Na přelet s kluzákem do Německa už jen s odpovídačem?

20.03.2017

Na přelet s kluzákem do Německa už jen s odpovídačem?
Na přelet s kluzákem do Německa už jen s odpovídačem? (Zdroj: Aeroweb.cz)

Německý úřad pro vyšetřování leteckých nehod a incidentů BFU (Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung) vydal začátkem letošního roku na základě analýzy za letu vzniklých kolizí a nebezpečných sblížení Ministerstvu dopravy a digitální infrastruktury doporučení, aby byla v německém vzdušném prostoru kluzákům zrušena výjimka, která jim umožňuje lety bez odpovídače nad 5 000 ft AMSL nebo 3 500 ft AGL (podle toho, co je výše). V sobotu o tom informoval server Aviation Safety Network.


Zdroj: US Navy

Podobně jako u nás i v Německu je třeba od určité výšky, resp. v určitých prostorech používat odpovídač. Podmínky pro bezmotorová letadla jsou poněkud volnější než pro motorová. Např. takový paraglidista by asi příliš nejásal, pokud by musel mít během letu v sedačce nebo pultíku dostatečně výkonnou a odolnou baterii a odpovídač a oboje si před tím ještě vynesl se vším dalším nádobíčkem na zádech na kopec.

Nicméně na misce vah je i bezpečnost provozu. BFU svým rozborem zjistil, že mu v letech 2010 až 2015 bylo nahlášeno celkem 490 nestandardních sblížení letadel, při nichž přišlo o život 19 osob. Jako nehody klasifikoval 15 událostí, 31 jako vážné incidenty. Osm sblížení zařadil do kategorie prostých incidentů a ostatní hlášení se ukázala jako méně závažná a úřad se jimi dále nezabýval. K nehodám došlo výhradně během VFR letů, většinou na letištních okruzích, ale ani traťové lety se bez nehod tohoto typu neobešly. Za hlavní příčinu úřad označil nedodržení principu „See and avoid“. Nejčastěji řešenými událostmi pak byly vážné incidenty způsobené sblížením IFR a VFR provozu. Přesné rozložení nehod a incidentů ve sledovaných letech v Německu s ohledem na druh provozu ukazuje následující obrázek.

Ve snaze o zvýšení bezpečnosti provozu proto BFU vydal doporučení zrušit pro kluzáky výjimku pro lety nad 5 000 ft AMSL (3 500 ft AGL) a zavést pro ně povinnost v těchto výškách používat odpovídač, stejně jako ho musí používat motorová letadla. Úřad dále doporučil, aby IFR provoz strojů v obchodní letecké dopravě, které mají více jak 5,7 tun vzletové hmotnosti nebo mají více jak 19 sedadel, byl směrován pouze do takových míst, kde jsou řídicí letového provozu vždy schopni podávat informace o ostatním provozu a vydávat instrukce pro zajištění bezpečných rozestupů a kde lze zároveň využívat letadlových (ACAS) i pozemních (STCA) antikolizních systémů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář