V rámci společného zasedání představitelů Francie a Německa přišla německá kancléřka Angela Merkelová spolu s prezidentem Francie Emmanuelem Macronem s vyjádřením, že obě země budou v následujících letech usilovat o vývoj společného stíhacího letounu nové generace, který v budoucnu ve výzbroji nahradí moderní Eurofightery a Rafaly. Jak se však zatím zdá, projekt inklinuje spíše jen ke snaze znovu se ukázat na světové letecké scéně a utvrdit vztahy v nově přeměněné Evropě, než k důležitému vojenskému projektu.
I když stíhačky Eurofighter a Rafal jsou jedny z nejmodernějších a nejvyspělejších na světě, již nyní je podle špiček evropského obranného průmyslu potřeba začít přemýšlet nad jejich nástupci. Přestože velká část evropských členů NATO postupně přistupuje k pořizování amerických víceúčelových bojových letounů F-35, Francie a Německo chtějí vyvinout vlastní stroj ryze evropské výroby, který by posílil jak domácí průmysl, tak i vzájemné vztahy dvou nejmocnějších států pevninské Evropy poté, co Evropskou Unii postupně opustí Velká Británie.
Jako trochu matoucí přitom působí prohlášení, že nově utvářené konsorcium leteckých výrobců chce pracovat na letounu páté generace. Vývoj stíhacího letadla totiž málokdy trvá méně než dvě dekády a lze očekávat, že kolem roku 2040, kdy by se takový stroj mohl začít dostávat do výzbroje evropských zemí, již pomalu začne dominovat spíše generace následující. Pro připomenutí uveďme, že podle dosavadních představ se mají stíhací letouny šesté generace vyznačovat jak velmi pokročilou technologií stealth, tak i vysokou mírou autonomie (letouny se budou vyrábět v pilotní i bezpilotní verzi), senzorických a komunikačních schopností, případně mohou disponovat i laserovými zbraněmi. Zvláště po skvělé zkušenosti s vývojem bezpilotního stealth letounu nEUROn by přitom bylo nasnadě vyvíjené technologie nadále rozvíjet a aplikovat je spíše na letoun šesté generace podobně, jako se pátou generaci rozhodl vynechat třeba švédský Saab. Zatím se však zdá, že výsledkem spolupráce bude výrazně opožděný vývoj letounu 5./ 5.+ generace iniciovaný z velké části proto, aby evropští lídři nemuseli přistoupit k pořizování amerických (cizích) strojů a zároveň se díky vlastnímu společnému projektu tak trochu oprostili od odcházející Velké Británie.
Dassault nEUROn, odrazový můstek pro vývoj nového stíhače / Foto Dassault Aviation