Včera krátce po šesté hodině večer přejel při přistání dráhu na letišti Pardubice letoun typu Boeing 737-800 společnosti Travel Service. Letu z Heráklionu se účastnilo asi 160 cestujících, nikdo z nich nebyl zraněn, uvádí server Aviation Herald. Pardubické letiště bylo po nehodě uzavřeno, od dnešního rána už je však znovu v provozu.
Stroj registrace N624XA, který má Travel Service v pronájmu od amerického Swift Airu a provozuje jej ve zbarvení obchodní značky SmartWings, přistával na dráze 27, avšak přejel její konec a skončil na nezpevněném povrchu asi 20 metrů za prahem dráhy. Stroj již nyní stojí na stojánce a technici jej prochází; ještě před polednem by měl letoun odletět.
Za všechno špatné můžou ekonomické kancelářské krysy!
1) - uspoříme při výcviku!! : piloti jsou lidé, kteří nezačali na plachťácích. Takový dril a respekt na rozpočet na přistání Vám žádný simulátor nedá.
2) - uspoříme na palivu! - nedej bože, aby pilot udělal druhý opravný okruh na přistání, to se mu udělá v papírech černý puntík, a pak mu to v budoucnu dáme sežrat i s úrokama!!
3) - uspoříme na mechanicích a údržbě, víme, že ta mašina má v prdeli brzdy, ale však ona ještě 2 - 3 lety zvládne, však ji dnes a zítra potřebujeme Tam a Tam, penízky se hezky sypou, však chlapi to nějak zvládnou, a vždycky to dobře dopoadlo, tak Vo Co Go, však mi Velký Šéf dá pěkných pár set tisíc Vánočních odměn za úsporu nákladů!!! ChaChá.... tolik ekonomická krysa Manager....
Můj vzkaz: moje děcka létají často. Jestli zbytečně zhynou kvůli Hamižnosti, dotyční Zodpovědní to určitě nerozchodí!!
Vase děcka létají často, stejně jako hromada dalších děcek. A zvykli si cestu do N.Y. a zpátky neplatit víc než 10 tisíc - spíš i výrazně méně. Podívejte se na ekonomické výsledky aerolinek, žádná z nich se netopí ve velkých ziscích. Výrobci letadel by nepřežili bez veřejné podpory. Pokud si stěžujete na hamižnost, začíná u spotřebitele. Ti s pohrdáním zmiňovaní manažeři jsou už jen kolečkem v systému, na jehož celkové fungování mají minimální vliv.
Nikdy jsem neplachtil, tak nedokážu posoudit, jak moc zkušenost z Blaníka pomůže v ILSu - ale třeba ano.
to se teda nemate cim chlubit.pilot dopravaku kdysi musel zacit prave na plachtaku, aby vubec tusil,proc letadlo leti a ze opravdu nepotrebuje motor,aby nespadlo.dnes kdejaka rychlokvaska sedi za rok v boeingu a podle toho to taky tak vypada.tady kluci byli trochu dlouzi a opravdu za ro nemohla mokra draha
prepacte ale nevidim ziadny relevantny statisticky udaj, ktory by ukazoval ze "ked vsetci zacinali na vetronoch tak sa lietalo bezpecnejsie". Data ukazuju skor opak. Co neznamena ze lietat najskor vetrone a zliny je nejako skodlive, ale dopravne letectvo je dnes najbezpecnejsie v historii, tak preco tie komentare?
Jen bych rád upozornil na jednu myšlenku, která není teda z mé hlavy, ale je jistě k zamyšlení. Nepamatuju si data, třeba někdo doplní. TVS letadlo 737-800 (v článku je 2013) přejeli dráhu, SWQ letadlo 737-800 (teď) přejelo dráhu, Time Air Nextant 400 (asi tři roky zpět?) vyjeli z dráhy. Vše na mokru. Tři různé společnosti (SWQ létá pod značkou TVS/Smartwings, ale piloti a postupy jsou americké) na stejném letišti za podobných podmínek. Možná mě opravte, ale stalo se něco podobného na jiném letišti v ČR nebo v Evropě? Velmi podobné incidenty, které spojuje jedno letiště.
No, emoci je tady opravdu dostatek. Vsichni maji kousek pravdy. Nevime jak to bylo, jak byly nastaveny brzdy, reverzy atd... V celem objemu letecke dopravy je tohleto ani ne statisticka chyba. Mozna ale by stalo za zamysleni ze taky B-738 chytnul ocasem o drahu na Heraklionu. A taky registrace v severni americe. A taky pro Travelu. Ale je to jenom spekulace. Myslim ze tahat do toho plachtaky, neplachtaky, zliny, cessny a jine nema smysl. Bud to v tom pilotovi je nebo neni. Spis je to chyba systemu ze se nekdo takovy protlaci az do kokpitu. Znam vyrok jednoho sefa na neschopneho kopilota. Udelame z neho kapitana a bude litat jenom takove jednodussi letiste. Bohuzel to neni vtip...
Zdroj mluvčí Travel Service: "Příčina události je předmětem šetření. Americká posádka byla zkušená, každý z pilotů měl nalétáno kolem 10 tisíc hodin". Podle videa které se objevilo na internetu není povrch LKPD nic extra a z videa je zřejmé, že reverzní tah motorů pilot zvyšoval až za 2/3 dráhy, kdy již tušil že je moc dlouhý. Ale rozhodně nesdílím názor, že pilot co neletěl ve větroni nebo Zlíně není dost zkušený, to je jako by řidič co nejezdil na kozidechu a ve Spartaku není dobrý řidič. Pánové pamětníci doba se mění a nebude to trvat tak dlouho, že autopilot s umělou inteligencí přistane kdekoliv s čímkoliv.
Moderní letadla létají většinou sama, tak netřeba zbytečně cvičit šikovné piloty. V komplexních letadlech je to stejně hlavně o tom, jak naprogramovat kompjůtry a 90% nouzových postupů pak řeší situace, kdy se ty kompjůtry (resp. jejich senzory) pokazí. Létání je v tom pramálo, tak k čemu je učit kluzáky? To spíš ČVUT by bylo užitečnější.