Rok 2017 v letecké dopravě: poklesky a krachy, ale i bezpečí

15.01.2018

Rok 2017 byl ve světě letectví docela turbulentní. Připomeňme si pět nejdůležitějších momentů, které v uplynulých dvanácti měsících nejvíce zahýbaly leteckou dopravou.

Rok 2017 v letecké dopravě: poklesky a krachy, ale i bezpečí
Rok 2017 v letecké dopravě: poklesky a krachy, ale i bezpečí (Zdroj: Aeroweb.cz)

Morální úlety aerolinek

Tučným a značně negativním písmem se do historie letecké dopravy roku 2017 zapsaly některé aerolinky, přesněji jejich zaměstnanci. Jejich morální poklesky, zachycené na emotivních videích, se v dnešní době chytrých telefonů a sociálních sítí rozšířily po světě rychlostí blesku a nenechaly na aktérech těchto událostí nit suchou. Nejen, že takřka denně plnily informace o incidentech večerní zprávy a přední stránky novin, pro dopravce to mělo i dalekosáhlé finanční důsledky a v neposlední řadě utrpělo i jejich dobré jméno.


Foto Cnn.com

První takto celosvětově propíranou událostí byl incident na palubě letadla společnosti United. 9. dubna byl z paluby letadla, nedlouho před plánovaným startem z letiště O’Hare v Chicagu, dosti drsně vyvlečen letištní ostrahou pasažér David Dao. K nešťastnému incidentu došlo poté, co Dao odmítl dobrovolně uvolnit místo pro jinou členku posádky, která se měla z pracovních důvodů dostat na jiné letiště, aby zde mohla nastoupit do služby.

Rychlost, s jakou se videa ostatních pasažérů, kteří nevěřícně přihlíželi chování policistů, šířila po světě, byla neuvěřitelná a k vyjádření donutila i amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten celou věc odsoudil a volal po vyšetření incidentu. Oproti tomu se – zprvu velmi nešťastně – k události vyjádřil ředitel aerolinek, Oscar Munoz, když chování posádky a vyvlečení neochotného cestujícího obhajoval. Popel na hlavu si začal sypat až později, kdy se tlak vůči aerolinkám a jeho osobě začal stupňovat.

Bohužel, netrvalo to dlouho a došlo k podobně propíranému incidentu, tentokrát na palubě společnosti American Airlines. Z paluby jejich letadla byla před startem tentokrát opět dosti nevybíravým způsobem a bez očividného důvodu vykázána žena se dvěma dětmi a následně
i cestující, který se jí zastal.

Jak se ukázalo později, nešlo o poslední výstřelek leteckých dopravců v loňském roce a v médiích se můžeme dočíst i o dalších incidentech. Nicméně ani cestující se v negativním slova smyslu nenechali zahanbit a také jejich přičiněním byla celá řada letů zdržena či odkloněna.


Businessinsider.com

Nejbezpečnější rok

Ani rok 2017 se bohužel neobešel bez nehod dopravních letadel. Do historie civilního letectví se však zapsal jako nejbezpečnější období v historii. Celkem jsme zaznamenali 10 tragických událostí civilních dopravních letadel (z toho pět nákladních strojů), při nichž ztratilo život 79 osob. Ta nejhorší se bohužel udála poslední den roku v Kostarice, kde havaroval letoun Cessna Grand Caravan společnosti Nature Air. Zahynulo všech 12 lidí na jeho palubě.

Statisticky vyjádřeno, podle serveru www.aviation-safety.net připadla jedna nehoda s obětmi na životech na 7 360 000 letů, a kdybychom započetli do statistik i nehody armádních strojů (ta nejtragičtější se udála v červnu; při nehodě stroje Shaanxi Y-8F Myanmar Air Force zahynulo 122 osob), stále by se loňský rok řadil mezi ty nejbezpečnější. Doufejme tedy, že i následující období bude stejně pozitivní.


Foto Abc.net.au

Krachy růstu navzdory

V uplynulých 12 měsících řada společností dolétala. Navzdory příznivé ceně leteckého paliva, rostoucím číslům i pozitivnímu výhledu letecké dopravy zmizely z nebe jak západní, tak i některé východní letecké společnosti, a to včetně těch větších.

Finanční problémy, neúprosná konkurence a další problémy dostihly například páté největší britské aerolinky Monarch či druhou největší německou společnost Air Berlin. Z nebe se ztratilo i jméno Niki, které rakouskému leteckému přepravci propůjčil jeho zakladatel, proslulý jezdec formule 1 Niki Lauda. Mezi firmy, které byly vloni nuceny ukončit či pozastavit své podnikání, patřil i ruský dopravce Vim Airlines nebo společnost Mega Maldives Airlines.

Evergreenem už se pomalu stávají útrapy italského vlajkového dopravce. Na rozdíl od ostatních však Alitalia přežila další rok.


Foto Afm-news.de

Nepřátelství mezi sousedy

Na leteckou dopravu uplynulého období měla silný vliv také tzv. katarská diplomatická krize. Započala v polovině roku a spočívala v přerušení diplomatických vztahů několika zemí z oblasti Perského zálivu a Afriky s Katarem. Současně s tím došlo i k omezení obchodních styků, zákazu cestování do a z Kataru či stažení veškerých občanů z této země. Oficiálním důvodem měla být spolupráce státu s teroristy a destabilizace regionu, což však Dauhá rázně odmítalo.

Jako vedlejší důsledek diplomatických neshod došlo také k uzavření vzdušného prostoru pro katarské letouny, což silně ovlivnilo provoz Qatar Airways. Vedle odlivu řady cestujících či vyšších finančních nákladů prodloužily alternativní letové trasy dobu letu jindy kratších spojení. Například let do súdánského Chartúmu, před krizí trvající něco přes tři hodiny, sankce prodloužily skoro na dvojnásobek. Nutno podotknout, že i kdyby jiné aerolinky podobné sankce silně poškodily, Qatar Airways těžkostem odolávají. Krizi navzdory zahájily ve druhé polovině roku lety do řady destinací, mimo jiné i do Prahy, kam od poloviny prosince posílají dvě letadla denně.


Foto Bloombergquint.com

Airbus a Boeing – epizoda 8 693

Tak jako každý rok, pokračoval i během uplynulých 12 měsíců nekonečný souboj Airbusu a Boeingu, tradičních rivalů ve výrobě dopravních letadel, o post světové jedničky. Co do počtu objednávek a opcí nových letounů, opanoval kolbiště na pařížském aerosalonu Boeing, v Dubaji zase naopak Airbus.

I když v případě Airbusova dubajského triumfu se spíše jednalo o pověstné Pyrrhovo vítězství. Nedošlo totiž k očekávanému podpisu smlouvy na nové Airbusy A380, a tak začíná být docela pravděpodobné, že podobně jako nebe pomalu opouští ikonický Jumbo jet, potká brzy stejný osud i jeho evropského – podstatně mladšího – konkurenta. Stále častěji se totiž hovoří o omezení jeho produkce vedoucí k úplnému zastavení výrobních linek.

Na druhou stranu, Airbus v Dubaji oznámil kontrakt na největší zakázku ve své historii. Americká investiční firma Indigo Partners si u něj totiž objednala 400 letadel.

Samotný souboj gigantů v roce 2017 navíc vstoupil i do nově objevené fáze, a to poté, co oba výrobci začali hledat spojence. Airbus spojil síly s kanadským Bombardierem, zatímco Boeing navázal blízké vztahy s brazilským Embraerem. Co z toho nakonec bude? To ukáže už rok 2018.


Foto Backpackerlee.worldpress.com

Kreslení po nebi, hurikán a další…

Rok 2017 byl pochopitelně na události bohatší. Například populární server Flightradar24.com si získal všeobecnou pozornost díky „malování“ na nebi. S obrázky vytvořenými zaznamenanou trasou letu se vloni skutečně roztrhl pytel. Mohli jsme na během roku sledovat například tvar Boeingu 787 nebo nápis MAX z dílný stejné firmy nad USA, nápis „Hello“ z dílný pilota malého soukromého letadla, vánoční stromeček nakreslený „á-třistaosmdesátkou“ a řadu dalších obrázků.

Díky stejné aplikaci jsme mohli v loňském roce prakticky živě sledovat i neohrožený (pro někoho možná nezodpovědný) let společnosti Delta Air Lines z New Yorku do San Juanu a zpět. Neohrožený proto, že se posádka pro přistání i následný start rozhodla i přes blížící se hurikán Irma, a tedy velmi špatné meteorologické podmínky, a i přes fakt, že ostatní aerolinky své lety zrušily anebo poslaly letadla zpět.

Bohužel, stejný hurikán silně poničil vedle řady měst a ostrovů i legendární pláž Maho a Letiště princezny Juliany na ostrově Svatý Martin.

I přes řadu negativních událostí nebylo uplynulých dvanáct měsíců v rámci letecké dopravy vůbec špatných a řada dopravců i letišť hlásí pozitivní trend i teď v lednu.

Nechme se tedy překvapit, čím se letecká doprava vyznamená v roce 2018.

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář