Pětaosmdesátiletý pilot se vydal 9. června se svým Tecnamem z letiště Hořovice k letu do nedalekého Rakovníka, kde se toho dne konal letecký den 100 let na českém nebi. Letoun registrace OK-NDB s pilotem a další osobou na palubě vzlétl krátce po čtvrt na deset a o deset minut později se již chystal k přistání v destinaci.
„Podle schváleného uspořádání prostoru letiště byla RWY09L/27R uzavřena vytýčením bílých křížů na obou koncích. NOTAMem byla vydána navigační výstraha na konání akce a nutnost koordinovat přílet letadel s pokyny stanoviště poskytování informací,“ uvádí okolnosti leteckého dne v Rakovníku závěrečná zpráva vyšetřovatelů z ÚZPLN.
S dispečerem na stanovišti Rakovník Radio se pilot Tecnamu spojil před půl desátou. Podle výpovědi dispečera, jinak držitele průkazu ATPL(A), byla pilotovi předána informace o dráze 09 pravé v užívání, pravých okruzích, lokálním QNH 1012 a uzavření dráhy 09 levá.
O chvíli později se Tecnam doslova prohnal kovovým hrazením oddělujícím provozní plochu letiště a – v tu chvíli naštěstí prázdný – prostor pro diváky na uzavřené dráze 09L. Že se v tu chvíli nikomu nic v letadle ani na zemi nestalo, lze považovat za štěstí.
Na letadle bylo po jeho zastavení znát poškození vrtule, která navíc při srážce s kovovým hrazením „odhodila“ plůtky tak, že poškodily náběžné hrany obou polovin křídla. „Vzhledem ke strukturálnímu poškození obou polovin křídla bude nutná oprava držitelem STC a schválení oprav výrobcem letadla. Proto byla událost překvalifikována na leteckou nehodu,“ vysvětluje závěrečná zpráva. Letadlo bylo rovněž poškozeno na spodní části motorového krytu a na výškovce – vše v důsledku střetu stroje s hrazením.
Chyba nebo ignorance?
Proč se relativně klidné přípravy na letecký den rázem proměnily v dějiště letecké nehody, bylo předmětem následujícího vyšetřování. Dispečer Radio vypověděl, že všechna letadla na finále obdržela informaci o přízemním větru a volnosti dráhy 09R. „Pilot letounu OK-NDB polohu ‚finále‘ nenahlásil, a jelikož jsem v době jeho přistání poskytoval informace k pojíždění a parkování letounům na provozní ploše, které přistály před ním, samotný letoun na finále dráhy 09L jsem nezaregistroval. Všiml jsem si ho až ve fázi výběhu po přistání, kdy projel oplocením západní stojánky. V té chvíli měl již vypnutý motor,“ doplnil svá předchozí slova dispečer Radio.
Co ke svému počínání řekl sám pilot, jinak zkušený letec s více než dvěma a půl tisíci hodinami na kontě? „Obdržel jsem povolení pokračovat do polohy po větru pravého okruhu dráhy 09. Po průletu 3. a 4. zatáčky jsem prováděl přiblížení na dráhu 09. Zde jsem udělal chybu a z původního sestupu na dráhu 09R jsem odbočil na 09L, která byla uzavřená. V druhé polovině výběhu jsem narazil na překážku, která byla na dráze.“
Tedy posuďte sami. Pilot informaci o uzavřené dráze 09L obdržel, což sám potvrdil. Příslušná dráha k tomu byla vyznačena symbolem uzavření, tedy bílým křížem, který byl podle závěrů vyšetřovatelů v zorném poli zrakového vnímání pilota. To, co sám pilot označuje jako svou „chybu“, se z pohledu vyšetřovatelů jeví jako prosté nerespektování řady známých informací.
Podobná „ignorance“ – možná nechtěná či z nervozity – by se snad dala pochopit u začínajícího letce, ale u zkušeného pilota je celá událost zarážející. Zda svou roli při „přehlédnutí“ bílého kříže mohlo sehrát například oslnění sluncem, případně k „přeslechnutí“ přispěl další provoz ve vzduchu či radiový provoz na frekvenci, zpráva nezmiňuje.
Co se stalo?
- Stanoviště poskytování informací v provozní době letiště poskytovalo známému provozu – přilétávajícím letadlům informace, ze kterých byly zřejmé okolnosti provozní situace na LKRK.
- Protože pilot nerespektoval předávané informace a značku nepoužitelnosti na konci RWY09L, dráha letu ve fázi rozpočtu na přistání směřovala do prostoru provozní plochy letiště, kde byl na uzavřené RWY09L vyhrazen prostor pro diváky.
- Osoba poskytující informace nestihla upozornit pilota na nebezpečí výstrahou.
- V průběhu dojezdu pilot již nezabránil nárazu do překážky.
- Příčinou letecké nehody bylo nerespektování informací ve fázi přistání, jehož důsledkem bylo dosednutí a dojezd na uzavřené dráze a náraz do překážky.
Co z toho plyne za poučení?
ÚZPLN žádné bezpečnostní doporučení, tak trochu tradičně, nevydalo. Z pohledu pilota se v tomto případě hledá poučení těžko, protože jde z hlediska charakteru události o poměrně nevšední případ.
Pokud tedy něco, tak snad možná prosba k pořadatelům akcí. Ze zkušenosti vím, že samotné plůtky – tedy mnohdy první fyzické a opravdu nebezpečné překážky na dráze – jsou z pohledu přistání vidět docela špatně. Přeci jen, běžný plůtek je „trubka a nic“ stále dokola vedle sebe, což v kontrastu se zemí může mnohdy „zapadnout“. Nicméně pokud by byl takový plůtek opatřen třeba ještě červenou páskou a bylo by díky tomu již na finále jednoznačně patrné, kde prostor pro diváky začíná a tím pádem prostor pro přistání končí, možná by si pilot na finále svůj případný omyl uvědomil o něco víc a namísto „hazardu“ by zvolil go-around.