Na zemi, na moři, ve vzduchu a dokonce i na sněhu, tam všude bude moci operovat nekonvenční jednomotorový letoun Akoya francouzské firmy LISA Airplanes. Kromě neobvyklého uspořádání s tažnou pohonnou jednotkou umístěnou na ocase, je specialitou stroje hlavně dvojice skládacích ploutví, které letounu umožní hladký start i z velmi neklidné mořské hladiny.
Patentované ploutve (Seafoil) pracující na podobném principu, jako tak zvaná „vodní křídla“ křídlových člunů - tedy jako běžné křídlo, jen vytvářející vztlak při poybu kapalinou. Při startu z vodní plochy tak Seafoily pomohou Akoyu nadzevdnou a stabilizovat a to i za podmínek proběžné hydroplány již značně nebezpečných. Nově představená druhá, a zřejmě i finální varianta stroje, pak disponuje skládacím mechanismem pro ploutve pro případ přistání na pevné zemi, kde stroji složí standardní třístopý zatahovací podvozek ostruhového typu. Na žádost zákazníka pak mohou ke kolům přibýt ještě lyžiny umožňující přistání na sněhu.
Akoya s unikátními ploutvemi / Foto LISA Airplanes
Dvoumístný letoun se skládacími křídly má být s maximální vzletovou hmotností 649 kg certifikován v kategorii Light Sport Airplanes, užitečná zátěž kompozitové Akoyi se pak má pohybovat okolo čtvrt tuny. Pohonná jednotka Rotax 912 ULS umožní cestovat rychlostí přes 230 km/h při doletu 1250 km, respektive 2000 km se zvětšenou palivovou nádrží. Víc než čímkoliv jiným má být vůbec první stroj LISA Airplanes hlavně luxusním produktem určeným pro „bezstarostné létání“, i proto spíš než na užitečnost letounu cílí společnost na prémiové pojetí stroje včetně luxusní pilotní kabiny s nejmodernější avionikou. To vše znamená, že se bude Akoya prodávat s cenovkou blízkou osmi milionům korun.