Boeing zveřejnil svůj každoroční odhad vývoje personálních nároků světového letectví pro další dekády. Podle analýzy bude do roku 2036 potřeba až 637 000 nových pilotů, většina z nich přitom nalezne uplatnění v Asii.
Celkově zpráva největšího amerického leteckého výrobce hovoří o potřebě 637 000 nových pilotů, 648 000 techniků a 839 000 příslušníku palubního personálu do roku 2036. Oproti analýze zveřejněné minulý rok lze vysledovat 3,2% nárůst počtu pilotů a 4,6% pokles techniků. To má za následek hlavně ochota leteckých společností v posledních letech opět rozšiřovat svůj letový park a zároveň trend leteckých výrobců směřovat k vývoji letadel s co nejsnazší a co nejméně frekventovanou údržbou, jako je tomu například u letos nejprodávanější řady dopravních letounů, Boeingů 737 MAX všech verzí.
Region
Piloti
Technici
Palubní personál
Asie-Pacifik
253 000
256 000
308 000
Severní Amerika
117 000
118 000
154 000
Evropa
106 000
111 000
173 000
Střední východ
63 000
66 000
96 000
Jižní Amerika
52 000
49 000
52 000
Afrika
24 000
23 000
28 000
Rusko
22 000
25 000
28 000
Tabulka předpokládaných volných pozic v civilním letectví v příštích dvaceti letech podle letošní studie společnosti Boeing
Tradičně nejvíce pilotů bude potřeba na asijském trhu, kde vznikne v příštích 20 letech místo až pro 253 000 osob, tedy více než v Evropě (106 000) a Severní Americe (117 000) dohromady. Ve prospěch asijských států přitom jasně hovoří vývoj světového trhu s dopravními letadly, kdy se každoročně zvětšuje podíl letounů nakoupených leteckými společnostmi sídlícími na obou indických poloostrovech a hlavně v Čínské lidové republice.
I když byla bilance trhu letos díky pozitivní ekonomické situaci na všech světadílech kladná, tedy více letadel do leteckých společností přibylo, než kolik bylo vyřazeno či nahrazeno, konstantně růst dokáže jen asijský trh, u kterého se podíl prodaných letounů již přehoupl přes třetinu celosvětové produkce na 37 % oproti loňským 22 %.
Azda sa nedari leteckym skolam tak sa robi PR? Stale vsade citam ako je treba pilotov a je ich nedostatok ale napriek tomu poznam kopu chalanom co si nevedia najst pracu. Zvlastne. Vie mi to niekto ozrejmit?
Taky to vidím jako problém, až začnou společnosti nabírat lidi s 200 hodinama a bez typovek, tak to bude jiná písnička. Teď chtějí většinou 1500 hodin, z toho 500 hodin na typu. To je nabídka cílená vyloženě na piloty, kteří někde létají a chtějí změnit prostředí.
No ale to dává smysl ne? Když nechtějí nálet tak si tě musí prověřit přeci.... nebudeš řídit traktor na poli u vesnice ale letadlo takže taky nemůžou vzít každého....
Dělají toto monstrózní výběrko i pro zkušené, které mají nálet a nedostanou se třeba přes kompas test že neví nějaký vzoreček který nikdy v životě neviděli a v kokpitu nebyl není a nikdy nebude potřeba. Angličtinou neprojde člověk, který létá jako cpt někde 10 let.To samé do čsa, psychotesty na několik dnů a pak ten psycholog přizna, že stejně neodhalí sebevrahy, že na to jsou krátcí. Je to špatně a neprofesionálně dělané výběrko, tím že je monstrózní neznamená že má vhodné síto. Ani nepozvou pilota co má přes 40, tak jak můžou zjistit jeho přednosti a dovednosti? Jasně, je starej a pomalej, tak vemem mladýho co mu kouká ještě skateboard z kapsy, hlavně že umí perfektně anglicky aspoň si rychle domluví práci u konkurence :-) dáme ho na bázi kterou mu budou dotovat rodiče, bo pronajmou jeho pokojík co bude pryč :-) Ale pokud se tento mladý člověk nenaučí létat už před vstupem do aerolinek, tak uz se to nenaučí nikdy. Ale to není důležité přeci...
Tady Martine trošku čpí tvoje uražená ješitnost. Pistoli u hlavy nikomu nikdo nedrží aby šel do takových společností. Nějaké síto být musí a pokud člověk není schopný porazit svoje ego a ve 40 si nastudovat věci, které chtějí na výběrku, tak to také o něčem svědčí. Létat 10 let jako kapča také není potvrzení o znalosti AJ. A pokud si někdo v dnešní době stěžuje, že není dostatek práce, tak na to asi opravdu nemá. Nevím co by takový člověk dělal před sedmi lety.
Já práci mám, ale vidím co se děje okolo mě. Jak zkušený sedí doma, pže je ani nikdo nepozve, natož aby prokázal co zná a umí. Mají x tisíc hodin na dvoumotoru ale jsou bez typovky na Boeinga nebo Airbuse a jsou pro ně starý. Nepozvou je, ani k Ryanairu a to tam píšou že berou do 65. A ty víš co má člověk nastudovat k výběrku? Tak to si asi jeden z těch co ví dopředu co tam bude....
aerolinky uz prisly na to ze je konec zdirani a lidi nejsou v tom poctu co byvalo. Stare lidi nechcou proto ze uz by jim videli "do kramu" a nedelali by za to co "povolanim synove" a neutraceli svuj zivot ktery neni nafukovaci nekde na mizernych bazich treba v Rumunsku. Jenomze synackove zpravidla na levou sedacku nedosahnou takze to chce pevne nervy. Taky by nikdo pred sedmi lety nerekl jak se to otoci.
Výběrové řízení u každých aerolinek je hlavně o přípravě. Takže samozřejmě bys měl vědět, co tam bude. Ať už od známých, co jej absolvovali, z internetu nebo je taky X firem, které dělají přípravné semináře na výběrka na od British Airways po Emirates. Nacvičíš si tam psychomotorické testy, skupinové úkoly, interview, zpracují tvůj psychologický profil a řeknou ti, na čem máš pracovat, zalitas si na simu. Je pak celkem rozdíl pokud jde na výběrko někdo z ulice to jenom zkusit a nebo člověk, který je na něj perfektně připravený a ví, co může očekávat. Jinak psychotesty nejsou jen od toho, aby odhalily sebevrahy. Letecká společnost díky nim zjistí, jestli se jim uchazeč "hodí do týmu". Jestli dobře západně o kolektivu, bude vycházet s ostatními, jak bude reagovat v případě konfliktu, jak se dokáže prosadit atd. Umět lítat je půlka toho co společnosti chtějí. Druhá půlka jsou soft skills.