České společnosti Nirvana se tento měsíc podařilo dostat ve vývoji vírníku upraveného pro provoz na pozemních komunikacích tak daleko, že stroj získal technické osvědčení a registrační značku. Dle majitele společnosti Pavla Březiny je GyroDrive vůbec prvním takovým letadlem na světě.
Pozorný čtenář si možná vzpomene na zprávu o létajícím automobilu PAL-V, kterou Aeroweb publikoval minulý měsíc. Tento stroj již sice je v prodeji, nicméně dle duchovního otce projektu GyroDrive Pavla Březiny ještě není ve svém certifikačním procesu tak daleko, aby mu byla přidělena řádná registrační značka. Oslavy prvenství si mohli Pražané všimnout 14. března. Po přeletu na letiště v pražských Letňanech vírník GyroDrive pokračoval po vlastní ose na Václavské náměstí. Spanilé jízdy se zúčastnil i redakční tým časopisu Pilot, v jehož březnovém čísle je tato akce včetně fotodokumentace popsána.
Vírník spadá do kategorie zvláštních vozidel s maximální rychlostí omezenou na 40 km/h. V tomto ohledu ho nelze srovnávat s konceptem PAL-V. Těžiště využití jízdy po pozemních komunikacích lze předpokládat v přejezdu z domácí garáže na letiště, v možnosti dojet si natankovat po vlastní ose k pumpě, či k návštěvám míst poblíž letiště nebo jiného místa přistání. Jelikož pohyb pomocí tlačné vrtule by byl na pozemních komunikacích v širším měřítku obtížně obhajitelný, GyroDrive momentálně pohání zubovým řemenem přes příďové kolo elektromotor o výkonu 3 kW. Zdrojem energie až 1,8 kWh je akumulátor umístěný pod zadním sedadlem. Praktický dojezd na jedno nabití, které lze zvládnout za 20 minut, je kolem 40 minut.
Na základě dosavadních zkušeností budou sériově vyráběné stroje poháněny přes jedno z kol hlavního podvozku, přičemž příďové kolo bude odpruženo. Podstatnou inovaci přinese využití hybridního pohonu. V jízdním režimu se od standardně osazeného benzínového motoru odpojí náhon tlačné vrtule a napájení elektromotoru zajistí za pomoci elektronické regulace benzínovým motorem poháněný alternátor. Tím odpadne nutnost externího dobíjení baterie a zároveň se dle informací, které Pavel Březina poskytl redakci Aerowebu, odlehčí dodatečný systém elektropohonu z dnešních zhruba 35 kg téměř na polovinu.
Vírník GyroDrive vychází z modelu Calidus, stroje německé společnosti AutoGyro, který Nirvana, resp. dnes už společnost AGN Systems téhož majitele, v České republice kompletuje a prodává. Na leteckém veletrhu Aero Friedrichshafen chce začátkem dubna český výrobce obojživelný vírník představit širší veřejnosti. Po dokončení finální verze sady pro elektropohon jí bude v rámci kompletace osazovat vírníky zájemcům o GyroDrive. Zároveň s tím nabídne sadu společnosti AutoGyro pro využití v dalších regionech.