regionu a zejména zjednodušilo život místním, když se několikatýdenní cesta do Káthmándú zkrátila na minimum. V 90. letech se objevily plány na vybudování alternativního letiště. Nic se však neuskutečnilo a veškeré úsilí bylo vloženo do rozvoje letiště v Lukle. Dělníci vybudovali nový terminál a zrekonstruovali dráhu. V roce 2008, tedy v roce úmrtí Sira Hillaryho, získalo letiště jeho jméno a jméno jeho neméně slavného šerpy Tenzinga Norgaye.
Protože je zde výchozí bod pro cesty do základního tábora pod Mount Everestem, je vyhledávaným místem turistů. Je však také hlavní branou do oblasti, skrz kterou proudí veškeré zboží a vybavení, které místní potřebují k běžnému životu. Turisté, ale i místní obyvatelé mohou využít několika denních pravidelných letů do Káthmándú, které nabízí čtyři dopravci. Podle dostupných údajů prošlo místním maličkým terminálem asi 120 000 cestujících v roce 2016.
Jediná dráha letiště je dlouhá 527 metrů a je z kopce. Operovat zde tak mohou pouze helikoptéry či malá vrtulová letadla, například v Československu a později v Česku vyráběný typ L 410 či letouny typu Dornier Do 228 a DHC-6 Twin Otter. Přestože místní letecký úřad má speciální nároky na piloty, kteří letiště využívají, je i tak často místem nehod. Ta poslední se zde udála v roce 2017 a právě stroji české výroby. Při nezdařeném přistání letu společnosti Summit Air číslo 409 ve ztížených povětrnostních podmínkách zemřel v Lukle kapitán a první důstojník. Z tří osob na palubě přežila pouze letuška.
Evropa a Amerika při zemi
Ač se na území Evropy i Severní Ameriky nacházejí také vysoká pohoří, letiště s civilním pravidelným provozem bychom zde hledali těžko. Jedním z důvodů může být například na rozdíl o Asie fakt, že ve vysoko položených oblastech nežije tolik obyvatel a zároveň je jednodušší odlehlé oblasti obsluhovat jiným způsoby dopravy.
Až na 39. místě žebříčku se nalézá nejvýše položené severoamerické komerční letiště s pravidelným provozem, nevelké Telluride Regional Airport. Leží ve výšce 2 767 metrů a disponuje jednou drahou s délkou lehce přes dva kilometry. I když zde v historii pravidelně přistávaly stroje DHC-7 Dash 7, DHC-8 Dash 8 či Embrear EMB-120 Brasilia, dnes je jediná pravidelná linka do Denveru obsluhována čtyřikrát denně malým Pilatusem PC-12 pro devět cestujících v barvách Boutique Air.
Jak je patrné z mnoha fotografií, není pro piloty jakéhokoliv stroje jednoduché na místním letišti přistát. Z jedné strany je obklopeno horskými masivy, na druhé straně dráhy je pak prudký sráz. Díky své výšce je aeroport také místem, kde výrobci menších obchodních letadel testují své novinky. Stránky letiště uvádějí, že mezi klienty patřily například producenti Gulfstream, Bombarider či Honda jet.
V Evropě bychom žádné výše položené letiště s pravidelným provozem, které by sneslo porovnání s ostatními, nenašli. I tak je zde však řada aeroportů, která leží v neobvyklých výškách, nicméně slouží pouze soukromým letům malých letounů. Ve Francii se pro podobné letiště vžil název altiport. Nacházejí se v horském terénu především v oblasti Alp a vyznačují se krátkou stoupající drahou. Vzhledem ke ztíženým podmínkám vyžadují letecké úřady od pilotů speciální kvalifikaci.
Nejznámějším představitelem francouzských alitportů je letiště Courchevel, které se nachází v oblíbeném středisku zimních sportů. Disponuje jednou půlkilometrovou drahou, která stoupá podobně jako v Lukle do kopce. Vedle malých letounů jej využívají zpravidla helikoptéry, a jak jsem již zmínil výše, pakliže zde chce někdo přistát, musí projít speciálním školením. V žebříčku nejnebezpečnějších letiště světa podle televize History Channel obsadilo sedmé místo.
Je zajímavé, že v 80. letech minulého století měl díky společnost Tyrolean altiport svou pravidelnou linku. Obsluhovaly ji například stroje Dash 7 schopné startu a přistání na krátkých drahách. Dnes jedinou bázovanou společností v Courchevelu jsou aerolinky Alpine Airlines. U nich si můžete zakoupit let například do Curychu, Nice, Svatého Mořice či Ženevy. Nicméně nejde o standardní pravidelné linky. Dle internetových stránek letiště je zde největší provoz zejména během zimní sezony, kdy zde proběhem asi 6 000 pohybů.