Maďarské Ministerstvo obrany v minulých dnech posvětilo objednávku celkem dvaceti lehkých víceúčelových vrtulníků H145M evropské firmy Airbus Helicopters (dříve Eurocopter). Spolu s objednávkou získá Maďarsko i komplexní bojové prostředky, kompletní výcvik osádek a potřebné servisní služby.
Kontrakt, jehož celková hodnota zatím nebyla zveřejněna, počítá s vrtulníky koncepčně vycházejícími z osvědčeného Eurocopteru EC145. Ty by ve službách maďarského letectva měly plnit lehké bojové, transportní a průzkumné úkoly, včetně misí SAR (Search and Rescue) a MEDEVAC, respektive CASEVAC (Medical/Casualty evacuation). Pro plnění těchto operací vrtulníky získají celou řadu výzbroje a výstroje, včetně 70mm řízených i neřízených raket Thales FZ231, podvěsných automatických zbraňových systémů ráže 20 mm a 12,7 mm a protitankových řízených střel, pravděpodobně v podobě 70mm raket FZ275 LGR výrobce Thales.
Pilotům bude k dispozici moderní avionika Airbus Helionix, spolu s již standardizovaným systémem FLIR, laserovým zaměřovačem a dálkoměrem a hlavně moderním přilbovým zaměřovačem HMSD (Helmet-mounted Sight Display) Thales Scorpion, to vše pod kontrolou zbraňového softwaru HForce Airbusu. Pro bojové mise budou stroje dále vybaveny vylepšenou pancéřovou ochranou, samosvorné palivové nádrže, systémem pro snížení infračervené stopy turbohřídelových motorů Safran (Turboméca) Arriel a také sedadly schopnými absorbovat nárazy.
Dojednaný kontrakt pro Maďarsko je přitom poměrně důležitý i pro Českou armádu, ta se totiž podobně jako její jihovýchodní kolegové snaží ve výzbroji nahradit celou řadu starších vrtulníků ruské výroby vrtulníky odpovídajícími standardům NATO. Přitom i v případě výběrového řízení pro Českou armádu byly vrtulníky H145M jedním z možných horkých kandidátů, přičemž lze předpokládat, že jejich zakoupení blízkým členem Severoatlantické aliance a členem Visegádské čtyřky tyto stroje v očích českého Ministerstva obrany zřejmě značně zatraktivní.