Runway Incursion a aktuální rizika v provozu NCC/ATO – to byla hlavní dvě témata, okolo kterých se točil program Safety konference, kterou uspořádal Úřad pro civilní letectví ve čtvrtek 29. března. V kongresovém sále pražského Letiště Václava Havla se sešli především safety manažeři organizací působících jak v obchodním, tak neobchodním provozu.
V první panelové diskusi se tématu narušení prostoru dráhy věnovali zástupci úřadu, ruzyňského letiště, řízení letového provozu a přepravce Travel Service. Pan Libor Kurzweil z Letiště Praha uvedl, že na ruzyňském aeroportu v současnosti dochází v průměru k 10 případům Runway Incursion (RI) ročně. Ke snížení tohoto počtu na polovinu by v budoucnu mělo přispět fyzické oddělení dráhy 06/24 a 12/30, na jejichž křížení dochází k incidentům tohoto typu častěji než jinde. Snížení počtu RI na úplné minimum však přinese až vybudování paralelní dráhy 06R/24L.
Že se problematika narušení prostoru dráhy netýká jen „velké dopravy“, připomněl ve svém vystoupení pan Petr Vozdecký z Řízení letového provozu. Uvedl, že lehčích letadel všeobecného letectví se RI týkají zejména na regionálních letištích. Na definici tohoto fenoménu ale rovněž ukázal, že v případě narušení prostoru dráhy nemusí jít o incident způsobený pouze letadlem, ale také pozemní technikou či lidmi, a může k němu tedy pochopitelně dojít i na VFR letištích či SLZ plochách.
V druhém panelu své poznatky převážně na téma systém řízení bezpečnosti z obchodního i neobchodního provozu přednesli zástupci ÚCL a dále provozovatelů ABS Jets, slovenského Elite Jet a letecké školy F AIR. Pan Tomáš Drobník z Elite Jet mimo jiné prezentoval praktickou ukázku toho, že systém hlášení událostí neslouží primárně k represi, ale ke zvýšení bezpečnosti
„Na základě hlášení pilota, který se přiznal, že při jednom letu zapomněl kvůli vyrušení jinou činností sundat kryt z pitotovy trubice v rámci předletové obchůzky a uvědomil si to až v momentě, kdy se chystal ke spouštění motorů, jsme po pečlivém vyhodnocení zjistili, že průletové časy v některých destinacích jsou příliš krátké vzhledem k povinnostem, které pilot před odletem má. Díky tomu jsme časy prodloužili a výsledek vedl jednoznačně ku prospěchu posádek,“ uvedl pan Drobník a dodal, že zpětná vazba autorům hlášení výrazně přispěla k jejich četnějšímu podávání ze strany pilotů a celkovému zkvalitnění firemní kultury.
Již v úvodu konference zástupce ÚCL pan Vladimír Nekvasil poreferoval o státním programu bezpečnosti. S prezentací o zpracovávání informací provozní bezpečnosti na úrovni EU vystoupil v první části konference také zástupce Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Gilles Gardiol.